پایگاه خبری الجزیره در مقاله‌ای به بررسی توانمندی‌های نظامی حزب‌الله لبنان که باعث ایجاد موازنه وحشت در محافل تصمیم‌سازی رژیم صهیونیستی و جلوگیری از اتخاذ تصمیم حمله نظامی فراگیر به لبنان شده، پرداخته

حزب الله

به گزارش همشهری آنلاین، موازنه قدرت در مرزهای شمالی سرزمین‌های اشغالی باعث شده تل‌آویو تمام تلاش خود را برای جلوگیری از جنگ فراگیر با حزب الله لبنان به کار گیرد.

پایگاه خبری الجزیره می‌نویسد که از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر گذشته، ترس و وحشت در میان ساکنان شهرک‌های صهیونیست‌نشین شمال سرزمین‌های اشغالی سایه افکنده و همزمان با شلیک موشک‌های حزب‌الله لبنان به سمت این شهرک‌ها، بسیاری از آن‌ها تخلیه و به شهر اشباح تبدیل شده اند. در همین راستا رژیم صهیونیستی این شهرک‌ها و روستاهای اطراف مرز لبنان را تخلیه کرده است.

در واقع باید گفت توانمندی‌های نظامی حزب الله لبنان که طی سال‌های گذشته گسترش قابل توجهی داشته، باعث شده موازنه‌های درگیری با دشمن صهیونیستی تغییر پیدا کند. حزب‌الله از زمان آغاز عملیات خود در اکتبر گذشته تاکنون از مجموعه‌ای متنوع از تسلیحات جدید خود استفاده کرده که نشان دهنده نوع جدیدی از تقابل بین دو طرف است و نشانه‌های افزایش احتمالی تنش‌ها همچنان مشاهده می‌شود.

الف: سامانه‌های تسلیحاتی حزب‌الله لبنان

روزنامه عبری زبان جروزالم پست در سال ۲۰۲۱ گزارشی را در مورد تسلیحات دفاع هوایی حزب‌الله لبنان منتشر کرده و نوشت که حزب‌الله با سامانه‌های دفاع موشکی که در اختیار دارد، می‌تواند در برابر حملات هوایی رژیم صهیونیستی در مناطق مختلف جنوب لبنان مقابله کند. بر اساس این گزارش سامانه‌های مذکور که ساخت روسیه است، در مناطق جنوبی لبنان و همچنین کوهستان‌های قلمون واقع در شمال غرب دمشق و نزدیک به منطقه بقاع مستقر شده‌اند و بنابر بسیاری از گزارش‌ها، تغییرات اساسی در مفهوم دفاع هوایی حزب‌الله ایجاد کرده‌اند.

به نوشته الجزیره این موضوع نگرانی و وحشت مسوولان اسراییلی را باعث شده و آن‌ها نسبت به مانع‌تراشی سامانه‌های دفاع هوایی حزب الله در هر عملیات هوایی احتمالی رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی کرده‌اند. در همین رابطه حزب الله لبنان در روز ۲۹ اکتبر گذشته اعلام کرد که یک هواپیمای بدون سرنشین رژیم صهیونیستی را که در اراضی جنوب لبنان مشغول به گشت‌زنی بود با موشک‌های زمین به هوا هدف قرار داده که این اولین عملیات از نوع خود در رهگیری و انهدام یک پهپاد نظامی رژیم صهیونیستی بود.

۱- سامانه دفاعی (SA۸): این سامانه موشک‌های دفاعی و تاکتیکی حزب‌الله با برد کوتاه است که در ارتفاعات پایین کار می‌کند، این سامانه از نوع سامانه‌های سیار است که با خودروهای ۶ چرخ جابجا می‌شود. این سامانه دارای تجهیزات زیر است:

سیستم راداری (H-BAND): این سیستم شامل پرتاب مجموعه‌ای ۶گانه از موشک‌ها است که از طریق سه سامانه راداری پشتیبانی می‌شود.

سیستم راداری (J-BAND) که یک سامانه راداری و رهگیر است که بیشترین برد آن حدود ۲۰ کیلومتر است.

سیستم راداری (I-BAND) که یک سامانه رهگیر است و می‌تواند به صورت همزمان دو موشک را به سوی یک هدف واحد شلیک کند.

تفاوت تونل‌های حزب الله با تونل های حماس چیست؟  | اسرائیل از این سلاح های حزب‌الله می ترسد

ایجاد موازنه وحشت در جبهه شمالی

۲- سامانه دفاع هوایی (SA۱۷): این سامانه مجهز به موشک‌های زمین به هوای میان برد است و مدل پیشرفته سامانه دفاع هوایی دوش پرتاب (Buk-M۱) است. این سامانه ۴ موشک‌انداز دارد و همچنین با رادارهایی برای تعیین اهداف و رهگیری آن‌ها تجهیز شده و یک مرکز برای مدیریت درگیری‌ها دارد. این سامانه نیز بر روی خودروی سنگین مستقر است و می‌تواند درگیری‌هایی را با مجموعه گسترده‌ای از اهداف مورد نظر که در ارتفاعات بین ۱۰ تا ۲۴ هزار متری پرواز می‌کنند، انجام دهد. بیشترین برد این سامانه راداری به ۵۰ کیلومتر می‌رسد و در آن واحد می‌تواند با ۲۴ هدف در جهت‌های مختلف درگیر شود.

۳- سامانه دفاع هوایی کوتاه برد (SA۲۲): این سامانه ساخت روسیه بوده و برای حمایت از اهداف استراتژیک و نظامی تولید شده است. سامانه مذکور می‌تواند با مجموعه گسترده‌ای از اهداف هوایی نظیر جنگنده‌ها و موشک‌های بالستیک و موشک‌های کروز و همچنین پهپادها وارد درگیری شود. این سامانه مجهز به ۱۲ موشک رهگیر زمین به هوا است که آمادگی پرتاب را دارند. موتور سامانه مذکور به صورت دو مرحله‌ای و با استفاده از سوخت جامد فعالیت می‌کند و بیشترین برد آن ۲۰ کیلومتر است.

ایجاد موازنه وحشت در جبهه شمالی

ب: پهپادهای حزب الله لبنان

در روزهای ۶ و ۹ ماه جاری میلادی حزب‌الله لبنان موفق شد دو حمله با هواپیماهای بدون سرنشین ضد اهداف اسراییلی انجام دهد. حمله اول هدف قرار دادن پایگاه میرون بود که برای کنترل فعالیت‌های نیروی هوایی رژیم صهیونیستی احداث شده است و حمله دوم ضد مقر فرماندهی جبهه شمالی ارتش رژیم صهیونیستی در شهر صفد انجام شد. این حمله به اندازه‌ای غافلگیر کننده بود که برخی تصور می‌کردند اشتباه تاکتیکی از سوی سامانه دفاع موشکی رژیم صهیونیستی باعث این انفجارها شده است، اما برخی دیگر اعلام کردند که پهپادهای حزب‌الله لبنان توانسته با حمله به این پایگاه موازنه درگیری‌ها با دشمن اسراییلی را در هم بشکند.

ایجاد موازنه وحشت در جبهه شمالی

بر اساس ارزیابی‌های «مرکز مطالعات صهیونیستی آلما» که در سال ۲۰۲۱ انجام شد، حزب‌الله لبنان بالغ بر ۲ هزار پهپاد با مأموریت‌های مختلف در اختیار دارد. البته حزب الله آمار رسمی از پهپادهای خود ارائه نداده است، اما در بسیاری از مراحل درگیری‌های کنونی از برخی از این پهپادها استفاده کرده و سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان نیز در سخنرانی خود به استفاده از پهپادهای هجومی و انتحاری برای اولین بار در جنگ غزه اشاره کرد. گزارش‌های ارتش رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که حدود ۱۹ حمله حزب‌الله لبنان با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین و از جنوب لبنان انجام شده که این موضوع تهدیدی برای رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود.

ناوگان پهپادی حزب الله لبنان شامل پرنده‌هایی با حجم‌های متفاوت است که توانمندی‌های اطلاعاتی و هجومی دارند. مهم‌ترین این پهپادها با نام «مرصاد ۱» و «مرصاد ۲» شناخته می‌شوند که نسخه پیشرفته پهپادهای ایرانی مهاجر ۲ و مهاجر ۴ هستند. برد این پهپادها از ۵۰ کیلومتر تا ۱۵۰ کیلومتر متغیر است، علاوه بر اینکه مجهز به دو یا سه دوربین برای انجام مأموریت‌های شناسایی هستند.

ایجاد موازنه وحشت در جبهه شمالی

پهپاد «ایوب» یکی دیگر از پهپادهای حزب الله لبنان است که به نام حسین ایوب یکی از نخبگان نظامی این حزب در زمینه صنایع نظامی و تسلیحاتی نامگذاری شده است. برد این پهپاد بین ۱۷۰۰ تا ۲۴۰۰ کیلومتر است و می‌تواند ۸ بمب با قدرت دقیق را با خود حمل کند. پهپاد «ابابیل» یکی دیگر از تجهیزات ناوگان پهپادی حزب‌الله به شمار می‌رود که یک پرنده هجومی و انتحاری است که برد آن به ۱۵۰ کیلومتر می‌رسد و می‌تواند ۴۵ کیلوگرم مواد منفجره را با خود حمل کند. پهپاد «حسان» یکی دیگر از هواپیماهای بدون سرنشین حزب‌الله لبنان است که در فوریه سال ۲۰۲۳ به مدت ۴۰ دقیقه در عمق ۷۰ کیلومتری سرزمین‌های اشغالی مأموریت شناسایی خود را انجام داده و با سلامت به پایگاه خود برگشت.

ج: تسلیحات موشکی حزب‌الله لبنان

بر اساس بسیاری از گزارش‌ها، حزب‌الله لبنان بزرگترین جریان غیردولتی در جهان است که بیشترین تسلیحات را در اختیار دارد. این حزب اقدام به تولید و نگهداری ناوگان گسترده موشکی کرده و تعداد بسیاری از موشک‌ها را در اختیار دارد که حجم دقیق آن مشخص نیست، اما اسراییل مدعی است که توان موشکی حزب‌الله لبنان بالغ بر ۱۵۰ هزار موشک است.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در نوامبر گذشته به ورود موشک برکان ۲ به عرصه جنگ غزه اشاره و تاکید کرد که این حزب با چهار موشک برکان مرکز فرماندهی لشکر ۹۱ ارتش رژیم صهیونیستی در پادگان برانیت را هدف قرار داده است. بر اساس اظهارات نصرالله این موشک می‌تواند کلاهک انفجاری به وزن ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم را با خود حمل کند.

ناوگان موشکی حزب‌الله همچنین شامل صدها موشک نقطه‌زن با قدرت تخریب بسیار بالا است که می‌تواند به عمق سرزمین‌های اشغالی شلیک شده و اهداف متعدد را با دقت بالا و حاشیه اشتباه بسیار کم هدف قرار دهد. این موضوع باعث نگرانی عمیق رژیم صهیونیستی شده و صهیونیست‌ها می‌دانند که در صورت گسترش دامنه جنگ مجبور هستند سامانه‌های دفاع موشکی خود را در تمامی سرزمین‌های اشغالی و همچنین برای حفاظت از موسسه‌های حساس نظامی خود توزیع کنند.

حزب‌الله همچنین سکوی پرتاب موشک دو منظوره ثارالله برای موشک‌های رهگیر را در اختیار دارد. این موشک‌ها ضدزره هستند و حزب‌الله در آگوست سال گذشته از آن‌ها رونمایی کرد. این موشک‌ها دقت بسیار بالایی در اصابت به اهداف مورد نظر دارند و متشکل از دو سکو هستند که برای شلیک موشک‌های کورنت به کار گرفته می‌شود. موشک‌های زمین به زمین غیر رهگیر از دیگر موشک‌هایی است که حزب الله لبنان از زمان جنگ سال ۲۰۰۶ آن‌ها را تولید کرده و توسعه داده است. از جمله این تسلیحات خمپاره کاتیوشا است که برد آن ۴۰ کیلومتر است و می‌تواند کلاهک جنگی به وزن ۲۰ کیلوگرم را حمل کند. موشک فجر ۵ با برد ۷۵ کیلومتر و کلاهک جنگی ۹۰ کیلوگرم و موشک زلزال با برد ۱۶۰ تا ۲۱۰ کیلومتر و کلاهک جنگی ۶۰۰ کیلوگرم و همچنین موشک‌ها اسکاد با برد ۷۰۰ کیلومتر و کلاهک جنگی ۸۰۰ کیلوگرم از مواد منفجره با قدرت انفجار بالا از دیگر تجهیزات موشکی حزب‌الله لبنان به شمار می‌رود.

ایجاد موازنه وحشت در جبهه شمالی

علاوه بر اینها حزب‌الله لبنان تعداد قابل توجهی از خمپاره‌های ضد هوایی از جمله خمپاره‌های دوش پرتاب در اختیار دارد که می‌تواند از آن‌ها برای هدف قرار هواپیماها و بالگردهای رژیم صهیونیستی در ارتفاع پایین استفاده کند. پهپادهای حزب‌الله نیز می‌تواند تهدید استراتژیک برای اسراییل به شمار آید، به ویژه که هزینه تولید آن بسیار پایین بوده و امکان تولید آن به تعداد زیاد وجود دارد، لذا شلیک تعداد بسیار زیادی از این پهپادها می‌تواند سامانه‌های دفاع هوایی رژیم صهیونیستی از جمله گنبد آهنین را از کار بیندازد.

د: توانمندی‌های سایبری حزب‌الله

الجزیره در ادامه گزارش خود به توانمندی‌های سایبری حزب الله لبنان اشاره و تاکید کرد که این حزب قدرت خود برای از کار انداختن سیستم‌های ارتباطاتی و «جی‌پی‌اس» ارتش رژیم صهیونیستی را افزایش داده است. حزب‌الله همچنین می‌تواند حملات سایبری پیشرفته‌ای ضد شبکه‌های فضایی انجام داده و زیرساخت‌های حساس رژیم صهیونیستی را هدف قرار دهد.

تونل های غزه

ه: تونل‌های فوق پیشرفته حزب‌الله

علاوه بر اینها مجموعه پیچیده و گسترده‌ای از تونل‌های حزب‌الله لبنان برای ایجاد ارتباط بین شهرها و روستاهای جنوب لبنان حفاری شده که هدف قرار دادن آن‌ها از طریق حملات هوایی مشکل است. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد این تونل‌ها از پیچیدگی و استحکام بیشتری نسبت به تونل‌های غزه برخوردار هستند که در حال حاضر رژیم صهیونیستی با وجود حضور ارتش خود در شمال غزه از رسیدن به آن‌ها ناکام مانده است. این موضوع از بین بردن حزب الله لبنان را بسیار دشوار و غیر قابل تحقق کرده است.

سایت صهیونیستی والا در تاریخ ۵ ژانویه جاری به نقل از مسوولان صهیونیست در بخش عملیات ارتش اسراییل نوشت تهدیدات اخیر حزب‌الله لبنان مبتنی بر مبانی قدرتمندی است، به ویژه اینکه حزب مذکور طی یک دهه اخیر به صورت روزافزونی اقدام به توسعه توانمندی‌های تسلیحاتی خود کرده است.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی که در ۳۰ اکتبر سال گذشته میلادی منتشر شد، تصریح کرد که حزب‌الله لبنان تلاش خود برای پشتیبانی سامانه‌های رهگیری برای موشک‌های غیر دقیق را افزایش داده و می‌خواهد آن‌ها را به موشک‌های دقیق تبدیل کرده و قدرت تسلیحاتی برای حمله مستقیم به اهداف استراتژیک رژیم صهیونیستی نظیر پایگاه‌ها و مراکز حساس نظامی را افزایش دهد.

الجزیره در پایان گزارش خود تاکید می‌کند که حزب‌الله لبنان تاکنون از این ناوگان عظیم تسلیحاتی و موشکی تنها برای اهداف بازدارنده استفاده کرده و تاکنون هیچ نشانه‌ای مبنی بر انگیزه این حزب برای استفاده از تسلیحات مذکور به شکل گسترده در جنگ کنونی مشاهده نشده است، لذا می‌بینیم با تجهیزاتی که در درگیری‌های مرزی استفاده کرده، اجازه گسترش دامنه جنگ به جبهه لبنان را نمی‌دهد.

کد خبر 827507

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha