دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا گفت: جمهوری اسلامی به مهاجران افغان، خدمات پزشکی و آموزشی و شغل می‌دهد و گاهی در معرض مشکلات ناشی از حضور آنان نیز قرار می‌گیرد که در این زمینه صلیب سرخ می‌تواند به هلال احمر ایران کمک کند.

سید یحیی رحیم صفوی

به گزارش همشهری آنلاین، سردار سیدیحیی رحیم صفوی در دیدار وینست کاسارد رئیس دفتر کمیته بین‌الملل صلیب سرخ، گفت: مسئله امروز منطقه غرب آسیا نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در فلسطین و غزه است. از شما دو درخواست مشخص داریم. فقط در محکومیت صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها در قبال کشتار بیش از ۲۵ هزار نفر از مردم مظلوم، به بیانیه دادن اکتفا نکنید.

وی افزود: امروز شاهد عمق جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین و سکوت دولت‌های مدعی حقوق بشر غربی هستیم. صلیب سرخ باید در عمل در ایجاد آتش‌بس و ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم بسیار مظلوم فلسطین کمک کند، آنان حتی از آب آشامیدنی و غذا محروم هستند.

وی افزود: وضعیت امروز غزه، یک ظلم بزرگ است، آیا انسانی در کشورهای غربی وجود ندارد؟ ملاک سنجش ما بیانیه‌های سیاسی نیست، اقدامات علمی دولت‌ها و سازمان‌ها را ارزیابی می‌کنیم.

مشاور عالی فرمانده کل قوا با اشاره به عزم و اراده افکار عمومی جهان برای ارسال کمک‌های مردمی به مردم فلسطین، تصریح کرد: متأسفانه رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای همسایه فلسطین، مانع ارسال کمک‌های ایران و سایر کشورها به مردم فلسطین می شوند. همچنان هزاران نفر از مردم مظلوم غزه زیر آوار هستند و صلیب سرخ باید به جست‌وجوی برای یافتن این مفقودان کمک کند.

وی تأکید کرد: ریشه مخاصمات ۲۰ سال گذشته در منطقه غرب آسیا به‌طور خاص در افغانستان، عراق، یمن و هم‌اکنون در فلسطین، سیاست‌های آمریکا و انگلیس و جنایات رژیم صهیونیستی و حامیان آن بوده است.

فرمانده اسبق سپاه پاسداران در بخش دیگری از سخنانش به حضور چند میلیون افغان در ایران اشاره کرد و گفت: از حمله ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۷۹ به افغانستان و خروج آنها در سال ۱۹۸۹ و همچنین حمله آمریکا به افغاستان در سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۱، بیش از ۵ میلیون مهاجر افغان به ایران آمده‌اند. جمهوری اسلامی بر اساس نگاه انسانی و آموزه‌های اسلامی، به این مهاجران خدمات پزشکی و آموزشی، غذا و شغل می‌دهد. ما بعضاً در معرض مشکلات ناشی از حضور آنان نیز هستیم و از شما می‌خواهیم در این زمینه هر کمکی لازم است به هلال احمر ایران انجام دهید.

وی یادآور شد: بیش از ۵ میلیون افغان اگر برای هر وعده غذا، فقط یک نان مصرف کنند، روزانه ۱۵ میلیون نان مصرف می‌شود در حالی که نان در ایران از یارانه دولت برخوردار است. وقتی آنان بیمار می‌شوند، دستگاه‌های بهداشتی ما به آنان خدمات می‌دهند و این برای کشور هزینه‌بر است.

وی با اشاره به نقش صلیب سرخ در امدادرسانی در زمان وقوع حوادث طبیعی، گفت: ایران روی کمربند زلزله قرار دارد، در زلزله‌های ایران، قبلا کمک‌های بیشتری می‌کردید، مثلاً در زلزله بم در همان هفته اول کمک کردید اما در زلزله‌های بعد، حضور و کمک‌های صلیب سرخ کاهش پیدا کرده است

این فرمانده دوران جنگ تحمیلی در پایان بر افزایش کمک‌های صلیب سرخ جهانی برای جست‌وجوی مفقودان جنگ عراق علیه ایران تأکید کرد.

۵ میلیون افغان اگر برای هر وعده غذا، فقط یک نان مصرف کنند، روزانه ۱۵ میلیون نان مصرف می‌شود

شرایط برای امدادرسانی در غزه سخت است

رئیس دفتر کمیته بین‌الملل صلیب سرخ در ایران در دیدار با سرلشکر سیدیحیی رحیم صفوی، مشاور عالی و دستیار فرمانده معظم کل قوا با اظهار خرسندی از این دیدار گفت: شما به عنوان یک فرمانده نظامی اینجا حضور دارید و مطالب بشردوستانه را بیان کردید در حالی که من به عنوان یک امدادگر باید مسائل بشردوستانه را مطرح می‌کردم و این نگاه شما جای خرسندی دارد.

وی افزود: ما از تلاش‌های ایران در کمک به مهاجران افغانی مطلع هستیم و ایران در این زمینه نمونه است و ایران یکی از بزرگترین جوامع مهاجران در جهان به شمار می‌رود.

وینست کاسارد گفت: ما در این خصوص بودجه‌ای را تخصیص دادیم و آن را از اولویت‌های کاری خودمان با هلال احمر ایران می‌دانیم و نسبت به حفظ و توسعه این کمک‌ها متعهد هستیم. چون از تلاش‌ها و نیازهای ایران در این زمینه آگاه هستیم.

وینست کاسارد رئیس دفتر کمیته بین الملل صلیب سرخ با اشاره به وضعیت وخیم انسانی در غزه گفت: از دغدغه و تأکید شما در موضوع عزه تشکر می‌کنم و این موجب افزایش انگیزه ما در این خصوص می شود. شخصاً این موضوع برای من خاص هست چون سابقه‌ای هم در حضور در این سرزمین‌ها پس از انتفاضه دوم در سال ۲۰۰۱ و ۲۰۰۸ در قدس، غزه و کرانه باختری و لبنان داشتم.

وینست کاسارد شرایط امروز برای امدادرسانی در غزه را سخت دانست و گفت: در حال حاضر ما به بیمارستان اروپایی در جنوب نوار غزه در خان یونس کمک‌های دارویی انجام می‌دهیم اما این کمک‌ها نسبت به نیازمندی‌ها بسیار کم است و بخاطر افزایش خشونت ها، امنیتی برای نیروهای درمانی وجود ندارد.

وی افزود: مشکلی هم در آوردن کمک داریم چون منطقه محصور است و مردم در آنجا در وضعیت قحطی و گرسنگی بسر می‌برند و بخشی از کمک‌هایی که فرستادیم هنوز به غزه نرسیده است.

رئیس دفتر کمیته بین‌الملل صلیب سرخ در ایران تأکید کرد: شریک اصلی ما در ایران، جمعیت هلال احمر ایران است و ما برنامه های مشترک خوبی در زمینه های بشردوستانه داریم. جمعیت هلال احمر یکی از قوی ترین جمعیت های هلال احمر و صلیب سرخ در جهان است.

وی گفت: ما در دوران جنگ عراق و ایران فعالیت های گسترده ای داشتیم و بعد از جنگ هم در خصوص جستجوی مفقودین فعالیت‌های خودمان را تاکنون ادامه دادیم.

این دیدار به درخواست دفتر کمیته بین الملل صلیب سرخ در ایران از هلال احمر و وزارت امور خارجه انجام شد.

کد خبر 827421
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 127
  • نظرات در صف انتشار: 332
  • نظرات غیرقابل انتشار: 219
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    اخراج کنید الان کنترل میدونای تره بار رو دست گرفتن
    • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
      آمار واقعی اتباع افغانی در ایران خیلی خیلی بیشتر از این آمار و ارقام هست ، فقط بیش پنج میلیون افغانی در حومه تهران و کرج هستند ، حالا نمیدانم چرا حاکمیت ایران نمی خواهد آماری دقیق از افاغنه ایران اعلام کند
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    شما که می‌دانیداین همه افاغنه چه بر سر مردم ایران آورده چرا بیرونشون نمی‌کنید
  • زینب IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    مسئولین چرا به خواسته مردم توجهی ندارید ؟ ما راضی به حضور افغان ها درکشور نیستیم ما راضی نیستیم آنها از منابع ما استفاده کنند همه اتباع افغان رو اخراج کنید
    • احمد IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
      0 0
      لازم شون داره
    • IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      2 1
      خب نفوذی های صهیونیست و پان ترک ها اجازه نمی دن خواست مردم به جایی برسه
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    ایران شده افغانستان بقول اون خبرنگار زن افغان میگفت بزودی نسل ایرانیها تموم میشه و نسل ما جایگزین شما میشه درست گفته همین اتفاق میافته کم کم
    • ارتش سرخ IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
      چرا باید بیرونشون کنن وقتی از حضور آنها پولهای کلان به جیب میزنن. ملت ایران کیلو چند
    • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
      44 82
      کدام خبرنگار زن چنین ... گفته
  • علی IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    تورا به خدا این افغان هارو بیرو کنید نون هرچی کارگر بریدن
    • علی‌ IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
      من یک‌پیمان‌کارم‌ ایرانی‌کار‌ نمی‌کنه‌ اگراست‌میگید‌شماه‌تلفن‌ بدید‌ زنگ‌ بزنم‌ بریم‌سرکار‌‌‌افغانی‌ نباشه‌ کارها‌ همه‌ خوابیده‌
  • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    ما تاوان بچه آوری زیاد افغانها رو بدیم و سیرشون کنیم؟ درسته این کار؟
    • محب الله US ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
      اگه واقعا شما کارگر بودید مردم تان دنبال کارگر افغان نمیرفت
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
      1 0
      تو خرج خود تو نمیتونی
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    به طالبان اسلحه وپول نمیدادین تا باامریکابجنگندحالااین همه اواره نمیشدن
    • ناشناس IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
      افغان اگرشما دربازار کارنبودین بادستمزدکم کارگر ایرانی هروز بیکار نمی شد زمانی که افغانی نبود کار بدست خود ايرانی ها انجام می شد
    • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
      80 32
      بدبختیشون اول و آخر زیر سر آمریکاست
  • ناشناس IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    شما هم بفرمایید که اگر اینا نباشندکی می‌خواد تو این مملکت کار بکنه ایرانی
  • مجتبی هزاره ای IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    دیواری کوتاه تر از این مهاجرین عزیز افغانستانی پیدا نکردید بی انصافها.اگر دین ندارید لااقل آزادمرد باشید.
    • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
      مگه تا وقتی که افغانها توی ایران نبودند کار ایرانی روی زمین مونده بود،،، چرتو پرت نگو،،،
    • IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
      2 2
      شما ها برید اینکه کی انجام بده به خودمون مربوطه
  • Reza BR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    چرا پاکستانی ها هندی ها عراقی ها رو نمیگین فقط گیردادین ب افغانها، زوم کردین رومردم افغانستان نمیدونم نون انقد میخورن چیو چیکار میکنن ...
    • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
      الان شما آزاده مردین که دارین کشور ما رو نابود میکنین به هر حال باید برگردین وطن خودتون خیلی از درد سرایی که ما میکشیم واقعآ شما مقصرین چرا نمیخواین بپذیرین چرا ما باید زیر فشار باشیم این انسانیته یا مسلمانی؟؟؟؟؟
    • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
      جناب محترم افغانی بخاطر اینکه بیست میلیون افغانی غیرقانونی در کشورمان ایران هست و طبیعی است که نگران باشیم و درباره افاغنه حرف بزنیم
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    دولت بی تدبیر باید افغانی ها را از ایران اخراج کند
    • سید جواد IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
      چون من تو شهرم ندیدم و نشنیدم که عراقی جرم و جنایتی انجام بده ولی افغانی ها خیلی زیاد جنایت میکنن
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    چه عجب از خواب بیدار شدید مشکلات امنیتی نگفتی چقدر این اتباع دارند جرم و جنایت می کنند باعث بالا رفتن کرایه خونه زاد و ولد بی حساب و کتاب غذا و دارو تحصیل هفتصد هزار دانش آموز افغانی اینها اگه مشکل نیست مصیبت است
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    این‌ افقانها‌ پدر‌ مردم‌در‌اورده اند‌ من‌ یک‌ افقان‌ که‌ موتور‌سواری‌ بلد‌نیست‌ ۳۰‌ملیون‌به‌من‌زر‌زده‌‌
    • سید ابراهیم سیدی IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
      4 1
      فعلا بهترین صود برای ایران افغانستانی ها هستن
  • مجید حسنی IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    نظر مردم برا مسئولان مهم نیست وگرنه اگر راست می‌گویید آنها را از ایران خارج کنین
  • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    چه عجب فهمیدید کجا کار تون گیر کرده
  • ابراهیم سالاری IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    سلام چطوری حساب کردی سردار اینارو جمع کنین تا قدرتشان ندادن
  • CH ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    131 8
    هیچ کشوری مثل ایران نیست که رفت وآمد کم با بقیه مردم کشورهای خارجی داشته باشه ،بر ای همینه مردم روز به روز از نظر اقتصادی کم میارن
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    بهتر.نیست.به.جای.ذلیل.کردن.ایرانی. افقانیهارو.روانه. جاهای.دیگر.کنید.
  • FR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    نان مگه مفت دادین بهشون بعدشم اقا این بنده خداها زحمت میکشن نون بازو شونا میخورن نه حق منو. تورو
    • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
      تشریف ببرید کشور خودتون افغانستان کار کنید نان بارون رو بخورید اینجا سرزمین شما افاغنه نیست ، کسورتون در امن و امنیت ، حکومت اسلامی هم دارید
  • علی IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    ۱۵ میلیون افغانی در ایران هستن نه ۵ میلیون سردار عزیز برای چه به پیر مرد وپیر زن بالای ۶۰ سال سن دارد اجازه ورود دادید جوانهای ایران بیکار هستن افغانیها را اورده اید ضاییات شهر ها را جمع میکنن در کارخانجات کار میکنن در رستونها و مغازها کار میکنن و هزاران همین تروریستها با همین مهاجران افغانی راحت وارد ایران میشوند و هموطنهای مارا قتل عام میکنن چند سال دیگر باید هزاران کشته بدیم تا این افغانها را از ایران بیرون کنیم الان مشهد را گرفتن
    • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
      عالی
    • بهروز IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
      44 18
      نان دولتومیخورن ک یارانه هستش توچی میدونی
    • س IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
      0 0
      دقیقا،👌
  • محمد میری از افغانستان IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    باسلام و درود خداوکیلی همه را بیرون کنید اگر شما بیرون کنید حداقل کشور خودمان آباد میشه حالا که جنگ هم در کشور نیست امنیت کامل نیازی نیست بمونه
  • رضا IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    کاش کمی منصف باشیم بسیاری از مشاغلی که ما ایرانی ها حاضر نیستیم در آن شغل فعالیت کنیم مردم زحمت کش افغان فعالیت میکنند تا آنجایی که من دیده ام انسان های زحمتکشی هستند و...اینها رو باید سامان داد مثل ایرانی هایی که در خارج زندگی میکنند و اقامت دارند و مالیات میدهند و زندگی میکنند خیلی از این مردم ستمدیده دو نسلشون متولد ایران هستند هنوز ما به آنها اقامت نداده آیم و سروسامان نداده آیم این اشکال ماست میلیون ها ایرانی در خارج از کشور ساکن هستند و زندگی میکنند. برادر پاسدار مکتبی ما، آیا نگاه امام زمان هم مثل بعضی از مسئولین ما هست نسبت به این بندگان خدا کمی خودمان را جای این عزیزان بگذاریم و خدا را قاضی ببینیم بنی آدم اعضای یکدیگرند
    • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
      توصددرصدافغانی هستی این و نوشتی اتفاقا کارپیدانمیشه همه رو افغانی هاگرفتن کارگراایران بیکا رموندن حتی اسنپ وتپسی رو افغانهاگرفتن
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    وقتی که برای جنگ عراق وسوریه پیش مرگ می خواستین افغانها خوب بودن الان کارتون تموم شده نون خوراضافه هست چندبرابرازسازمان ملل بابت بودنشون دلارمی گیرید ازخودشون چندنوع عوارض می گیرید بابت کارکردن ازشون عوارض کارمی گیریدبازفقط سخت وخطرناک می گذارید خدابهتون انصاف بده
    • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
      دوست افغانی : جنگ سوریه دفاع از حرم و دفاع اعتقادات مقدسات خودتون بود , دولت ایران هم پشتیبان شما بود هیچ منت بر سر ما ایرانیان نیست جناب همشهری نشر بدهید
  • محمود IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    آخه تنها نان نیست که، من اوستا سرامیک کار و سنگ کار ایرانی زیاد سراغ دارم که بخاطر وجود اوستا کارهای افغانی بیکار شدن و موندن چطور درآمد کسب کنند، اگر این افغانها بروند کلی شغل گیر ایرانیها می آید .
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    مسوالان ناکارمد ونابلد باعث شداند افغانها شغل مسکن گرانی ناامنی وبیثباتی را برای اقشار کم درامد درست کنن ومعشیت وامنیت ماروبخطر بندازن وخیلی ازایرانیها بدلیل ناکارامدی مسولان وحضور افغانها بیکار شدن واکثراروی اوردن به مسافر کشی وشغل ومهارت خود روازدست دادن وشدن ادم افغانها واوناروباماشین جابهجا میکنن وچیزهای ناگفته دیگر که باعث بهدردسرانداختن ما شده
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    سردار اگه افغانیهارو بیرون نکنین مجبوریم خودمون این کار بکنیم ان موقه خیلی بد میشه
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    81 31
    همشهری آنلاین! ۹۵ درصد خبرتان در رابطه با فلسطین اما تیتر خبر درباره افغانی ها بخدا اگر خود سردار صفوی هم این انعکاس خبرتان را ببینه میمونه به شما چی بگه!!! خدا انصاف بده
  • کور اوغلو IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    اول اینکه چرا تمام کامنت ها را منتشر نمی‌کنید هر کس نظرش را با ادبیات خودش می‌گوید دوم اینکه نظرات مردم چرا برای مسئولان مهم نیست چرا نماینده ها در این مورد مهم اقدام نمی‌کنند ما نماینده انتخاب می‌کنیم که زبان ما در مجلس باشد میلیونها ایرانی با هر لحجه و زبان و گویشی داد می‌زنند که ما افغانی نمی‌خواهیم آنها باید اخراج شوند ... وقتی کسی قاچاقی و غیر قانونی وارد کشوری می‌شود حکم دزد را دارد تا زمانی که خواسته مردم برایتان مهم نباشد منتظر رای نباشید
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    پس شماکه لالایی بلدید چراخوابتون نمیبرد.اخراج شون کنیدتاصدهامشکل بخصوص بیکاری حل بشد.بیکارالبفای تمام مشکلات اجتماعی است.پس معطل چی هستید.اگه بنا به سهم باشدایران به اندازه ده کشوراداکرده سهم خودش را
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    60 36
    سلام من خیلی خیلی خیلی معذرت میخوام از مردم ایران واقعا مردمان ایران باشخصیت صبور هستند اما ما گرفتاری بازی سیاست ها شده ایم
    • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
      دوست محترم افغانی کسورتون افغانستان حکومت اسلامی ، امارت اسلامی شده امنیت کامل در افغانستان بر قرار پس کی قرار شما به کشور خودتون بازگردید. ؟ گناه ملت ایران چیست ؟
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    67 66
    پس مسلمانان هم درجه بندی شدند.لبنان و فلسطین هرچه قدر ببرند حلال فقط افغانها نبرند
    • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
      دوست گرامی افغانی آیا این مسلمانی است جوان ایرانی بیکار و شرمنده خانواده خود باشد شما افاغنه در ایران غیرقانونی حضور دارید دارای شغل و کار باشید. ؟
  • دلارام IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    افغانها کار می‌کنند و از زحمت کشی خودشون امرار معاش می‌کنند، هیج چیز رو رایگان در اختیار آنها قرار نداده اید ،همه چیز رو خریداری کرده و پول پرداخت می‌کنند، کشورهای همسایه رو نگاهی بندازین چه سهولتهایی ایجاد کرده اند برای مهاجران ، ایران حتی برای قشر تحصیل کرده نظر به رشته اش کار نمی‌دهد،در برابر هر افغان از طرف بین الملل کمک دریافت می‌کنید هنوز مینالین
  • احمد IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    بنظرمن همه اینا چرته ، مگر شما نون رایگان میدین به افغانی ها پول میدن پس چه ربطی داره که چقد مصرف میکنن روزانه ،
    • Ali IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
      برن تو کشور خودشون زحمت بکشن .نون بازوشون بخورن .زحمت کشای ما بیکارن
  • علی IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    کجا 5میلیون نفر من همه شهرها هستند یعنی هرشهر 5 میلیون به بالا مثال یک قسمت شهر مشهد گلشهر شهر افغانها اسماعیل اباد مشهد دور اطراف دامغان وهمه شهرا هستند
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    نان رودارن جیره بندی میکنن این ها رواخراج کحید زودتر
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    افغانی‌ها روازکشوربیرون کنید خواهشاً
    • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
      فقط ببینید اتباع افغانی چقدر در ایران زیاد شدن که حتی در صفحات مجازی هم روی نظرات ایرانیان منفی می زنند اینها چهار روز دیگر دنبال نماینده در مجلس هم خواهند شد
  • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    الان تازه دو زاریشون افتاده اشتباه کردن داره فاجعه میسه نمیدانند با هفنصد هزار دانش آموز افغان و یارانه های که مصرف میکنند چکار کنند
  • امیر IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    92 26
    ای کاش دولت درکنارصندوقهای رای یک صندوق هم میگذاشت ونظرمردم رادرخصوص حضورافغانهادرایران میشنید.قطعاً آمارمشارکت هم به خاطراین موضوع بالامی فت
  • علی هارونی IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    31 67
    باسلام خدا برکت به ایران عنایت کند اگر در کشورهای دیگر این همه پناهنده بود مردم آن کشور از گرسنگی می‌کردند اما مملکت صاحب زمان را خدا بی برکت نمی گذارد
  • US ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    آقا خیلی منت نزارید همه را اخراج کنید من مطمئنم که با اخراج هموطنان عزیز مان افغانستان آباد خواهد شد
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    عصر پنجشنبه ها تمام قبرستان های شهرهای استان ... پرشده از بچه های افغانستانی هر مراسم ختم برای مردگان گرفته میشود هرچی آذوقه روی قبر گذاشته میشود دست جمعی میروند غارت میکنند نمی‌گذارند صاحب عزا از مهمانها و کسانیکه برای فاتح خونی آمدن پزیرایی کنه فوری کسیه های برنج با خودشان آوردن پر میکنند میبرند
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    75 21
    چه عجب یکی حرف از دل مردم زد اینها که گفتید فقط فقط فقط فقط فقط شاید 10 درصد اش بود
  • محمد SG ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    46 17
    الهم عجل لولیک الفرج
  • خسروجردی IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    36 79
    انقدر نژادپرست نباشیم اکرقراراست بروند کشورشان بااحترام
  • سپیده IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    تروخدا تورو قرآن افغانیارو بفرستید برن کشور خودشون تمام سرمایه و آب و برق و گاز و همه چی مارو دارن مصرف میکنن و هدر میدن مارو به زحمت انداختن تروخدا یکاری کنید
  • ندا IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    سالهای دفاع مقدس و دفاع از حرم و حتی ما با شما یکجا کشته دادیم اینها اصلا حساب نیست
  • محمد IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    اقا ما غلط کردیم ما میریم. این ۱۵ میلیون نان هم باشه مال خودتون اگه با این حل میشه
    • سعید IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
      0 0
      روزی ۱۵ میلیون .
  • شمس IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    111 6
    سردار عزیز تعداد افاغنه که مهمان ما هستند به نظر از این عددی که اسم بردید بسیار بیشترن . ما که هر کوی و برزنی و هر روستایی که سر می زنیم به وفور از این عزیزان رو می بینیم . ولی سئوال اینجاست کدام کشور در و پیکرش به این شکل بازه که از هر طرفش بی حساب و کتاب و بدون اخذ و ثبت آمار و اطلاعات و مشخصات از همسایگان واردش می شن؟ملت ایران قصد توهین و جسارت به همزبانان و هم کیشان افغان را ندارند ولی آیا اتباع چرا در موقع ورود رصد نمی شوند که همان درصد کم تروریست و خلافکار نتوانند وارد خاک کشور ما بشوند.
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    اخراج افغانها خواسته همه مردم ایران است مجاز غیر مجاز نداره دیگه مهمان نوازی بسته ایران رو به ورشکستگی رساندن از همه یارانه ها استفاده می‌کنند ولی ما عرضه نداریم حق آبه مون بگیریم
  • ارمان IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    72 13
    ای کاش فرهیختگان براداره ی اموربودند
  • محمد IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    29 45
    ایشون باید به این که سالانه از ۵ میلیون ازافغانستانی.چقدر هزینه دریافت میشه بعلاوه پول سازمان ملل اشاره می‌کرد چه بودجه ای نصیب میشه
  • الله نور IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    74 15
    خجالت می کشید بگویید ۱۰ میلیون افغانی در ایران هستند
    • IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
      1 0
      خیلی خیلی بیشتر از این آمار ارقام اعداد هستند .. حداقل پانزده تا بیست میلیون افغانی غیرقانونی در ایران حضور دارند
  • حسن IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    این اراجیف چیه دارین تعداد نون هایی که میخورن میشمارین؟مگه مفت میخورن؟
  • سلام ازما IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    چرت وپرت وفحاشی و توهین بس نیست ؟ بهانه گیر آوردید توهین می کنید ! افغانها در جبهه‌ها شهید دادند.حالا هم برای مملکت زحمت می کشن ،جوانی مصرف میکنن ، پول میدهن ونان می‌خورن .بله میدانم مثل همیشه می گید به جهنم ، برید و......
  • ایرانافغان US ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    59 91
    مگه از جيب خودت بهشون نون میدی. هر که نان از عمل خويش خورد. مملکت ما اینقدر پتانسیل داره که عزيزان افغان هم بخورند. نوش جانشون. قانون‌ حاکم میکردی به همه مدرک اقامت‌ می‌دادی تا احيانا اونایی که خلاف می‌کنند قابل‌ رصد باشند. ازما بهترند
    • IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
      3 0
      دوست محترم افغانی وقت بازگشت همه شما افاغنه به کشورتون افغانستان فرا رسیده امارت اسلامی طالبان از شما بزرگان افغانی استقبال خواهد کرد بروید افغانستان رو بسازید آباد کنید .. خیر پیش ...
  • ایلانلو IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    51 86
    بابا انقد لقمه اینها رو نشمرین
    • IR ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
      2 0
      تشریف ببرید کشور خودتون افغانستان هر چقدر دوست دارید بخورید و زاد و ولد کنید ، ملت ایران راضی نیست شما سر سفره اش باشید و تا سپاسی کنید طلبکار هم باشید !
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    85 33
    افغانی تمام کارو خونه و....گرفتن
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    86 18
    سردارجان ملت چقدراعتراض کردن که نزاریداینقدرمهاجربیاد ولی کوگوش شنوا تازه شما یکطرف قضیه رودیدید معضل مهاجرین زیاده زیاد. که بضرر ملت شده. ازهمه مهمتر بیگاری جوانانمون
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    91 25
    جناب سردارصفوی هرافغانی هروعده سه تا نون میخوره نه هرروز
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    مشکل خودمردم هستن اگرخونه به افغانی اجاره ندن کارندن افغانی مجبورمیشه برگرده کشورخودش
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    به امید روزی که ایران فقط برای ایرانی باشه ....
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
      0 0
      حتما
    • محمد IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
      3 1
      فرزندکمترزندگی بهترنتیجش این،کشوراحتیاج ب نیروی کارهس خاه ایرانی باشه یاافغانی
    • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
      2 1
      بلی خود مردم ایران کارگر افغانی را بر کارگر ایرانی ترجیح می دهند.بعد میگویند افغانیها را اخراج کنید. این تضادها تا کجا؟
  • حامد IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    2 0
    اتباع افغانستان تو بعضی از مشاغل برا خودشون مافیا درست کردن نه به کارکر ونه به کار فرمای ایرانی اجازه نمی دهند تو این مشاغل ورود کنند قیمت دست افغانیا افتاده و قیمت ها رو بالا پایین می کنند واقعا برا کشورم ایران متعصغم کجای دنیا اقتصاد وکسب وکارش اینقدر بی در و پیکر هست
  • IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    2 0
    اکثریت ملت ایران خواهان اخراج افغانیا از ایران هستند بعدشم. فقط تو خراسان رضوی بالای پنج ملیون افغانستانی هست
  • ناشناس IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    1 0
    باید تأسف خورد و بس برای خودم که ناخواسته تو جایی هستیم که فرهنگ و انسانیت موج میزنه فقط همین
  • ناشناس IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    2 0
    ودرضمن مردم افغان بالای ۱۵ میلیون هستند
  • سلطان IR ۰۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    2 0
    ۱۶استان ایران افقانی ممنوع است برید ببینید اونجا کار هست کرایه خونه ارزونه مردمش ارامش گامل داره برین ببینید اونجا بهشته
  • US ۰۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    3 1
    هم باعث فقراقتصادی وهم فقرفرهنگی وهم اعتیاد جوانان که شامل هردو میشوند
  • پژمان تورک تراختور IR ۰۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    1 2
    خب در قبال این مهاجران چقد از سازمانهای بین المللی پول دریافت میکنید؟
  • ساحل IQ ۰۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    2 0
    تازه یادتون افتاده که افغانیها چقدر برای کشور ما هزینه بر هستند وعامل گرانی،چون دارن از یارانه نان وای وبر ق چکار وخدمات پزشکی و....استفاده میکنند که این خیلی هزینه بر است
  • مصطفی FR ۰۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    2 0
    شما که میدانید روزانه پانزده ملیون نان مصرف میشه آیا میدانید چندین ملیون کارگر ایرانی بخاطر همین ها بیکارن بیمه نمیدن که خدمات اجتماعی بیشتر بشه پول کشور میبرن وووووو
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    1 2
    سلام شما درست میگید ما باید بریم میریم ما هر جای دنیا باشیم خدا روزی ما رو میده نه شما ما روزیه شما رو نخوردیم
  • سید طاهر BR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    0 0
    پنج میلیون مهاجر در روز یک نان مصرف کند میشه پنج میلیارد رایگان نیست
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    2 2
    شما متوجه منظورشون نشدین. این آقا دارن آمار میدن به صلیب سرخ پول بگیرن اخراج افغان ها کیولویی چند؟
  • حیاتی US ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    0 0
    عوارض ومالیات را از کارگر و کارمند بدبخت می گیرید میدید به افغانها این کجاش عدالته.این چه سیا ستیه.
  • سید طاهر IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    0 0
    روزنامه میشه 15 میلیون نان 15 میلیارد ریال رایگان نیست
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    2 0
    بدبخت چین داره روزانه 7میلیارد نون میده مردمش
  • فرهاد IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    2 1
    شما که میگید پول میدند برا نان نمیدونید که نرخ نان دولتی هست و از یارانه مردم ایران استفاده می‌کنند
  • خسرو IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    1 1
    من ۲۰ سال پیش ، مصرف آبشون را گفتم اگردرهرروز ۳لیترآب مصرف کنند .....
  • وحید علیزاده IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    1 2
    این حرفا چیه
  • ناشناس IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    2 3
    خب پولشو دارین از سازمان ملل میگیرین.
  • اسد CH ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    3 2
    وقتی به ابن سینا،ابو ریحان،فارابی، رودکی،مولوی و...افتخار می کنیم نباید مردم افغان( خراسان بزرگ) را بیگانه بدانیم
  • مهدیه IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    3 2
    پول شو میگیری
  • محمد IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    0 0
    کار میکنند
  • سهراب IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    0 0
    ۵ملیون افغانی فقط شیراز هستند
  • محمد IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    0 0
    اخراج کنید تمام
  • مهران IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    0 0
    چرا همه دوربین ها مکس شده روی آفغانی ! بزارین زنده گی شونو بکنن
  • IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    0 0
    اینکه عالی هست به قول گفته الهی بیشتر هم بشود
  • علی IR ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    1 2
    وای بر. شما. خیلی حسود. هستیند
  • علی IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    2 2
    اگر هر افغانستانی روز صد هزار تومان در جهت آبادانی ایران کمک کند، اگر هزران افغانستانی جان شان را به خاطر ایران در سوریه یمن و فلسطین و عراق و لبنان و افغانستانی... فداکنند و صدها موارد، چه قدر ارزش دارد......
  • BR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    2 1
    مشکل اینه که جوان ايرانی هویتش را از دست داده
  • ناشناس IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    3 2
    حالا که چی خودتون راه ایران را رو اینا بازکردید
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    2 1
    بیرون کردن نیازی نیس ..فقط قانونی بزارین که بیشتر دوتا بچه نیارن وگرنه از کشور اخراج میشن
  • عبدالستار IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    3 1
    این هم بگو که روزانه هزاران سطل زباله را جمع آوری میکنه وهزاران کار دارن پیش میبرن تو فقط روی نان خشک زوم میکنی
  • ناشناس IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    3 0
    120 میلیون نفر جمعیت ایران اگر هر وعده یک نان مصرف کند روزانه 360 میلیون نان مصرف می شود...!!!