نامزدهای اسکار ۲۰۲۴ اعلام شدند و «اپنهایمر» کریستوفر نولان بیشترین نامزدی در دوره نود و ششم جوایز آکادمی را از آن خود کرد.

اپنهايمر

همشهری آنلاین: «اپنهایمر» با ۱۳ نامزدی از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین بازیگر نقش مکمل زن، بهترین فیلمبرداری و بهترین فیلمنامه اقتباسی پیشتاز رقابت اسکار ۲۰۲۴ است.

در پشت سر «اپنهایمر»، ‌ فانتزی ـــ کمدی سیاه یورگوس لانتیموس با ۱۱ نامزدی قرار دارد که نامزدی در رشته‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین فیلمبرداری و بهترین فیلمنامه اقتباسی را به دست آورد.

«قاتلان ماه کامل» مارتین اسکورسیزی با ۱۰ از جمله در رشته‌های بهترین فیلم و بهترین کارگردانی و «باربی» گرتا گرویگ با ۸ نامزدی که مهم‌ترین‌شان نامزدی در رشته بهترین فیلم بود، دو فیلم دیگری بودند که در میان نامزدهای اسکار ۲۰۲۴ نام‌شان چندین بار تکرار شد.

از میان این ۴ فیلم تنها «باربی» است که کارگردانش، یعنی گرتا گرویگ، جایی در میان نامزدهای بهترین کارگردانی نداشت. البته ژوستین تریه، که فیلمش «کالبدشکافی یک سقوط» برنده نخ طلای کن امسال شد، به عنوان یک زن در میان نامزدهای بهترین کارگردانی حاضر است و حضورش اجازه نداده که این رشته کاملا مردانه شود و مسئولان آکادمی به دلیل بی‌توجهی به تنوع جنسیتی آماج انتقادها قرار بگیرند. با این حال، نامزد نشدن گرویگ در بخش بهترین کارگردانی که پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۲۳ را ساخت و طرفداران زیادی از زمان اکران فیلم برای خود دست‌وپا کرده، به مذاق خیلی‌ها خوش نیامد.

دیگر آدم مهم «باربی»، مارگو رابی، بازیگر نقش اول و یکی از تهیه‌کنندگان فیلم، نیز در میان نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول زن حضور نداشت که این غیبت مایه حیرت و حتی خشم خیلی از دوستداران فیلم شد. مارگو رابی امسال از بابت نقش‌آفرینی در «باربی» بسیار ستایش شد و غیبتش در میان نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول زن نشان داد که آکادمی به اندازه مردم عادی و گاه منتقدانی که خیلی غلوآمیز بازی رابی در «باری» را ستودند، تحت تاثیر قرار نگرفته است.

با نگاهی به نامزدهای رشته بهترین بازیگر نقش اول زن، آنت بنینگ (نایاد)، لیلی گلدستون (قاتلان ماه کامل)، ساندرا هولر (کالبدشکافی یک سقوط)، کری مولیگان (استاد) و اِما استون (بیچارگان) که همگی بازی‌های درخور و اثرگذاری ارائه داده‌اند، می‌بینیم که نبود مارگو رابی در این جمع تصمیمی کاملا منصفانه و از سر احترام به ارزش‌های هنری بوده است. از حالا می‌شود گفت اِما استون در میان نامزدهای این رشته از بیشترین بخت برای برنده شدن برخوردار است.

ناراحتی رایان گاسلینگ از غیبت مارگو رابی و گرتا گرویگ | پیشتازی «اپنهایمر» با ۱۳ نامزدی

رایان گاسلینگ که خودش برای «باربی» در رشته بهترین بازیگر نقش مکمل مرد نامزد شده، در بیانیه‌ای ضمن تشکر از بابت نامزدی خودش، از غیبت گرتا گرویگ و مارگو رابی در میان نامزدها ابراز ناراحتی کرد. گاسلینگ در این بیانیه گفت: «بسیار مفتخرم که از سوی همکارانم در کنار هنرمندانی برجسته در سالی پر از فیلم‌های بزرگ نامزد شده‌ام. هرگز فکر نمی‌کردم این را بگویم، اما بسیار مفتخر و سربلندم که برای به تصویر کشیدن عروسکی پلاستیکی به نام کن نامزد شده‌ام.»

در ادامه این بیانیه آمده: «اما بدون «باربی»، کن در کار نبود و بدون گرتا گرویگ و مارگو رابی که بیشترین بار مسئولیت ساخت این فیلم تاریخ‌ساز و جهانی را بر عهده داشتند، «باربی» وجود نداشت. بدون استعداد، ظرافت و نبوغ آنها امکان قدردانی از کسی در این فیلم مهیا نمی‌شد. گفتن اینکه از نبود آنها در رشته‌های خودشان ناامید شده‌ام، حق مطلب را ادا نمی‌کند.»

همچنین، امریکا فرارا که او هم برای بازی در «باربی» در رشته بهترین بازیگر نقش مکمل زن نامزد شده، ناراحتی خود را از نبود گرویگ و رابی در میان نامزدها اعلام کرد.

در رشته نامزدهای بهترین فیلم‌های بین‌المللی، فیلم‌های «منطقه مورد علاقه» از انگلیس، «جامعه برفی» از اسپانیا، «روزهای عالی» از ژاپن، «کاپیتان من» از ایتالیا و «اتاق معلمان» از آلمان در نبود «کالبدشکافی یک سقوط» که از سوی فرانسه به اسکار معرفی نشد، با هم رقابت خواهند کرد و احتمالا «منطقه مورد علاقه» جاناتان گلیزر در این بخش برنده خواهد شد.

ناراحتی رایان گاسلینگ از غیبت مارگو رابی و گرتا گرویگ | پیشتازی «اپنهایمر» با ۱۳ نامزدی

در رشته بهترین بازیگر نقش اول مرد پل جیاماتی از «جاماندگان» و کلین مورفی از «اپنهایمر» رقبای اصلی هستند. نبود لئوناردو دی کاپریو در این رشته برای برخی غافلگیرکننده بود و برای برخی دیگر که بازی او را واجد ویژگی خاصی نمی‌دانستند، امری واضح.

رابرت دنیرو (قاتلان ماه کامل) علاوه بر گاسلینگ باید با رابرت داونی جونیور (اپنهایمر)، مارک روفالو (بیچارگان) و استرلینگ کی. براون (داستان امریکایی) رقابت کند تا سومین اسکارش را به دست بیاورد. در میان این نامزدها، جای خالی چارلز ملتون که در «می دسامبر» بازی اثرگذار و خیره‌کننده‌ای داشت، بیش از هر غیبت دیگری جای سوال داشت.

احتمالا «اپنهایمر» و کریستوفر نولان در رشته‌های خود برگزیده می‌شوند، اما نباید فراموش کرد که در روزهای باقیمانده تا مراسم، کمپین‌های نامزدها برای جلب بیشترین آرا می‌تواند شب اهدای جوایز را پر از شگفتی کند.

کد خبر 827331
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha