براساس برنامه اعلام شده، سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران روز چهارشنبه عازم آنکارا خواهد شد تا در دیدار با همتای ترکیه‌ای خود، درباره طیف متنوعی از موضوع‌های بین‌المللی، منطقه‌ای و دوجانبه بحث و تبادل‌نظر کنند.

ایران و ترکیه

همشهری‌آنلاین - گروه سیاسی: این سفر در شرایطی انجام می‌شود که کارشناسان معتقدند سفر رئیسی به ترکیه، آن‌هم پس‌از یکی دو بار تعویق، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ سفری که علاوه‌بر اهمیت آن در شرایط کنونی منطقه و اشتراکات تهران و آنکار درباره تحولات غزه، در زمینه مناسبات دوجانبه در حوزه‌های متکثر نیز راهبردی ارزیابی می‌شود.

برهمین‌اساس هم بود که طی روزهای اخیر سفر رئیس‌جمهور ایران به ترکیه در کانون توجه رسانه‌های ترکیه قرار داشته‌است؛ آنها معتقدند اگرچه قرار است در جریان این سفر موضوع‌های مختلف دوجانبه و منطقه‌ای مطرح شود، اما به‌نظر می‌رسد توسعه همکاری‌های ضدتروریستی میان ایران و ترکیه، از مهم‌ترین محورهای رایزنی خواهد بود.

بررسی تحولات جاری در سرزمین‌های اشغالی و تقویت همگرایی اسلامی به‌منظور حمایت روزافزون از مردم غزه، رایزنی درباره موضوع‌های منطقه‌ای با محوریت عراق، سوریه، قفقازجنوبی و افغانستان و تبادل‌نظر برای توسعه تعامل‌های اقتصادی و بسترسازی برای جهش در میزان تجارت دوجانبه از مهم‌ترین محورهای رایزنی روسای‌جمهور ایران و ترکیه خواهد بود.

درچنین شرایطی رسانه‌ها ترکیه خبر دادند احتمالا در جریان سفر رئیس‌جهور ایران به ترکیه، ۱۰ توافقنامه و سند همکاری میان طرفین به امضاء خواهد رسید؛ توافقنامه‌هایی که در حوزه‌های علمی، فرهنگی، رسانه‌ای، سیاسی، حمل‌ونقل، تجارت و اقتصاد خواهد بود.

یک نگرانی مشترک

با وجود طیف گسترده موضوع‌های مطرح برای رایزنی‌های دوجانبه، منابع ترکیه‌ای معتقدند گفت‌وگو برای گسترش همکاری‌های ضدتروریستی از اصلی‌ترین محورهای رایزنی خواهد بود. براین اساس، گفته می‌شود مقام‌های ترکیه‌ای خواستار افزایش مناسبات دوجانبه باهدف مبارزه ملموس‌تر با تروریسم در مرزهای مشترک هستند.

این در شرایطی است که ایران و ترکیه چیزی در حدود ۵۶۰ کیلومتر مرز مشترک دارند و فعالیت‌ گروهک‌های تروریستی مانند پ. ک.ک و پژاک (شاخه ایرانی پ. ک.ک) از مهم‌ترین نگرانی‌های دو کشور به‌حساب می‌آید. اگرچه تهران و آنکارا تاکنون همکاری‌های قابل‌توجهی به‌منظور مقابله مشترک با گروهک‌های تروریستی داشته‌اند، اما دوطرف معتقدند اقدام‌های بیشتری باید دراین حوزه انجام شود که نیازمند هماهنگی‌های گسترده‌تری است.

چشم‌انداز تازه مبادلات تجاری

تلاش برای گسترش هرچه بیشتر مبادلات تجاری میان طرفین، از دیگر محورهای مهم رایزنی‌ روسای‌جمهور ایران و ترکیه خواهد بود. در شرایطی که براساس برخی آمارها، حجم تجارت فعلی میان دو کشور چیزی در حدود ۶ میلیارد دلار است، تهران و آنکارا درصدد هدف‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری دراین حوزه هستند.

این درحالی‌است که در سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ شمسی، حجم مبادلات تجاری دوطرف به حدود ۲۲ میلیارد هم رسید، اما اعمال تحریم‌های ظالمانه غربی و همچنین شیوع بیماری کرونا سبب کاهش مناسبات تجاری ایران ترکیه شد. اکنون اما به‌نظر می‌رسد دوطرف از عزم کافی برای توسعه همکاری‌ها دراین عرصه برخوردارند. ازسوی دیگر تهران و ترکیه قصد دارند مناسبات در چارچوب توافقنامه تجارت ترجیحی بین دو کشور را گسترش دهند.

توسعه مراودات مرزی

برخی گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد توسعه مراودات مرزی از دیگر محورهای رایزنی ایران و ترکیه درجریان سفر رئیس‌جمهور ایران به آنکارا خواهد بود. به گفته منابع ترکیه‌ای، آنکارا درحال کار روی پیشنهاد ایجاد مراکز تجاری در امتداد خط مرزی دو کشور است؛ موضوعی که گفته می‌شود در دستورکار کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه نیز قرار دارد.

ازسوی دیگر به‌نظر می‌رسد مقام‌های دو طرف درحال رایزنی برای گشایش دو گذرگاه مرزی هستند که نقش موثری در تسهیل رفت‌وآمدهای باری و مسافری بین دو کشور خواهد داشت. علاوه بر اینها گفته می‌شود ازسرگیری فعالیت خطوط مسافری قطار تهران – وان از دیگر محورهای رایزنی‌های اقتصادی خواهد بود. این‌درحالی است که گفت‌وگو درباره «کریدور زنگزور» نیز مورد توجه مقام‌های ایران و ترکیه خواهد بود.

کد خبر 827164

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ترانزیت IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    0 0
    موضوع انتقال وترانزیت انرژی (نفت و گاز) و کالاهای تجاری از کشورهای اوراسیا (ترکمنستان - آذربایجان -تاجیکستان و ...) و همچنین هند و پاکستان و چین به ترکیه و سپس به اروپا در دستور کار جناب آقای رئیسی و هیات اقتصادی همراه ایشان باشد.