منصور حقیقت‌پور، کارشناس مسائل سیاسی گفت: امروزه اشکال مختلفی از جمله فشار سیاسی و اقتصادی است که می‌تواند شرایط را برای صهیونیست‌ها سخت و دشوار کند.

منصور حقیقت پور

به گزارش همشهری آنلاین، رهبری در دیدار امروز خود با دست‌اندرکاران کنگره ۲۴ هزار شهید تهران بزرگ بیان کردند:«آن موضوعی که در اختیار مسئولان کشورهای اسلامی است، قطع شریان‌های حیاتی به رژیم صهیونیستی است، کشورهای اسلامی باید ارتباط سیاسی و اقتصادی خود را با رژیم صهیونیستی قطع کنند و به این رژیم کمک نکنند.» برای بررسی بهتر و دقیق‌ار این راهبرد رهبر انقلاب با منصور حقیقت‌پور، کارشناس مسائل سیاسی گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

امروزه اقتضای مبارزه با اسرائیل متفاوت است

حقیقت‌پور در ابتدا گفت: دولت اسلامی ایران در کنار مردم مقاوم و غیور فلسطین دارای یک وظایفی است. شاید امروزه اقتضا یه این شکل نباشد که تمام ظرفیت‌ها توسط مردم مقاومت صرف جنگ مستقیم با رژیم صهیونیستی شود. البته امروزه ظرفیت‌های قابل قبولی نزد جبهه مقاومت است که در پرتو مکتب حضرت امام خمینی و رهبری معظم رشد و توسعه پیدا کرده است.

جای بهانه وجود ندارد

وی افزوده: اما امروزه اشکال دیگری از جمله فشار سیاسی و اقتصادی است که می‌تواند شرایط را برای صهیونیست‌ها سخت و دشوار کند. کما اینکه شاهد بودیم چگونه با بستن گلوگاه‌های اقتصادی، شرایط ارسال کمک و انرژی به اسرائیل با چالش و مشکل برای آن‌ها همراه بود. تحریم و فشار اقتصادی بر روی اسرائیل امروزه یکی از مؤثرترین ابزارها بر روی صهیونیست‌هاست تا حیات نامشروع و غیرقانونی آنان در این منطقه را پرهزینه کند. الآن راه‌های رسیدن کالا، انرژی، غذا و.. به اسرائیل از چند جهت است، یکی از آن از طریق دریاست. دیگری به طور مثال از طریق ترانزیت‌هایی است که از ترکیه و آذربایجان می‌رود. باید تلاش داشت تا این راه‌ها بسته شود.

او بیان کرد: همچنین باید اقتصاد جهانی رژیم را در این پروژه گسترده مورد هدف قرار داد، مثلا محصولات صهیونیست‌ها، بالاخص محصولات کشاورزی مورد تحریم خرید قرار گیرد. همچنین می‌توان ظرفیت‌های اقتصادی آنان را هدف گرفت و از آن‌ها استفاده‌ای نکرد. به هر حال بنا به راهبرد مقام معظم رهبری می‌توان شقوق مختلفی را برای فشار به اسرائیل متصور شد و از این طریق کمکی به مردم غزه کرد. این روش برای کشورها شدنی و قابل اجراست و جای بهانه‌ای در جهت فرار از آن وچود ندارد. انتظار این نیست، ترکیه بیاید ارتش ببرد اسرائیل، اما می‌تواند با بستن راه انتقال ارزاق و انرژی به مردم غزه کمک کند؛ تا صهیونیست‌ها پشتیبانی در راستای قتل‌عام‌های خود نداشته باشند.

حقیقت‌پور در مورد نقش مردم منطقه در راستای عملی شدن راهبرد فشار اقتصادی بر ترکیه گفت: مردم کشورهای مختلف می‌توانند با فشار به دولت‌هایشان استمرار روابط اقتصادی با اسرائیل را قطع کنند. به طور مثال تا حدودی مردم ترکیه با حضور در صحنه خواستار این مسأله شدند، مردم سایر کشورها مثل آذربایجان که از آن‌جا به اسرائیل نفت صادر می‌شود هم می‌توانند چنین درخواستی از دولت‌های خود داشته باشند.

کد خبر 827161

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha