آزادکاران هنوز ۳سهمیه المپیک را کسب نکرده‌اند و فقط ۲مسابقه کسب سهمیه در پیش است. به همین دلیل حساسیت برای انتخاب کشتی‌گیر اعزامی به مسابقات کسب سهمیه بسیار بالاست و یکی از حساس‌ترین وزن‌ها 97کیلوگرم است.

کامران قاسمپور

همشهری آنلاین- تورنمنت کشتی آزاد در کرواسی پر بود از اتفاقات غیرمنتظره؛ شکست کامران قاسمپور و یونس امامی و قهرمانی امیرعلی آذرپیرا ازجمله مهم‌ترین حوادث این رقابت‌ها بودند. آذرپیرا در حالی به قهرمانی رسید که موفق شد در فینال کایل اسنایدر را شکست دهد.حالا بسیاری با شکست اسنایدر، آذرپیرا را امید کسب مدال در المپیک می‌دانند ولی باید گفت این نخستین شکست اسنایدر در تورنمنت‌ها نیست و او اغلب با شرایط متفاوت از جهانی و المپیک در تورنمنت‌ها حاضر می‌شود.

اسنایدر و شکست‌های متعدد در تورنمنت‌ها
آذرپیرا در مسابقات جهانی۲۰۲۳ ملی‌پوش ایران در وزن ۹۲کیلوگرم بود و با یک نمایش ضعیف و دور از انتظار در دور نخست از دور مسابقات حذف شد. او حالا در تورنمنت زاگرب موفق شده قهرمان جهان و المپیک را شکست دهد ولی باید گفت اسنایدر پیش از این هم در مقابل ایرانی‌ها شکست خورده است. کایل اسنایدر سال۲۰۲۰ در تورنمنت رنکینگ ایتالیا در مقابل محمدحسین محمدیان شکست سنگینی را تجربه کرده بود ولی در جهانی۲۰۲۲ محمدیان را برد تا ملی‌پوش ایران دست خالی مسابقات جهانی را ترک کند. عباس طحان هم پیش از همه موفق شده بود اسنایدر را در جام باشگاه‌های جهان ببرد ولی هیچ‌گاه دستش به مدال جهانی نرسید! در عوض اسنایدر ۹مدال جهان و المپیک را در کارنامه دارد. این نشان می‌دهد نباید بابت پیروزی آذرپیرا که اتفاقا یک‌بار هم شکست را در مقابل اسنایدر تجربه کرده غره شد. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که اسنایدر در مسابقات جهانی۲۰۲۳ در مقابل تاج‌الدینوف کشتی‌گیر روسی‌الاصل بحرین با امتیاز عالی و بدون اینکه هیچ حرفی برای گفتن داشته باشد شکست خورد و این نشان از فاصله نمایندگان ایران در این وزن با ۹۷کیلویی‌های برتر دنیا دارد. در این وزن کامران قاسمپور هم حضور دارد که ۲مدال طلای جهان را در وزن ۹۲کیلوگرم گرفته است. قاسمپور در زاگرب برای بار دوم مقابل اسنایدر شکست خورد ولی عملکرد بهتری نسبت به مبارزه اولش داشت. او بارها به سمت اسنایدر هجوم برد ولی به‌دلیل قدرت بدنی بالای اسنایدر راه به جایی نبرد.
۹۷کیلوگرم، خالی از ستاره
با توجه به اینکه آزادکاران هنوز ۳سهمیه المپیک را کسب نکرده‌اند و فقط ۲مسابقه کسب سهمیه در پیش است حساسیت برای انتخاب کشتی‌گیر اعزامی به مسابقات کسب سهمیه بسیار بالاست. یکی از ۲مسابقه کسب سهمیه به‌صورت قاره‌ای و دیگری به‌صورت جهانی برگزار خواهد شد. با توجه به آسیایی بودن، مسابقه نخست ساده‌تر خواهد بود و بهتر است سهمیه در قرقیزستان کسب شود. ولی اینکه آذرپیرا در مسابقات مهم دچار افت می‌شود موضوعی است که باید به آن توجه کرد چرا که درصورت عدم‌کسب سهمیه باید به مسابقات جهانی کسب سهمیه ترکیه چشم دوخت که آنجا کار به‌مراتب سخت‌تر است. قاسمپور هم از نظر قدرت بدنی فاصله نسبتا زیادی با رقبایش دارد و باید گفت درصورت کسب سهمیه هم در المپیک کار برای ملی‌پوش ایران بسیار سخت است و نبود یک کشتی‌گیر ۹۷کیلوگرم در سطح کلاس جهانی به خوبی حس می‌شود. در حال‌حاضر چالش بزرگ برای ایران کسب سهمیه در مسابقات کسب سهمیه قرقیزستان است. رقابت‌های گزینشی قاره‌ای روزهای ۳۱فروردین تا ۲اردیبهشت‌ماه سال۱۴۰۳ و ۳روز بعد از مسابقات قهرمانی آسیا در شهر بیشکک قرقیزستان برگزار می‌شود.

کد خبر 826000

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • فرهاد IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    3 0
    قاسمپور باید متوجه شده باشه که حتی بر فرض اینکه ملی پوش ۹۷ کیلو هم بشه .شانسی برای-کسب عنوان بین المللی معتبر در این وزن نداره ... فقط ۸۶ کیلو /برای ایران یا کشوری دیگر
  • کشتیگیر سابق IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    3 1
    وقتی قراره به اسنایدر ۱۰۰ درصد ببازه نمیدونم چه اصراریه ، وقتی آذرپیرا شانس اول طلاست حالا باید به زور مازندران و تو ۹۷ هم بچپونن دوباره راه بیوفتن ۸ تا کشتی گیر مازندرانی المپیک برن بدون مدال برگردن و لابد چیزی از ارزشهاشون کم نمیشه