دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۵:۱۷
۰ نفر

گروه ورزشی: سرانجام این بوردو بود که به هفت دوره قهرمانی لیون در لیگ فرانسه پایان داد.

 بلان و مردانش در آخرین بازی فصل، در حالی که برای قهرمانی نیاز به تنها یک امتیاز داشتند، در زمین کان به یازدهمین پیروزی متوالی رسیدند تا قهرمانی شایسته باشند. تک‌گل گوفران کافی بود تا بوردو ششمین قهرمانی‌اش در لیگ فرانسه را جشن بگیرد و تیم سابقش را به دسته دوم بفرستد. بدین ترتیب پیروزی 4 بر صفر مارسی مقابل رن هم بی‌ثمر ماند و این تیم نتوانست صدر جدول را که دو هفته پیش به بوردو واگذار کرده بود، پس بگیرد.

قهرمانی بوردو بیش از همه به نام لوران بلان نوشته می‌شود که انتظار می‌رود در لباس مربیگری، آینده درخشانی در پیش داشته باشد. تصمیم مدیران بوردو که دو سال قبل مسئولیت تیم را به بلان تازه‌کار سپردند، یک ریسک به شمار می‌رفت ولی آنها میوه این انتخاب شجاعانه را با قهرمانی تیم پس از 10 سال چیدند. او هرچند گروه باکیفیتی را تحویل گرفته بود، ولی برخلاف سلفش ریکاردو، فوتبالی تهاجمی را انتخاب و به تدریج روحیه پیروزی‌خواهی که پشت چهره آرامش پنهان است را به تیم وارد کرد. او در اولین فصلش توانست بوردو را به نایب‌قهرمانی برساند و عنوان بهترین مربی فصل را هم به دست آورد. در این فصل اما او توانست بالاتر از لیون و مارسی، دو رقیب قدرتمندش بایستد.

بلان می‌گوید که پس از پیروزی مقابل لیون بود که باور کرد بوردو می‌تواند قهرمان شود: «سال گذشته هم در کل فصل خیلی خوب بودیم، ولی به بازیکنانم گفتم که تنها قهرمانی لیون در خاطره‌ها می‌ماند. باید از آن درس می‌گرفتیم و در بازی‌های بزرگ بهتر عمل می‌کردیم. ما ریسک حساب‌شده‌ای انجام دادیم و در نیم‌فصل دوباره بدنسازی کردیم. وقتی یازده پیروزی متوالی ما در هفته‌های پایانی را در نظر می‌گیریم، با خودم می‌گویم که کارمان صحیح بوده.

ما فصل را با قدرت به پایان بردیم.» در طول فصل نور پروژکتورها روی لیون و مارسی بود و همین به بوردو کمک کرد فشار زیادی را احساس نکند. تنها در دو هفته گذشته بود که این تیم به صدر جدول رسید و بلان هم تایید می‌کند که فشار روی تیمش از بازی قبلی شروع شد: «آنچه به ما کمک کرد این بود که همه حتی خود من لیون را قهرمان می‌دانستیم، بعد از آن نوبت مارسی بود. همه خیلی دیر متوجه شدند که بوردو هم با نتایجی استثنایی پیش می‌آید. فشار روی رقیبان خیلی زودتر از ما شروع شده بود.

این به نفع ما بود. حالا وقتی می‌بینیم که با وجود یازده پیروزی متوالی، مجبور شدیم تا لحظه آخر برای قهرمانی صبر کنیم، نشان می‌دهد که یک تیم دیگر (مارسی) هم در حد قهرمانی نتیجه گرفته است.» بلان با وجود این قهرمانی فکر نمی‌کند که بوردو یک لیون دیگر باشد: «کاری که لیون انجام داده، هیچ تیم دیگری نمی‌تواند انجام بدهد یا اینکه خیلی سخت خواهد بود. ورزش به معنی شروع دوباره دائمی است. سال آینده کار ما سخت‌تر خواهد بود.»

آلو دیارا، هافبک ملی‌پوش بوردو درباره نقش بلان در این موفقیت می‌گوید: «درون تیم همه می‌دانیم که چقدر مدیون مربی هستیم، به خاطر اعتمادی که به ما داشت و فلسفه بازی که در تیم به وجود آورد. او تجربه بالایی از بازی در بالاترین سطح فوتبال دارد. او در باشگاه‌های خیلی بزرگی بازی کرده و می‌تواند فراز و فرودهای تیم در طول فصل را مدیریت کند.»

خداحافظی غم‌انگیز گرتس

فصل درخشان مارسی هم با نایب‌قهرمانی به پایان رسید تا گرتس قبل از جدایی نتواند به آرزویش برسد. پیروزی 4 بر صفر مقابل رن پتانسیل بالای مارسی و دستاورد گرتس را
 یک بار دیگر به تصویر کشید، ولی امتیازات از دست رفته در بازی‌های خانگی و به ویژه شکست دو هفته قبل مقابل لیون مانع قهرمانی این تیم شد.

سرمربی بلژیکی که فصل آینده به الهلال عربستان می‌پیوندد، گفت: «عناوین تقسیم شد و ما دوم شده‌ایم. از اینکه با پیروزی تمام می‌کنیم خوشحالم. باشگاه که در ابتدای فصل هدفش را کسب یکی از دو سکوی اول قرار داده بود، به خواسته‌اش رسید ولی من نه.» گرتس که پس از دو سال موفق از مارسی جدا می‌شود، کنفرانس مطبوعاتی کوتاهش را اینگونه به پایان برد: «دومی کمی مایه تاسف است، ولی از نظر انسانی رضایت زیادی دارم.» بنوا شیرو، هافبک مارسی هم گفت: «خوشحالی کردن دشوار است، چون ما فقط دوم شده‌ایم. ما قهرمان نشدیم و دلیلی برای جشن گرفتن وجود ندارد. وقتی در مارسی بازی می‌کنی، هدفت فقط قهرمانی است. ما فصل خوبی داشتیم ولی بوردویی‌ها بهتر بودند. باید به آنها تبریک گفت. آنها شایسته قهرمانی هستند.»

نجات سنت اتین

لیون که سومی‌اش پیش از این قطعی شده بود، در روز آخر در خانه تولوز به تساوی بدون گل رسید. این تساوی به میزبان کمک کرد تا با 64 امتیاز و تفاضل گل بهتر چهارم شود و به جام اروپا صعود کند. این در حالی است که پاری‌سن‌ژرمن هم با امتیاز مشابه در رده ششم قرار گرفت تا از بازی در اروپا محروم شود. پل لوگوئن که به دلیل اختلاف با مدیران باشگاه از چند هفته قبل جدایی‌اش را اعلام کرده بود، در بازی آخر در خانه نتوانست مقابل موناکو به نتیجه‌ای بهتر از تساوی بدون گل برسد. این نتیجه بیش از همه به نفع لیل تمام شد که نانسی را با نتیجه 3 بر 2 شکست داد و در رده پنجم قرار گرفت تا دومین و آخرین سهمیه جام اروپا را به دست آورد.

دیگر تیم خوشحال هفته آخر سنت‌اتین بود که با پیروزی‌ 4 بر صفر مقابل والنسین توانست در لوشامپیونا ماندنی شود. برخلاف کان که مقابل بوردوی باانگیزه بازی می‌کرد، حریف سنت‌اتین در بازی آخر انگیزه زیادی نداشت و این به آنها اجازه داد که به یک پیروزی آسان و پرگل برسند. بدین ترتیب تیم پرطرفدار فوتبال فرانسه که هفده هفته را در منطقه سقوط گذرانده بود، فصل را در رتبه هفدهم به پایان برد و آلن پرن موفق شد ماموریتش را با موفقیت به پایان برساند.

کد خبر 82598

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز