سازمان‌ ملل با ارائه گزارشی تکان‌دهنده، کشته شدن حدود ۱۵ هزار نفر در جریان خشونت‌های نیروهای پشتیبانی سریع در یکی از شهرهای سودان طی سه ماه آوریل تا ژوئن سال گذشته را تایید کرد.

به گزارش همشهری آنلاین «نیروهای پشتیبانی سریع مردان جوان را به طور خاص هدف قرار می‌دادند و پس از بازجویی در صورتی که معلوم می‌شد از قبیله مسالیت هستند، با شلیک گلوله به سر، اعدام می‌شدند. زنان این قبیله نیز مورد تجاوز فیزیکی و جنسی قرار می‌گرفتند». این بخشی از گزارش سازمان ملل درباره پاکسازی نژادی در شهر «الجنینه» واقع در منطقه دارفور غربی سودان است.

وبگاه شبکه المیادین امروز (شنبه، ۲۰ ژانویه) نوشت بر اساس این گزارش که در شورای امنیت سازمان ملل ارائه شد، ناظران مستقل تحریم‌های سازمان ملل اعلام کردند که سال گذشته بین ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر در این شهر در جریان خشونت‌های قومی نیروهای «پشتیبانی سریع» و شبه‌نظامیان عرب متحد آنها کشته شدند.

بر اساس این گزارش، بین آوریل تا ژوئن سال گذشته، این شهر شاهد «اقدامات خشونت آمیز شدید» بود که طی آن نیروهای پشتیبانی سریع و متحدانش قبیله آفریقایی «ماسالیت» را هدف قرار دادند که «می‌تواند مصداق جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت باشد».

این ناظران همچنین اتهامات وارده به امارات مبنی بر حمایت نظامی از نیروهای پشتیبانی سریع از طریق شهر امدگراس واقع در شمال چاد را «معتبر» توصیف کردند. اما امارات این کمکها را انساندوستانه می‌داند و اتهامات را رد می‌کند.

درگیری‌های سال گذشته در سودان میان نیروهای پیشتیبانی سریع و ارتش، تقریبا ۴۹ میلیون نفر را نیازمند کمک و ۷.۵ میلیون نفر دیگر را از خانه‌های‌شان آواره کرده است.

در گزارش جدید سازمان ملل همچنین، روایت نجات‌یافتگان از جنایات الجنینه درج شده که «داستان‌های وحشتناکی» از صحنه‌های خونریزی در این شهر و فرار از طریق جاده ۳۰ کیلومتری این شهر تا مرز چاد و اجسادی که در این جاده افتاده بودند، تعریف کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، از ۱۴ تا ۱۷ ژوئن گذشته، نزدیک به ۱۲ هزار نفر از الجنینه با پای پیاده فرار کرده‌اند. این افراد در طول این مسیر، هربار که به پاسگاه‌های نیروهای پشتیبانی سریع رسیدند شاهد جداسازی زنان و مردان از هم، آزار و اذیت، تفتیش، سرقت و ضرب و شتم بودند. نیروهای پشتیبانی سریع همچنین برای جلوگیری از فرار آنها، به پاهایشان شلیک می‌کردند که به زخمی و کشته شدن شماری از زنان و کودکان منجر شد.

کد خبر 825977
منبع: فارس

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    امان امان