یکی از روش‌های برملا شده منافقین در سال‌های اخیر، ساختن اکانت‌های فیک در اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی است که به وسیله آن از طریق قراردادن پست و یا گذاشتن کامنت، سعی می‌کنند خود را به‌عنوان مردم ایران جا بزنند.برای شناخت اکانت واقعی از اکانت فیک، راه‌هایی وجود دارد که در ادامه می خوانید.

فضاي مجازي

همشهری آنلاین- محمد بحرینی(پژوهشگر علوم شناختی): یکی از روش‌های برملا شده منافقین در سال‌های اخیر، ساختن اکانت‌های فیک در اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی است که به وسیله آن از طریق قراردادن پست و یا گذاشتن کامنت، سعی می‌کنند خود را به‌عنوان مردم ایران جا بزنند و وانمود کنند که پست‌ها و کامنت‌های آنان، نظر مردم ایران است. اما برای شناخت اکانت واقعی از اکانت فیک، راه‌هایی وجود دارد که می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند.

تاریخ ایجاد صفحه

تاریخ ایجاد صفحات فیک معمولاً بسیار جدید است. برای چک کردن تاریخ ایجاد یک اکانت، روی پروفایل اکانت موردنظر کلیک کنید و سپس وارد تنظیمات شوید. گزینه Privacy And Security و سپس Account Data را انتخاب کنید. در بخش Date Joined تاریخ ساخت اکانت وجود دارد.

نام کاربری بی‌معنا

معمولاً صفحات فیک، نامی عجیب و یا بی‌معنی دارد. البته ممکن است برای طبیعی جلوه کردن، از یک نام و نام خانوادگی استفاده شود که در این صورت تشخیص فیک بودن اکانت، سخت می‌شود. گاهی نیز نام صفحه معنی‌دار به‌نظر می‌رسد، اما وقتی دقت می‌کنیم می‌بینیم چند کاراکتر یا حرف آن جا به‌جا شده است.

منافقین در شبکه های اجتماعی چه می کردند؟

کمک گرفتن از نرم‌افزار

نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌هایی نیز وجود دارند که موارد غیرطبیعی و مشکوک در هر صفحه را به شما اعلام می‌کنند. می‌توانید با جست‌وجو در اینترنت آنها را پیدا کنید.

محتواهای تکراری

این مسئله نیز در صفحات غیرواقعی بارها مشاهده شده است که برای طبیعی جلوه دادن صفحه، تعدادی پست در آن قرار می‌دهند، اما مشاهده می‌کنیم که به‌دلیل عجله و بی‌دقتی، یک پست مشابه را بارها در صفحه قرار داده‌اند.

وجود فالوئرها و کامنت‌های خارجی

همانطور که می‌دانید فالوئر و لایک، قابل خریداری‌ کردن است. از آنجا که خرید فالوئر و لایک ایرانی گران‌تر از خارجی است، برخی اوقات خرید فالوئر و لایک خارجی ترجیح داده می‌شود. یک راه تشخیص فیک‌بودن فالوئرها این است که روی اکانت برخی از آنها به‌صورت تصادفی کلیک کنیم و بررسی کنیم که آیا صفحات واقعی هستند یا خیر. در آن صورت معلوم می‌شود که دنبال کننده‌ها نیز خصوصیات صفحات فیک را دارند. از این روش هم می‌توان به واقعی یا فیک بودن یک اکانت پی برد.

تاریخ انتشار محتواها

کسانی که حساب‌های فیک می‌سازند برای خالی نبودن صفحه، بلافاصله چند عکس در صفحه‌شان قرار می‌دهند. غالباً اینطور است که این پست‌ها در یک روز و یا در روزهای متوالی و نزدیک به هم قرار داده شده‌اند.

تعداد محتواها

صفحات غیرواقعی گاهی اینطور هستند که در آنها فقط چند پست محدود منتشر شده است یا اینکه اصلاً پستی در آن وجود ندارد.

محتواهای تبلیغاتی بیش از حد

گاهی نیز صفحات فیک به این صورت هستند که اکثر محتواهای درون آنها درباره تبلیغات یا مسابقه است.

عدم‌تناسب تعداد فالوئرها با میزان تعامل

حساب‌هایی هستند که تعداد فالوئرهایشان زیاد است، اما وقتی پست‌های آنها را بررسی می‌کنیم شاهد هستیم که لایک بسیار کمی دارند. گاهی نیز اکانت‌های فیک را از این طریق می‌توان تشخیص داد که هیچ دنبال‌کننده‌ای ندارند یا کسی را دنبال نمی‌کنند.

صفحه‌های بدون پست با تعداد فالوئر بالا

وقتی در یک صفحه‌ای، پستی وجود ندارد، اما تعداد فالوئرهای آن صفحه بالاست، مشخص می‌شود که یک جای کار می‌لنگد. چطور می‌شود عده زیادی، صفحه‌ای را که چیزی در آن وجود ندارد دنبال کنند؟!

کد خبر 825952

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha