دادستان سوئیس امروز (۲۹ دی) خبر داد که چندین شکایت کیفری علیه «اسحاق هرتزوگ» رئیس اسرائیل که برای حضور در نشست اقتصادی «داووس» در این کشور به سر می‌برد، صورت گرفته است.

اسحاق هرتزوگ

به گزارش همشهری آنلاین، الجزیره نوشت: دفتر دادستان سوئیس به این شبکه گفت که با وزارت خارجه سوئیس در ارتباط است تا موضوع مصونیت دیپلماتیک هرتزوگ را بررسی کند و بیانیه‌ای را در خصوص این شکایت‌ها صادر خواهد کرد.

همزمان، یک گروه حقوق بشری در سوئیس گفت که افرادی گزارش‌هایی را علیه هرتزوگ به دادستانی فدرال سوئیس و مقامات مربوطه در شهرهای بازل، برن و زوریخ ارسال کرده‌اند.

این گروه با تاکید بر اینکه امکان رفع مصونیت از چنین شخصیت هایی در شرایط خاص مانند جنایات علیه بشریت وجود دارد، تاکید کرد که اکنون این شرایط وجود دارد.

از سوی دیگر روزنامه تامیز اسرائیل نیز به نقل از دفتر اسحاق هرتزوگ گزارش داد که او طبق برنامه در نشست داووس حضور خواهد یافت. دفتر رئیس اسرائیل به این روزنامه گفته است که شکایت‌های کیفری علیه هرتزوگ «اقدام تبلیغاتی با هدف ضربه به وجهه اسرائیل است»

شرکت پخش همگانی اسرائیل (کان) نیز به عنوان رسانه دولتی اسرائیل در گزارشی گفت که سوئیس ماهیت شکایات یا طرفی که آنها را ارائه کرده را فاش نکرده است، اما این اقدام به عنوان بخشی از «روش های قانونی در مورد جنایات علیه بشریت» توصیف شده است.

کان افزود: «شکایت کنندگان سعی دارند رئیس را از لحاظ کیفری محاکمه کنند، همزمان که اسرائیل در دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه محاکمه می‌شود»

اسحاق هرتزوگ چندی پیش با حضور در جمع نظامیان اسرائیل بر روی یک گلوله خمپاره امضاء کرد، گلوله‌ای که سپس به سمت غزه شلیک شد.

او همچنین در روزهای اول حمله اسرائیل به غزه گفته بود: «تمام فلسطینی ها در غزه مسئولیت آنچه در جریان حمله حماس رخ داده است را باید متحمل شوند و درست نیست که بگوییم غیرنظامیان در غزه در حالیکه در این موضوع دخالت نداشتند نباید هدف قرار گیرند زیرا آنها می‌توانستند قیام کنند و با حماس بجنگند».

اسحاق هرتزوگ روز گذشته (پنج‌شنبه) در سخنرانی پیش از مجمع جهانی اقتصاد در داووس نیز گفت که جنگ اسرائیل در غزه باید به سرنگونی جنبش حماس منجر شود.

او گفت که اسرائیل می تواند روزانه ۴۰۰ کامیون حامل کمک های بشر دوستانه را بازرسی کند، اما کشورهای جهان در ارسال کمک‌ها به غزه کم‌کاری می‌کنند. رئیس اسرائیل گفت که این رژیم مسئولیتی در قبال قحطی و گرسنگی که علیه مردم فلسطین در نوار به راه انداخته است، ندارد.

کد خبر 825734
منبع: شفقنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    4 0
    لعنت خدا بر توی سگیونیست
  • اسکندری IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    3 0
    مرگ‌بر‌اسراعیل
  • Sharukh US ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    3 1
    سلام خدا جون الهی قربونت برم به اسمت قسم ما نمیدونیم هدف از آفرینش حیوانات خونخوار انسان نما چون یهودیان صهیونیست که غیراز خودشون میگن خدا همه موجودات زمین را برای نوکری و خادمی ما یهود افریده چی بوده آره بنده هایی که خودت تو قرآن گفتی در یکروز ۷۰ و چند نفر رسول و نبی ع رشهید کردن انداختن تو چاه خودت آفریدی خودت هم شرشان را از سر انسانهای بیگناه کم کن
  • علی IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    4 0
    این شیاد باید به سزای عمل ننگینش برسه
  • علی IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    1 0
    اسرایلیها چه موجودات بی رحم وترسوی هستند
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    0 0
    جهان عملا خو سر شده فقط هر کی قدرت دارد همان است هر کی ضعیف است تاوان پس می دهد در واقع تبدیل به قانون جنگل شده درراس آن حیوان وحشی بنام رژیم کودک کش وحامی اصلی آن انگلیس و آمریکا وغیره ...جهان را به هرج مرج کشاندند .
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    1 0
    هرتزوگ جنایت کار جنگی تحت تعقیب کیفری! بازداشت وی در هر جای جهان.