جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد جنبش انصارالله یمن را به فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» بازگردانده است.

جیک سالیوان

به گزارش همشهری آنلاین، «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد  واشنگتن جنبش انصارالله یمن را به فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» این کشور بازگرداند. 

در این بیانیه آمده است: «امروز، در پاسخ به تداوم تهدیدها و حملات ایالات متحده قرار گرفتن نام انصارالله که به عنوان حوثی‌ها هم شناخته می‌شود در فهرست "تروریست‌های جهانی " اعلام می‌شود.»

جیک سالیوان گفته این اقدام «ابزاری مهم برای جلوگیری از حمایت‌های مالی تروریستی از حوثی‌ها و جلوگیری از دسترسی آنها به بازارهای مالی و پاسخگو کردن آنها بابت اقداماتشان است.»

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در ادامه این بیانیه گفته چنانچه انصارالله‌ یمن حملاتش در دریای سرخ و خلیج عدن را متوقف کند ایالات متحده فوراً در این اقدام تجدید نظر خواهد کرد. 

دولت آمریکا در سال 1399 و در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نام انصارالله را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده بود.

این اقدام در آن زمان در حالی انجام شد که منابع دیپلماتیک هشدار داده بودند ممکن است موجب اخلال در کمک‌رسانی‌های بین‌المللی به یمن شده و تلاش‌های سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ در این کشور را متوقف کند. 

آمریکا در آن زمان همچنین درخواست سازمان ملل متحد برای عقب‌نشینی واشنگتن از این تصمیم را رد کرده بود. «مارتین گریفیتس» نماینده سازمان ملل در امور یمن دی‌ماه سه سال پیش در سخنانی در جمع اعضای شورای امنیت گفت که تروریستی نامیدن جنبش انصارالله، موجب شیوع گرسنگی در یمن می‌شود و کمک‌رسانی سازمان ملل را با مانع روبه‌رو می‌سازد. او از آمریکا خواسته بود این تصمیم را لغو کند. 

گریفیتس افزود: «بیم آن وجود دارد که توصیف حوثی‌ها به عنوان سازمان تروریستی، تأثیرات به شدت خطرناکی بر تمامی طرف‌های درگیری در یمن بگذارد.»

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از به قدرت رسیدن در ژانویه 2021 این تصمیم را به عقب برگرداند.«ندپرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در آن زمان تصریح کرده بود که هدف دولت بایدن از این اقدام کاستن از تبعات انسانی تحریم «تروریستی» انصارالله است.

وی مدعی شده بود که آمریکا نمی‌خواهد به عنوان یک کشور کاری انجام دهد که به وخیم‌تر شدن رنج میلیون‌ها نفر از مردم یمن منجر شود. او همچنین تصریح کرد که ارزیابی قانونگذاران هر دو حزب کنگره، سازمان ملل و سازمان‌های امدادرسانی این بوده که اعمال فراگیر تحریم‌های تروریستی، باعث وخیم‌تر شدن وضعیت انسانی در یمن خواهد شد. 

جیک سالیوان در بیانیه امروز خود تصریح کرده که درج نام انصارالله در فهرست سازمان‌های تروریستی 30 روز دیگر اجرایی خواهد شد. وی مدعی شده هدف از این اقدام تضمین این است که تصمیم آمریکا بر انصارالله اثر می‌گذارد و نه مردم یمن. 

در زمانی که ترامپ نام انصارالله را در فهرست سیاه قرار داده بود بسیاری از سازمان‌های امدادرسانی فعال در یمن از دولت آمریکا خواسته بودند این اقدام را به عقب برگرداند. سازمان  Mercy Corps، شورای پناهندگان نروژ، آکسفام، سازمان «کودکان را نجات دهید» و کمیته نجات بین‌المللی از جمله این سازمان‌ها هستند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تأکید کرد که درج نام انصارالله در فهرست سازمان‌های تروریستی، پیآمدهای وحشتناکی بر اوضاع انسانی در یمن خواهد داشت.

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داد.این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است.

کد خبر 825435
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    0 0
    بیش از ۸۰۰ هزار نفر در غزه به خاطر تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیر انسانی صهیونیست ها، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی با قطحی و گرسنگی روبه رو هستند