هندی‌ها با دسیسه‌چینی آمریکا توافق بیش از ۲دهه‌ای خود با ایران برای احداث کریدور هند-اروپا را کنار گذاشته بودند، اکنون برنامه آنها برای کریدور هند-عربستان-اسرائیل- اروپا نیز با جنگ منطقه‌ای بلااثر شده است.

کریدور هند اروپا

همشهری آنلاین-گروه سیاسی: هند در حال مذاکره دیپلماتیک با ایران بر سر حملات حوثی‌ها به کشتی های دریایی دریای سرخ است. اهمیت انتشار این خبر از آن‌روست که اجلاس سران گروه ۲۰ در شهریورماه امسال از یک توافق هندی، اسرائیلی و اروپایی با حمایت آمریکا برای راه‌اندازی کریدور ریلی-دریایی میان این نقاط از دنیا رونمایی کرد.

توافق بر سر احداث این کریدور به دنبال حذف ایران از هاب منطقه‌ای و بهره‌مندی از منافع اقتصادی آن بود. هند طی سال‌های اخیر با وجود توافقات اقتصادی با ایران بر سر احداث بندر شهید بهشتی چابهار تاکنون در اجرای این پروژه تاخیر طولانی داشته است.

اجرای نیمه‌کاره فازهای متعدد بندر چابهار در دریای عمان روایت‌کننده چرخش هندی‌ها به جایگزینی مسیری جدید از طریق عربستان و اسرائیل تا اروپا بود. تا پیش از این بنا بر انتقال کالاهای شرق آسیا از طریق بندر چابهار و خطوط ریلی ایران تا مرزهای شمالی غربی کشور و از آنجا به مقصد هلسینکی فنلاند بود.

رویترز در گزارش خود در همین ارتباط نوشت: یک منبع دولتی هند می گوید این کشور در حال مذاکره دیپلماتیک با ایران در مورد حملات به کشتی ها در دریای سرخ است که توسط جنبش حوثی‌های مورد حمایت تهران انجام شده است.

وزیر امور خارجه هند این هفته برای گفت‌وگو با همتای خود در ایران حضور داشت و روز دوشنبه گفت که این گفتگوها در مورد وضعیت دریای سرخ که در آن حملات باعث اختلال در کشتیرانی در مسیر تجارت جهانی شده است، بحث شده است. این منبع که خواست نامش فاش نشود، گفت که بخش بانکی وزارت دارایی همچنین دریافت اعتبار را برای صادرکنندگان هندی که تحت تأثیر این اختلال قرار گرفته اند، تسهیل می کند.

کد خبر 825399

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 6
  • ممد IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    18 0
    جالب چوب بی کفایتی خودمونم می خوریم ۸ سال دوره احمدی نژاد و ۸ سال روحانی ۱۶ سال نتونستن ی کریدور و بندر بسازن ... زمان با این با ارزشی رو از دست دادید
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    19 2
    هند شریک آمریکاس وخودش قدرت هسته ای حساب میشه
  • مهدی IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    8 2
    وقتی دانش سیاسی اقتصادی کمرنگ شد نتایج بسیار بدتر از این می‌شود
  • امید IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    5 8
    هند نادان است کسی نیس از مسئولین ایرانی نیس به هندی ها بگه اگر خودتون جایی غزه بودی هر کس می اومد که راه باز بشه برای شون می‌گفتیم بری آتش بس کنی راه باز میشه