ایران در نامه ای به شورای امنیت در خصوص حمله به مواضع تروریست‌ها در سوریه و عراق اعلام کرد: ایران حقوق ذاتی خود را که توسط قوانین بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است، برای حفاظت از حاکمیت، امنیت ملی و شهروندان خود در برابر هرگونه تهدید یا حمله، تکرار می‌کند.

حملات موشکی

به گزارش همشهری آنلاین، متن نامه ایران به شرح زیر است:

«جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از قربانیان اصلی تروریسم، در اجرای عملیات حق ذاتی خود برای دفاع از خود بر اساس قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل متحد، عملیات ضد تروریستی را انجام داد. این عملیات شامل حملات هدفمند علیه پایگاه ها و تأسیسات گروه های تروریستی مستقر در سوریه و عراق است. در این رابطه بر موارد زیر تاکید می‌شود:
۱. در ساعات اولیه ۱۶ ژانویه ۲۰۲۴، عملیات ضد تروریستی همزمان با شلیک چند موشک بالستیک، دقیقاً تأسیسات داعش و حیات تحریر الشام، دو سازمان تروریستی شناخته شده، در ادلب و منطقه تحت اشغال آن‌ها در شمال شرق جمهوری عربی سوریه انجام شد. علاوه بر این، یک مرکز جاسوسی مورد استفاده گروه های تروریستی ضد ایرانی مرتبط با رژیم اسرائیل در اربیل، منطقه کردستان عراق، هدف قرار گرفت. این مرکز به عنوان پایگاهی برای عملیات اطلاعاتی و خرابکارانه در ایران بوده است.
۲. عملیات ضد تروریسم ایران در واکنش به حملات دلخراش تروریستی اخیر در کرمان که منجر به شهادت بیش از ۱۰۰ غیرنظامی بی گناه از جمله کودکان و زنان و مجروح شدن بسیاری دیگر شد بود و گروه‌های تروریستی مرتبط با داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفته بودند، انجام شد. خوشبختانه حملات مذموم تروریستی در کرمان با محکومیت شدید و متفق القول اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد مواجه شد.
۳. عملیات ضد تروریستی جمهوری اسلامی ایران ضروری و متناسب با هدف قرار دادن دقیق پایگاه های گروه های تروریستی و رعایت کامل تعهدات بین المللی ایران به ویژه حقوق بشردوستانه بین المللی انجام گرفته است.
۴. جمهوری اسلامی ایران بار دیگر بر تعهد تزلزل ناپذیر خود به احترام کامل به حاکمیت ملی، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عراق و جمهوری عربی سوریه تاکید می کند. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای مسئول سازمان ملل متحد، بر پایبندی خود به اهداف و اصول منشور ملل متحد تاکید می کند. علاوه بر این، ایران حقوق ذاتی خود را که توسط قوانین بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است، برای حفاظت از حاکمیت، امنیت ملی و شهروندان خود در برابر هرگونه تهدید یا حمله، تکرار می‌کند. این تعهد نشان دهنده عزم ایران برای حفظ منافع خود و حفظ صلح و امنیت در داخل مرزهای خود است.
موجب امتنان خواهد بود چنانچه مکاتبه حاضر به‌عنوان سند شورای امنیت ثبت و توزیع گردد.»

کد خبر 825145

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 22
  • IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    13 11
    شورای امنیت قطعنامه صادر نکنه خوبه
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
      38 19
      ما را از قطعنامه های آبکی سازمان ملل نترسانید. ما یاد گرفتیم حقوق خود را عادلانه و با رعایت قوانین بین المللی و حقوق بشری از دشمنانمان باز پس گیریم و در این راه نه از آمریکا و نه از اسرائیل و نه قعطنامه های آبکی سازمان ملل می ترسیم. مگر سازمان ملل توانست جلوی اشغال عراق و افغانستان توسط آمریکا و متحدانش را بگیرد تا مانع کشتن هزاران زن و کودک نشوند. این سازمان بین المللی تا زمانیکه به سیاسی بازی ها و رفتار دوگانه در قبال ملتها و دولتها می پردازد حنایش برای مردم جهان رنگ نخواهد داشت.
  • مسعود IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    70 7
    یک گام رو به جلو برای کشورم ایران با توضیحات زیبا و بحق در مورد واکنش
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    15 7
    توسط قوانین بین الملل؟؟؟؟؟
  • ناشناس IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    17 14
    اسم این شورا شورای ماست امنیته! از ماست تو دبه ماست یه حرکتی می‌بینیم اگه تکونش بدیم از شورای امنیت هیچی ! تو همین جنگ غزه اینهمه غیر نظامی بیگناه و بچه های معصوم کشته شدن فقط تو یه شب یک بیمارستان که آواره ها هم توش پناه گرفته بودن با ۵۰۰ انسان بیگناه رو به خاک و خون کشیدن و ... بی آبی. بی غذایی و ... سازمان ملل چکار کرد ؟؟؟؟؟ اگه خودمون حق خودمونو نگیریم از این سازمان ماست امنیت چیزی در نمیاد
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    13 2
    این همه کودک تو غزه داره کشته میشه کسی صداش در نیومد از جمله عراق و پاکستان..درضمن پاکستان و عراق چندین بار به وسیله تروریست ها از طریق خاک کشورشان هموطنان ما را به خاک خون کشیدن و هیچ اقدامی نکرده و متاسفانه قوانین بین‌المللی و حسن همجواری را زیر پا گذاشته بنابراین ایران علاوه براین اقدام نظامی جسورانه میبایست سفیران دو کشور عراق و پاکستان را اخراج کند و از این دو کشور بابت نقض قوانین بین‌المللی به شورای امنیت شکایت کند...ما طلبکاریم ،،نه کسانی که با سهل انگاری و نقض قوانین حاکمیت ایران را نقض کردن.
  • ,hogat US ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    20 2
    در این شرایط اولویت اقتدار ایران اسلامی ودفاع بازدارندگی از همه موارد مهم تر است
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    16 1
    این اعمال و مقابله به مثل حق قانونی ایران است اگر گروه های تروریستی در کشورهای همسایه اقامت کرده و هر زمان به خود اجازه تجاوز ، حمله و کشتار در کشورمان را داده و علیرغم درخواست‌های مکرر ایران مبنی بر اخراج دشمنان ایران بی تفاوت هستند آنوقت ایران حق دارد حمله کند ، عراق چرا درمقابل این همه حمله ترکیه ساکت هستند و جرات شکایت ندارند اما با دوتا حمله بلافاصله شاکی می شوند ! خوبی از حد بگذرد نادان خیال بد کند مصداق هزینه های فراوان جانی و مالی ایران وایرانی برای نجات عراق وعراقی
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    31 4
    دمتون گرم ،حالا که زدین چند تا هم تقدیم این پدرسوخته میکردین که این همه دانشمندان میهن پرست مونو شهید کرده و اینهمه نخبه های احمق مونو از کشور فراری داده،الان نزنید دیگه نمیتونید بزنید.بنا به هزار دلیل الان وقت زدن به اصل تروریست هست.
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    8 0
    اصلن آدم نیستن سازمان ملل و سازمان های بین مللی ...یعنی از این تناقض خسته شده دنیا..حق وتو به خود دادن غارتگران قرن ۱۸ و جنایتکار ران دوتا جنگ جهانی و حالا دنیا رو گند کشیدن‌با ناتو ...انگلیس با این انجمن فرماسونری ودفاتر سیا و موساد بیچاره کرد ملت های دنیا رو.قتل و غارت و دزدی .لعنت بشون.صهیونست الکی بهش خاک فلسطین ندادن.انیشتن و صهیونیست ها براشون بمب اتم‌درست کردن‌.اونم با مقاله و تلاش دیگر دانشمندان و دزدی انیشتن از مقالات افرادی مثل پرفسور حسابی معلوم هست..خلاصه ک غرب بزرگترین ناقض حقوق بشر هست خودش.ایران قربانی تروریسم و جنگ تحریم هست.و مدعی
  • صادق کریمی IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    209 1
    ما رو از قطعنامه نترسونید بر علیه ما صادر بشه بر علیه ما صادر نشه اسرائیل نبود می‌شه باید بشه پس کاسه کوسه‌تونو جمع کنید جای دیگه پهن کنید اینجا جای شما نیست
  • علی IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    289 2
    شنیدم پاکستان واکنش شدید نشون داد ..اعلام جنگ از این جور حرفا ..چطور وقتی جوون های دسته گلمون تو سر مرز پرپر میشدن واکنشی نشون نمیداد حالاچطور واکنش شدید اللحنی نشون داد پاکستان سهله همه دنیا اعلام جنگ کنن نمیتونن همین طور تو ۸سال جنگ دیدن مس زیاد خودشون به اب اتیش نزن این رجز خوانی های طبیعه ..زنده باد ایران زنده باد وطن ..ایران عزیز همیشه سربلند باشی ..
  • علی عباس IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    226 0
    به نظر بنده با سازمان بین المللی هماهنگی لازم شود و تمامی همسایگان را موظف و مکلف کنند امنیت مرزی را خوب تامین وبه هیچ تروریسیمی راه ندهند وچنانچه ازهرکشوری تروریسمی برعلیه حکومت ایران اقدامی صورت گیرد کاخ آن مملکت راموشکباران کنند تا در هیچ کشوری به تروریسمها جاداده نشود
    • مصطفی IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
      142 0
      پتان پاکستانی غلطی نمیتونه بکنه دم بچه ها گرم اگه از روز اول پاکستان میزدن جرأت نداشتن مرتب مردم بیگناه ترور کنن
  • یاور IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    9 0
    شما که مچهل ساله میدانید مرزها از ط ف پاکستان و افغانستان نا امن و ورود و خروج بدون‌کنترل هست چرا چاره اندیشی نکردید که حالا باید با همسایگان به مشکل بخوریم؟ چرا اینقدر دیپلماسی ضعیف دارید؟! چرا باید از مرزها وارد بشوند خرابکاری کنند و خارج شوند؟! بعدش هم آدم بده ما بشویم.؟! آخه بی مدیریتی تا کی؟! پاکستان چون فکر میکنه اتمی هست هر کاری میتونه بکنه. البته قبلش باید به پاکستان گوشزد میکردیم مراقب مرزهایش باشد. که نیست. یا عراق
  • پرسپولیسی قشقایی IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    247 0
    خطا کنن بازم میزنیم🧿⭐🇮🇷🇮🇷👏⭐مرگ بر آمریکا و نوکران مزدورش
  • زهره IR ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    2 0
    دمتون گرم دست مریزاد... یکم داغ دلمون خنک شد
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    0 0
    بهتر نبود اول نامه میزدید، بعد موشک ؟