موشک‌های خیبرشکن در حالی از جنوب خوزستان مسیری ۱۲۰۰ کیلومتری را برای هدف گرفتن مقر تروریست‌ها در ادلب سوریه طی کرده‌اند که شعاع عملیاتی قطعی این موشک بیش از ۱۴۵۰ کیلومتر اعلام شده است.

موشک

به گزارش همشهری آنلاین، درواقع، بهره‌بردن این موشک از سوخت جامد باعث شده که وزن آن کاهش یابد. همچنین طراحی خاص خیبرشکن هم به کاهش وزن آن کمک کرده و وزن آن را تا یک سوم نمونه‌های مشابه کاهش داده است. ازجمله ویژگی‌های این طراحی را می‌توان در زمان آماده‌سازی و شلیک هم دید، به‌طوری که این زمان به یک ششم موارد مشابه کاهش یافته است. علاوه براین، ویژگی نقطه‌زنی این موشک، دقت هدف‌گیری را افزایش و خطا را کاهش می‌دهد. همچنین کلاهک جنگی خیبرشکن می‌تواند دمای بسیار بالا را تحمل کند. درنهایت، خیبرشکن را می‌توان یکی از موشک‌های دوربرد نسل سوم نیروهای مسلح کشور دانست که در فاز فرود، قدرت مانور بالایی برای عبور از سپر موشکی و سامانه‌های پدافندی دشمن را دارد. این ویژگی با کمک طراحی کلاهک جنگی و با کمک بالک‌های خاص آن ممکن شده است.

مشخصات

کلاهک‌های انفجاری موشک خیبرشکن در زمره کلاهک‌های «سریع و شدید» به شمار می‌آید. بدنه این موشک هم از مواد کامپوزیتی مشابه آنچه در بدنه رعد۵۰۰به‌کار رفته، استفاده شده؛ با این تفاوت که رعد۵۰۰از نوع موشک‌های کوتاه‌برد است. ابعاد کوچک‌تر خیبرشکن این امکان را فراهم کرده که در فضاهای محدودتر مانند پایگاه‌های زیرزمینی موشکی دپو شود.

کلاهک جنگی

با این حال ابعاد به نسبت بزرگ‌تر کلاهک‌های جنگی موشک خیبرشکن، قدرت مانور کلاهک را پس از ورود به جو افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

این ویژگی امکان مانورهای پیچیده‌تر و سریع‌تر را برای عبور مؤثر از سد دفاع موشکی هوایی مانند سیستم‌های دفاعی فلاخن داوود اسرائیل یا پاتریوت آمریکا فراهم می‌کند. کلاهک خیبرشکن که از نوع جداشونده مانورپذیر(MaRV) است، هنگام ورود به جو زمین با کمک بالک‌ها مسیر حرکت را کنترل می‌کند و به این ترتیب انرژی جنبشی و البته سرعت در فاز مانور را کاهش می‌دهد.

قدرت مانور کلاهک

اگرچه سرعت کلاهک در لحظه برخورد ۲تا ۳ماخ برآورد می‌شود، اما زمانی که به هدف اصابت می‌کند، نشانه‌ای از سوختن بالک‌ها یا ذوب شدن کلاهک دیده نمی‌شود. این قابلیت امکان انجام مانورهای سنگین برای خنثی‌سازی‌ پدافند هوایی دشمن را فراهم می‌کند. به‌عبارت دیگر، سیستم‌های پدافند دفاعی با ردگیری این حرارت، می‌توانند موشک را منهدم می‌کنند.

خیبرشکن؛ کابوس سامانه‌های پدافندی | کلاهک خیبرشکن سامانه‌های پدافندی را سردرگم می کند

سرعت خروج از جو

موشک خیبرشکن علاوه بر اینکه هنگام پرتاب سرعت بالایی را به نمایش می‌گذارد، هنگام خروج از جو به سرعت بیشتری می‌رسد. اطلاعات منتشرشده نشان می‌دهد که خیبرشکن پیش از خروج از جو به سرعت ۴تا ۵ماخ می‌رسد. این شتاب بالا از این نظر اهمیت دارد که تأثیر کاهش سرعت ناشی از نیروی گرانش زمین را تا حد زیادی کاهش می‌دهد که در نهایت افزایش بُرد این موشک را در پی دارد.

بیشتر بخوانید:

مورد عجیب آیفون | بدون رمز عبور صحیح اینگونه وارد شوید

پرتابگرهای متنوع

یکی از ویژگی‌های موشک خیبرشکن امکان پرتاب به وسیله پرتابگرهای مختلف است. این موشک می‌تواند روی یک تریلی حمل و استتار شود، اما آنچه در تصاویر دیده‌شده، پرتابگر مورد استفاده برای خیبرشکن روی یک شاسی ۱۰چرخ نصب شده است که می‌تواند به‌عنوان یک وسیله نقلیه تجاری نیز استتار شود.

خیبرشکن؛ کابوس سامانه‌های پدافندی | کلاهک خیبرشکن سامانه‌های پدافندی را سردرگم می کند


فناوری به‌کار رفته در فتاح ۲ فقط در اختیار ۴ کشور است

یکی دیگر از موشک‌هایی که در عملیات سپاه مورد استفاده قرار گرفت «فاتح۲» بود. فناوری به‌کار گرفته شده در این موشک تنها در اختیار ایران و ۳کشور دیگر است. اما موشک فتاح۲ را می‌توان پیشرفته‌ترین موشک ایران تا الان دانست که سرجنگی با قابلیت گلایدکنندگی(HGV) و کروز (HCM) را دارد. نسل اول این موشک قادر بود با سرعت ۱۵ماخ حرکت کند که در نمونه‌های خود بی‌نظیر است. اما این تمام ماجرا نیست.

در بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه آخرین دستاوردهای نیروی هوایی فضای سپاه پاسداران، از موشک هایپرسونیک فتاح۲ رونمایی شد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های موشک فتاح۲ این است که می‌تواند به سرعت ۲۰ماخ برسد و سرجنگی آن حالت ماژولار دارد.

بیشتر بخوانید:

تسلیحات Hypersonic glide vehicles یا HGV: این سر جنگی در مقایسه با جنگنده‌های مانوردهنده فقط در طراحی ظاهری و مسیر پروازی تفاوت دارد که سرعت آن بسته به طراحی و نظر سازنده، بین ۵تا۲۰ماخ متغیر است. پرتاب‌کننده HGV به‌جای اوج گرفتن مانند پرتاب‌کننده بالستیکی، سعی می‌کند در ارتفاع کمتری حرکت کند و امکان تغییر مسیر مکرر به سمت هدف باعث می‌شود تا رادارهای دشمن دچار اختلال شده و در نتیجه مجموعه دفاعی موشکی دشمن غافلگیر می‌شود.

تسلیحات hypersonic cruise missile یا HCM: این تسلیحات نوع دیگر از موشک‌های هایپرسونیک است که با یک موشک قادر است به سرعت مافوق صوت برسد و پس از آن با استفاده از یک موتور تنفس طبیعی اسکریم‌جت به حرکت ادامه دهد. یکی از مزیت‌های تسلیحات HCM بهره‌گیری از موشک‌های کوچک‌تر برای پرتاب به سمت هدف است.


خیبرشکن؛ کابوس سامانه‌های پدافندی | کلاهک خیبرشکن سامانه‌های پدافندی را سردرگم می کند

کد خبر 825096

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • ناشناس IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    16 6
    ماشاالله خدا قوت
  • محمد رضاخانی GB ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    11 6
    خدا قوت و خسته نباشید دلاور مردان با داشتن چنین تسلیحاتی دشمن غلط بکنه نگاه چپ به کشور عزیزمون بکنه
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    8 5
    تازه اینا فن آوری هست که ۱۰ سال گذشته از طول عمرشون..یعنی موشک و سلاح های محرمانه وجود داره...نه صدا داره نه نور نه فریب رادار دشمن میخوره و نه قابل شناسایی هست...فقط نشستی یک دفعه میخوره وسط فرق سر صهیونیست ها و دشمن ملت ایران.و هر دشمن دیگه...و قدرت اون وای وای به اون روز که دشمن تجاوز کنه...اولین موشک رو بفرستی دومی زده اولی رو..
  • BG ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    6 2
    خب اگه میتونید اسرائیل رو بزنید
    • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
      4 4
      عجله نکن صبر داشته باش
  • وطن دوست IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    4 6
    فقط باید گفت آفرین ب سپاه و سپاهیانش فدایی دارید ب مولا مولا علی نگهدارتان جان برکسانی سبز پوش
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    7 2
    نه آرامش داریم نه آسایش
  • حمید IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    0 0
    احسنت برمردان غیور مردسپاه فقط میگم که برای آمریکا و چندکشور اروپایی بایدیه نقشه ناامنی توکشورشون کشید بابمبهای انتحاری اومدن تو خاورمیانه آتیش به پاکردن کشورهای مسلمانو به جودن هم انداختن میزنن میرن توکشور ما مردمو میکشن بانمایش ناامنی توکشورشون درسی بهشون بایدداد مردم بجانشون بایدانداخت تا درس عبرتی بشه تابرای استعمار واستسمار کشورها نقشه نکشن