وزیر دفاع انگلیس با تکرار ادعاهای نخ‌نما درباره نقش ایران در عملیات گروه‌های مقاومت منطقه مدعی شد که پیش از اقدام نظامی، برای تهران پیام ارسال شد که گروه‌های نیابتی خود را مهار کند.

گرنت شپس

به گزارش ایرنا، وزیر دفاع انگلیس که در پی تجاوز نظامی این کشور علیه یمن با اعتراضات گسترده داخلی مواجه است، با تکرار ادعاهای نخ‌نما درباره نقش ایران در عملیات گروه‌های مقاومت منطقه مدعی شد که پیش از اقدام نظامی، برای تهران پیام ارسال شد که گروه‌های نیابتی خود را مهار کند.

گرنت شپس روز دوشنبه در سخنانی فرافکنانه به شبکه خبری اسکای گفت که بریتانیا و آمریکا در مورد حملات ارتش یمن علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، هشدارهای «مستقیم و غیرمستقیم» به ایران ارسال کردند.

وی این گونه ادعا کرد: «هیچکس نمی‌تواند بگوید که ما به حوثی‌های مورد حمایت ایران هشدارهای لازم را ندادیم. ما خیلی واضح پیام‌هایی را مستقیم و غیرمستقیم به ایران و حوثی‌ها فرستادیم تا بگوییم زمان رو به اتمام است.»

این مقام نظامی انگلیس در پاسخ به این سوال که آیا حملات بیشتری علیه یمن در راه است، گفت: «باید صبر کنیم و ببینیم چه اتفاقاتی رخ می‌دهد، زیرا ما نمی‌خواهیم در تحولات دریای سرخ دخیل باشیم. اما در نهایت، آزادی ناوبری یک حق بین‌المللی است».

شپس با بیان اینکه دولت انگلیس تصمیمی برای افزایش تنش‌ها در دریای سرخ ندارد، ادعا کرد: «قصد نداریم در یمن دخیل بشویم اما می‌خواهیم یک پیام بسیار شفاف و صریح به حوثی‌های مورد حمایت ایران بدهیم که رفتار آنها در دریای سرخ کاملا غیرقابل قبول است».

وزیر دفاع انگلیس ادامه داد: «ما نمی‌توانیم این وضعیت را بپذیریم که آنها (یمنی‌ها) برای شناورها در دریای سرخ مزاحمت ایجاد کنند. ما به دقت اوضاع را زیر نظر داریم و اگر نیاز به انجام اقدامات بیشتر باشد، ما آن را لحاظ خواهیم کرد».

وی از پاسخ به سوال درباره مشارکت نکردن سایر کشورها در حمله به یمن، طفره رفت و گفت: «هنگامی که صحبت از این موضوع می‌شود، بریتانیا یکی از آن کشورهایی است که به‌طور سنتی پیش‌قدم است».

به گزارش همشهری آنلاین، ارتش یمن در هفته‌های گذشته در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه چند کشتی رژیم صهیونیستی یا کشتی‌های حامل کالا برای این رژیم را که عازم سرزمین‌های اشغالی در دریای سرخ، اقیانوس هند و تنگه باب‌المندب بودند، هدف قرار داده است.

نیروهای ارتش یمنی متعهد شده‌اند تا زمانی که رژیم اسرائیل حملات خود به نوار غزه و کشتار مردم این منطقه را متوقف نکند، حملات به کشتی‌های این رژیم یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ ادامه خواهد داد.

جمهوری اسلامی ایران ادعای دخالت در تحولات فلسطین را رد و تاکید کرده است که هیچ گروه نیابتی در منطقه ندارد. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان چندی پیش در گفت‌وگو با نشریه فایننشال تایمز تصریح کرد: ما هیچ گروه نیابتی در منطقه نداریم. این‌ها گروه‌هایی هستند که خود تصمیم می‌گیرند و خود اقدام می‌کنند.‌

آمریکا و انگلیس بامداد جمعه در پی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، حملات به مواضع انصارالله یمن را آغاز کردند. ارتش ملی یمن هم در پاسخ به تجاوز هوایی ۲ کشور، یک هدف متعلق به ایالات متحده را در دریای سرخ هدف قرار داد.

مقام‌های انگلیسی می‌گویند که این اقدام بر اساس حق «دفاع از خود» صورت گرفت و احتمال حملات بیشتر منتفی نیست. دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس ادعا کرد: ما هر کاری را که لازم است برای محافظت از کشتی‌های خود انجام خواهیم داد.

وی با بیان اینکه هشدار غرب درباره تداوم حملات ارتش یمن علیه کشتی‌های صهیونیستی در دریای سرخ کارساز نبود، افزود: «تعداد حملات در حال افزایش بود. این اقدام در پاسخ به آن (حملات ارتش یمن در دریای سرخ) صورت گرفت که ما فقط هشدار نمی‌دهیم، بلکه عواقبی نیز وجود دارد.»

در همین حال، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، دیروز با صدور بیانیه‌ای حملات آمریکا و انگلیس به چند شهر یمن را به شدت محکوم کرد و آن را اقدامی خودسرانه، نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی یمن و نقض قوانین و مقررات و حقوق بین‌الملل دانست.

وی افزود: این حملات نظامی در راستای استمرار حمایت کامل آمریکا و انگلیس در حدود ۱۰۰ روز گذشته از جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و شهروندان مظلوم و تحت محاصره کاملِ نوار غزه صورت می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه این حملات خودسرانه نتیجه‌ای جز دامن زدن به ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه نخواهد داشت، تصریح کرد: در حالی‌که رژیم صهیونیستی همچنان به حملات و جنایات جنگی خود در نوار غزه و کرانه باختری در فلسطین ادامه می‌دهد، آمریکا و انگلیس در صدد هستند با گسترش چتر حمایتی خود از رژیم صهیونیستی، توجه مردم جهان را از جنایات این رژیم جعلی، جنایتکار و متجاوز علیه مردم فلسطین منحرف سازند.

کنعانی با ابراز نگرانی نسبت به پیامدهای تکرار این‌گونه حملات خودسرانه برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی، از جامعه جهانی خواست که با واکنش‌ها و اقدامات مسئولانه، از گسترش دامنه‌های جنگ، بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه جلوگیری کنند.

فعالان سیاسی و ضد جنگ در انگلیس هم ضمن انتقاد از اقدام نظامی این کشور، نسبت به پیامدهای گسترش درگیری‌ها در کل منطقه هشدار داده‌اند. مخالفان جنگ روز شنبه گذشته در تداوم اعتراض به کشتار غیرنظامیان در غزه و محکومیت تجاوز نظامی به یمن، در لندن تظاهرات کردند.

کد خبر 824687
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • محمود IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    1 2
    ببخشید چرا این حروم لقمه اسمش شپش حتما زیاد شپش خورده بعدا سه نقطه روی شین را برداشتن شده شپس عجب روباههای بی صفتی
  • ایران من IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    0 0
    خفه شو نکبت عوضی