کارشناس بازار طلا و سکه گفت: اقدام بانک مرکزی برای ضرب و عرضه سکه‌های جدید به بازار عامل اصلی نزول قیمت طلا و سکه در مبادلات دیروز بود و تحت‌تأثیر اقدام بانک مرکزی، قیمت سکه ظرف چند ساعت ۲میلیون و ۲۰۰هزار تومان کاهش یافت.

طلا

محمد کشتی‌آرای در گفت و گو با همشهری آنلاین افزود: چند ماهی بود که قیمت طلا، سکه و همین‌طور ارز با نوسان مواجه نشده بود اما به‌دنبال بروز تنش‌های جدید در خاورمیانه و تحولات سیاسی که ایجاد شد، قیمت جهانی طلا و همین‌طور قیمت ارز از آخر هفته قبل با افزایش مواجه شد و این آغازی بر صعود قیمت طلا و سکه در بازار بود.

او افزود: در واقع تحولات سیاسی منطقه منجر به افزایش قیمت ارز و همین‌طور افزایش تقاضا برای طلا و سکه در بازار شد. با افزایش قیمت سکه، حباب سکه یعنی مابه‌التفاوت قیمت واقعی و قیمتی که در بازار دادوستد می‌شود افزایش یافت و علت این افزایش حباب هم این است که بانک مرکزی تاکنون سکه‌ای در بازار عرضه نمی‌کرد.

این کارشناس بازار طلا و سکه ادامه داد: نگاهی به قیمت‌ها نیز نشان می‌دهد حباب و سیر صعودی قیمت سکه به‌دلیل فقدان عرضه سکه جدید به بازار بیشتر از قیمت طلاست و در واقع این قیمت سکه است که حباب بیشتری دارد و طبیعتا قیمت طلا حباب کمتری دارد.

کشتی‌آرای تاکید کرد: درکنار این عوامل بعضی از هیجان‌های کاذب نیز با توجه به تحولات سیاسی منطقه منجر به التهاب در بازار شد و عده‌ای از آشفته‌بازار طلا برای بازارسازی استفاده کردند و این منجر شد که قیمت طلا و سکه به اوج خود برسد؛ به‌طوری که تحت‌تأثیر این عوامل از روز چهارشنبه قیمت طلا، سکه و ارز سیر صعودی به ‌خود گرفت و تا صبح روز گذشته قیمت‌ها به اوج خود در محدوده ۳۴میلیون تومان رسید که حدود ۸۰۰هزار تومان از این مقدار حباب بود.

نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و سکه اضافه کرد: اما از روز گذشته و به‌دنبال اقدامات بانک مرکزی برای ضرب سکه‌های جدید و افزایش عرضه سکه، ورق برگشت و سخنان رئیس‌کل بانک مرکزی بلافاصله اثرش را بر بازار طلا بر جای گذاشت.

او تصریح کرد: طبق آمار با خبری که از سوی بانک مرکزی اعلام شد، قیمت سکه روز گذشته طی چند ساعت با ۲میلیون و ۲۰۰هزار تومان کاهش از ۳۴میلیون تومان به ۳۱میلیون و ۸۰۰هزار تومان رسید و این موضوع منجر به تخلیه بخش زیادی از حباب سکه شد. به موازات این رویداد قیمت نیم‌سکه و ربع‌سکه نیز به‌ترتیب ۴۰۰ و ۳۰۰هزار تومان کاهش یافت.

تاثیرپذیری از قیمت های جهانی

کشتی آرای با بیان اینکه موضوع دیگری که بر بازار اثر داشت، اعلام برنامه جدید بانک مرکزی برای فروش طلا در مرکز مبادله است اضافه کرد: پیش از این بانک مرکزی اعلام کرده بود واردکننده‌های طلا می‌توانند برای رفع تعهد ارزی، طلایشان را در مرکز مبادله ارز و طلا عرضه کنند که این موضوع منجر شده بود حباب طلا در بازار فیزیکی افزایش یابد، اما اقدام جدید بانک مرکزی برای عرضه طلا از چهارشنبه هفته جاری در مرکز مبادله ارز و طلا منجر شد حبابی هم که در قیمت طلا ایجاد شده بود، از بین برود.

وی تاکید کرد: این اقدام منجر شد قیمت هرگرم طلای ۱۸عیار که به ۲میلیون و ۷۲۰هزار تومان رسیده بود، دیروز با ۶۰هزار تومان کاهش به ۲میلیون ۶۶۰هزار تومان برسد.

این کارشناس بازار طلا و سکه درباره پیش بینی بازار طلا و سکه در روزهای آینده گفت: به‌نظر می‌رسد چنانچه اقدامات بانک مرکزی تداوم یابد و طلا و سکه به‌طور متناوب عرضه شود، قیمت‌ها با نزول بیشتری مواجه شود. البته همه اینها به‌معنای این است که حباب سکه و طلا کاهش خواهد یافت و به قیمت‌های واقعی نزدیک‌تر خواهد شد؛ چراکه قیمت طلا و سکه متاثر از قیمت‌های جهانی و ارز است.

کد خبر 824413
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارز و طلا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha