به‌دنبال رشد ناگهانی قیمت سکه در بازار، بانک مرکزی در یک اقدام سریع و بموقع، گام محکمی برای ایجاد تعادل در بازار سکه برداشت. براساس آنچه بانک مرکزی اعلام کرده، از امروز سطح عرضه سکه در بازار افزایش یافته و سکه‌های جدید بدون تاریخ با طرح جدید ضرب و روانه بازار می‌شود.

سکه

به گزارش همشهری آنلاین، بازار سکه از آخر هفته گذشته تحت‌تأثیر حضور دلالان و سفته‌بازان با رشد زیادی مواجه شد؛ به‌طوری که قیمت هر سکه طرح جدید ابتدا در روز چهارشنبه از مرز ۳۳میلیون تومان گذشت و صبح روز گذشته قیمت هر سکه طرح جدید تا مرز ۳۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان هم پیشروی کرد.

دو روز قبل حتی قیمت نیم‌سکه با رشدهای عجیب به مرز ۱۹میلیون تومان رسید. اما اعمال سیاست‌های جدید از سوی بانک مرکزی و افزایش سطح عرضه در بازار منجر به افت سنگین قیمت سکه به میزان ۳میلیون تومان شد؛ به‌طوری که تا عصر امروز و تا لحظه تنظیم این گزارش قیمت هر سکه طرح جدید بار دیگر به مرز ۳۰میلیون تومان رسید و قیمت نیم‌سکه هم در محدوده ۱۸میلیون تومان قرار گرفت. اما سیاست جدیدی که بانک مرکزی به‌کار گرفته است، چیست؟

ضرب ۲۰هزار سکه جدید

آنطور که بانک مرکزی اعلام کرده است از امروز سطح عرضه سکه در بازار افزایش یافته و حتی قرار است به‌زودی سکه‌های جدید بانک مرکزی نیز به بازار عرضه شود. آنطور که رئیس‌کل بانک مرکزی خبر داده است، از امروز روند ضرب ۲۰هزار سکه جدید آغاز شده است.

محمدرضا فرزین در همین باره توضیح داد: سکه جدیدی در دستور کار این مرکز است که به بازار عرضه می‌شود؛ سکه‌های جدید بدون تاریخ و به‌صورت تمام بهار آزادی با طرح جدید ضرب شده است.

او تأکید کرد: از امروز عرضه طلا به بازار افزایش می‌یابد و این افزایش عرضه از طریق ضرب سکه‌های جدید و عرضه سکه‌های قبلی انجام می‌شود.

فرزین با تأکید بر اینکه سکه‌های جدید بانک مرکزی با ‌سکه‌های قبلی ضرب‌شده تفاوت‌هایی دارد، تصریح کرد: توان ضرب روزانه ۲۰‌هزار سکه را داریم. فعلا با ضرب سکه تمام کار را شروع می‌کنیم.

رئیس‌کل بانک مرکزی اضافه کرد: بانک مرکزی به‌دنبال تعدیل قوانین مربوط به واردات طلای کشور است. همواره تلاش داشتیم ذخایر طلای کشور افزایش یابد. اقدامات اخیر باعث افزایش ذخایر ارز و طلای کشور شد.

حراج شمش‌های یک‌کیلویی

اما ضرب سکه‌های جدید تنها راهکار بانک مرکزی برای ایجاد تعادل در بازار طلا و سکه نیست. آنطور که رئیس‌کل بانک مرکزی و مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران اعلام کرده، قرار است مبادلات طلا نیز از هفته جاری در مرکز مبادله آغاز شود.

فرزین در این‌باره توضیح داد: تصمیم جدید ما این است که از چهارشنبه طلا در مرکز مبادله ارزی عرضه شود. او با تأکید بر اینکه مرکز مبادله بستر دادوستد طلا هم هست و برنامه بانک مرکزی تقویت این مرکز است، گفت: فعلا قصد عرضه شمش در مرکز مبادله داریم و مقررات این کار در روزهای اخیر نهایی شده است. اگر بخواهیم سکه هم عرضه کنیم، در آینده تصمیم‌گیری می‌کنیم.

علی سعیدی، مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران هم با بیان اینکه نخستین جلسه حراج شمش طلا به شکل حراج حضوری در روز چهارشنبه انجام می‌شود، گفت: شمش‌ها به‌صورت یک کیلویی عرضه می‌شود و عرضه‌کنندگان تمام افراد ازجمله واردکنندگان طلا از طریق رفع تعهد ارزی خواهند بود.

او ادامه داد: متقاضیان طلا نیز تولیدکنندگان صنف طلا و جواهر و بانک‌ها هستند و همچنین بانک مرکزی ‌به‌عنوان بازارگردان در طرف عرضه و تقاضا حضور خواهد داشت.

طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران

سعیدی اضافه کرد: حراج در گذشته از طریق بانک کارگشایی انجام می‌شد، اما از این به بعد به شکل مدون و با مقررات از طریق مرکز مبادله ارز و طلای ایران عرضه خواهد شد.

به‌گفته او، قیمتی که در مرکز مبادله مبنای مبادلات طلا خواهد بود، عرضه و تقاضاست و مبادلات براساس پیشنهاد قیمت از سوی خریداران و پذیرفته‌شدن آن از سوی فروشندگان خواهد بود.

مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران افزود: حراج‌ها نیم‌ساعته خواهد بود و در هر روز ۵ حراج نیم‌ساعته خواهیم داشت که در ساعت‌۱۷ هر روز آگهی عرضه طلا در روز بعد منتشر خواهد شد و قیمت معاملات طلا در مرکز مبادله به قیمت‌های روز نزدیک است.

او درباره معاملات خرد هم گفت: درحال‌حاضر عرضه‌های خرد از طریق اتحادیه‌ها انجام خواهد شد و در مرکز مبادله عرضه خرد نخواهیم داشت. برای تقاضای خرد نیز معاملات گروهی از طریق اتحادیه‌ها درنظر گرفته شده، بدین صورت که چندین خریدار خرد با یکدیگر در قالب یک گروه طلا خریداری می‌کنند.

سعیدی اضافه کرد: هدف از عرضه طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، جلوگیری از قاچاق و استفاده از طلا برای صنعت است تا حتی اگر خروج طلا صورت می‌گیرد، به‌صورت صادرات جواهرات و با ارزش افزوده باشد.

آیا سیاست‌های جدید اثرگذار است؟

به‌طور طبیعی افزایش سطح عرضه یکی از راهکارهای طبیعی کنترل بازار است. ضمن اینکه با توجه به وابستگی قیمت طلا و سکه به قیمت ارز، کاهش نرخ ارز نیز می‌تواند زمینه نزول قیمت سکه را در بازار فراهم کند. در چنین شرایطی فعالان بازار انتظار دارند با سیاست‌های جدید بانک مرکزی ظرف روزهای آینده هم قیمت ارز کاهش یابد و به‌تبع آن قیمت طلا و سکه کم شود.

کارشناسان چه می گویند؟

آلبرت بغزیان، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در این باره گفت: با توجه به تجربیات قبلی، پیش‌بینی می‌شود دولت در مدیریت نرخ ارز و رفع سریع هیجانات آنی ناشی از مسائل غیراقتصادی و سیاسی، عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته باشد.

وی افزود: اگر بانک مرکزی طرح و برنامه‌هایی مانند یک سال گذشته را در دستورکار قرار دهد، نمی‌توان انتظار افزایش نرخ ارز را داشت؛ بنابراین می‌توان مطمئن بود بازار دچار وخامت قیمت نمی‌شود. با مدیریت درست و هوشمندانه بانک مرکزی در کوتاه‌مدت و طی روزهای آینده می‌توان انتظار داشت نرخ ارز به نرخ روزها و هفته‌های گذشته بازگردد و خبری از افزایش و بی‌ثباتی در بازار نباشد.

امید ماهرانی، عضو اتاق بازرگانی ایران نیز معتقد است که شوک هیجانی بازار به‌زودی از بین می‌رود و شرایط دوباره به حالت اول باز خواهد گشت.

وی افزود: مطمئنا افزایش قیمت ارز مثل چند مورد محدود قبلی، مقطعی است و بعید است قیمت ارز روند صعودی را طی کند و طولانی‌مدت باشد. ضمن اینکه بانک مرکزی در یک‌سال اخیر با اجرای سیاست‌های تثبیتی نشان داده به‌خوبی توان کنترل و مدیریت بازار را دارد و می‌تواند همچنان با تکیه بر برنامه‌های خود به این روند ادامه دهد.

کد خبر 824410
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارز و طلا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۰۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    1 0
    این مگر همون سیاست ریس بانک مرکزی دولت قبل ( سیف) نبود که بعدش ازش مستند ساختند که عامل دشمن بوده و بازار رو بهم ریخت و جهش قیمت ها رو منجر شد؟!
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    0 0
    عجب سیاست بزرگی به خرج دادید خوب بعدش چکار می کنید؟