محمد ایرانی، سفیر اسبق ایران در لبنان گفت: کرانه باختری همواره پاشنه آشیلی برای رژیم صهیونیستی به حساب می‌آمد. هرکسی که در حوزه فلسطین کار کرده باشد به خوبی مطلع است که هرگونه تحول و تحرک در کرانه باختری تأثیر جدی و مهمی را بر روی دولت صهیونیستی موجود در تل‌آویو خواهد داشت.

محمد ایرانی

به گزارش همشهری آنلاین، همزمان با تداوم درگیری نیروهای مقاومت فلسطینی با صهیونیست‌ها در نوار غزه، به نظر می‌رسد این بار خطر دیگری اشغالگران اسرائیلی را تهدید می‌کند که می‌تواند آنان را برای همیشه زمین‌گیر کند. کرانه باختری جایی است که در ابتدای جنگ پابه‌پای غزه وارد صحنه نزاع و درگیری شد و از این جهت در حال حاضر خطری جدی برای اسرائیلی‌ها به حساب می‌آید. برای تحلیل این موضوع با محمد ایرانی، سفیر اسبق ایران در لبنان و کویت گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

پاشنه آشیلی به نام کرانه باختری

ایرانی در ابتدا گفت: کرانه باختری همواره پاشنه آشیلی برای رژیم صهیونیستی به حساب می‌آمد. از قدیم وقتی سخن از فلسطین می‌شد، کرانه باختری به دلیل ویژگی‌هایی که داشت بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت نسبت به نوار غزه. حتی در مذاکرات سازش با اسرائیل که در سال 1993 منجر به پیمان اوسلو شد، توجه بیشتر به سمت کرانه باختری بود. هم آمریکا و هم رژیم صهیونیستی سرمایه‌گذاری خاصی روی این منطقه داشتند و حتی شاهدیم که نیروهای امنیتی و نظامی اسرائیل نیز در این منطقه پس از پیمان اوسلو حضور جدی دارند. لذا کاملا کرانه باختری توسط صهیونیست‌ها زیر نظر گرفته می‌شد و هرگونه اقدام نظامی یا مقاومتی به شدت از سوی اسرائیل مورد پاسخ قرار می‌گرفت. تقریبا تمام اعضای گروه‌های مقاومت در این منطقه و خانواده‌های آن‌ها شناسایی شده بودند. از این جهت تقریبا، اسرائیل خیالش از جهت کرانه باختری راحت بود.

نگرانی اسرائیل از کرانه باختری برای چیست؟

وی افزود: ضمن اینکه از لحاظ ژئوپولوتیکی کرانه باختری با اردن در ارتباط است و از جهاتی هم با مهم‌ترین شهرهای رژیم صهیونیستی در ارتباط است. به تعبیر روشن‌تر اسرائیل سعی کرده بود تمام ظرفیت‌های خودش را برای بازدارندگی در کرانه باختری به کار بگیرد و سپس توجه خود را معطوف به نوار غزه کند. هرکسی که در حوزه فلسطین کار کرده باشد به خوبی مطلع است که هرگونه تحول و تحرک در کرانه باختری تأثیر جدی و مهمی را بر روی دولت صهیونیستی موجود در تل‌آویو خواهد داشت. لذا تمرکز امنیتی اسرائیل بر روی کرانه باختری شکل و چهره خاصی دارد.

به نظر جرقه‌های یک تحول عظیم در کرانه زده شد

او در انتها گفت: تقریبا پس از آغاز درگیری در غزه، در همان روزهای اول لود که دیدیم به تدریج تحرکاتی در مناظقی از کرانه باختری به وجود آمده است و پس از گذشت زمان رسید به وضعیت و درگیری‌هایی که امروزه در شهرهایی مثل الخلیل شاهد هستیم. البته مردم در کرانه باختری از خیلی قبل منتظر چنین جرقه‌هایی بودند که آنان هم در پی‌اش دست به اقدام بزنند. مجددا تکرار می‌شود که وضعیت رصد امنیتی در کرانه بسیار بالاست و رژیم نمی‌خواهد از این طریق درگیر بحرانی شود، اما به عقیده من اگر تحرکاتی و تحولاتی جدی در کرانه صورت بگیرد که ما امروزه شواهدی از آن را شاهد هستیم، ثمره و نتیجه آن به مراتب حتی از تحولات نوار غزه هم مهم‌تر و حساس‌تر خواهد بود.

کد خبر 824338

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha