برای سال‌های زیادی ایران پرافتخارترین تیم این جام بود. هنوز هم که هنوز است هیچ تیمی نتوانسته مثل ایران در قهرمانی هت‌تریک کند و ۳ دوره پیاپی این تورنمنت را ببرد، دستاورد بزرگی که البته بعد از آن حتی برای خود ایران نیز تکرار نشد.

تیم ملی

همشهری آنلاین- از نخستین دوره برگزاری رقابت‌های جام ملت‌های آسیا تا امروز، فقط 9کشور توانسته‌اند قهرمانی این رقابت‌ها را جشن بگیرند. تا ۸ سال قبل فقط ۶ تیم جام آسیا را برده بودند اما در دوره‌های گذشته استرالیا و قطر نیز به این فهرست اضافه شدند.به جز استرالیا و قطر، عراق، کویت و رژیم صهیونیستی نیز تنها یک دوره قهرمان جام ملت‌های آسیا شده‌اند. فهرست پرافتخارترین تیم‌های جام را ۴ تیم تشکیل می‌دهد و بین آنها نیز ژاپن به تنهایی درصدر جدول پرافتخارترین تیم‌های تاریخ این تورنمنت ایستاده است.

۴ قهرمانی به روش سامورایی

سامورایی‌ها تا سال ۱۹۹۲ که میزبان جام ملت‌ها شدند، هرگز این رقابت را نبرده بودند. نخستین قهرمانی آبی‌ها در همان دوره رقم خورد. این تیم سال‌های ۲۰۰۰، ۲۰۰۴ و ۲۰۱۱ نیز روی سکوی اول قرار گرفت تا به تنهایی پرافتخارترین تیم قاره شود. در این بازه زمانی، ژاپنی‌ها رویایی‌ترین سال‌های ممکن را پشت سر گذاشتند. این تیم این شانس را داشت که دوره قبلی تعداد قهرمانی‌هایش در آسیا را به ۵ برساند اما مقابل قطر شکست خورد. این نخستین باخت ژاپن در تاریخ فینال‌های جام ملت‌های آسیا بود.

برنده ۵۰-۵۰ فینال‌ها

رسیدن به ۵ فینال متوالی لیگ قهرمانان، موفقیتی فراموش‌نشدنی برای تیم ملی عربستان بود، تیمی که برای چند دهه، پای ثابت فینال‌های آسیا بود و اصلا محال به‌نظر می‌رسید یک فینال جام ملت‌ها بدون حضور این تیم برگزار شود. اگر عربستان در فینال‌ها کمی بهتر عمل می‌کرد، حالا پرافتخارترین تیم قاره بود اما آنها درست در نیمی از فینال‌ها شکست خوردند. پیروزی در ۳ فینال و باخت در ۳ فینال، عربستان را در جایگاه دومین تیم پرافتخار این تورنمنت قرار داده است.

هت‌تریک جام

برای سال‌های زیادی ایران پرافتخارترین تیم این جام بود. هنوز هم که هنوز است هیچ تیمی نتوانسته مثل ایران در قهرمانی هت‌تریک کند و ۳ دوره پیاپی این تورنمنت را ببرد، دستاورد بزرگی که البته بعد از آن حتی برای خود ایران نیز تکرار نشد. بین تیم‌های پرافتخار قاره آسیا، ایران تنها تیمی است که تا امروز طعم شکست در فینال‌ها را نچشیده و هر وقت به فینال رسیده، برنده بوده است.

اقتداری که فراموش شد

۲ قهرمانی در ۲ دوره اول جام ملت‌ها، یک افتخار به‌یادماندنی برای فوتبال کره بود اما این تیم پس از آن تجربه، دیگر هیچ‌وقت نتوانست روی سکوی اول قرار بگیرد. کره بدشانس‌ترین تیم تاریخ جام ملت‌ها در بازی‌های فینال به شمار می‌رود، تیمی که ۴ فینال مختلف را باخته و از این حیث، روزهای سختی را پشت سر گذاشته است.

کد خبر 824079

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha