تازه‌ترین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که تولیدات صنعتی کشور در ۹ماهه امسال نسبت به‌مدت مشابه سال قبل ۰.۲درصد رشد کرده است. با این حال آمار های ماهانه و نقطه به نقطه نشان می دهند که وضعیت تولید در کارخانه ها خوب نیست و صنایع خودرو سازی و پتروشیمی با کاهش قابل توجه تولید مواجه شده اند.

بازار دارویی کشور

به گزارش همشهری آنلاین، مرکز پژوهش‌های مجلس در تازه‌ترین گزارش خود با عنوان پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران به بررسی وضعیت تولید و فروش کارخانه‌های صنعتی در ایران پرداخته است.

این گزارش که با محاسبه وضعیت تولید و فروش شرکت‌های بورس محاسبه می‌شود نشان می‌دهد که سطح تولید در کارخانه‌های صنعتی ایران در ۹ماهه امسال نسبت به‌مدت مشابه سال قبل ۰.۲درصد رشد کرده است اما میزان فروش آنها در همین مدت ۱.۹درصد کاهش یافته است.

داروسازی پرچمدار رشد تولید

آنطور که آمارها نشان می‌دهد بیشترین میزان تولید در ۹ماهه امسال مربوط به صنعت داروسازی‌ بوده است. طبق این اطلاعات سطح تولید در کارخانه‌های داروسازی‌ ۱۶.۸درصد و میزان فروش ۱۳.۴درصد افزایش یافته است. با این حال در آذرماه سطح تولید اندکی کاهش یافته است.

بعد از صنعت داروسازی‌ گروه تجهیزات برقی با ۱۱.۸درصد در رتبه دوم و گروه ماشین‌آلات و تجهیزات با ۱۰درصد افزایش تولید در رتبه سوم قرار گرفته است.

خودروسازی‌ و پتروشیمی نماد افت تولید

با وجود رشد تولید در برخی صنایع اما میزان تولید در برخی صنایع مهم ایران ازجمله پتروشیمی و خودروسازی‌ و فلزات پایه با افت محسوسی مواجه شده است. آنطور که آمارها نشان می‌دهد میزان تولیدات صنایع خودروسازی در ۹ماهه امسال ۴درصد و در آذرماه نسبت به آذرماه پارسال ۲۳.۷درصد کاهش یافته است.

افت تولید در صنعت خودروسازی‌ در شرایطی اتفاق افتاده است که وزارت صنعت در تلاش است تیراژ تولید را در سال‌جاری بالاتر از یک میلیون دستگاه حفظ کند.

خبر مهم دیگرکاهش سطح تولید در گروه محصولات شیمیایی است. این گروه که عمدتا شامل تولیدکننده‌های محصولات پتروشیمی هستند در آذرماه امسال با ۵.۵درصد افت تولید مواجه شده‌اند. مقایسه سطح تولیدات کارخانه‌های پتروشیمی با آذرماه سال قبل نیز نشان می‌دهد که محصولات تولید شده در این کارخانه‌ها ۲۱.۳درصد کمتر از پارسال است.

صنایع فلزی نیز در آذرماه امسال با ۵.۳درصد کاهش تولید مواجه شده‌اند.

اهمیت کاهش تولید در صنایع پتروشیمی و فلزی در این است که این دو صنعت مهم‌ترین صنایع صادراتی و ارزآور کشور هستند و حتی در طول تحریم‌ها بخش زیادی از ارز مورد نیاز کشور از محل صادرات محصولات این کارخانه‌ها تامین شده است. در چنین شرایطی تداوم روند کاهش در میزان تولید و فروش این کارخانه‌ها می‌تواند به بازار ارز فشار وارد کند.

از دیگر صنایعی که با افت تولید و فروش مواجه شده‌اند می‌توان به صنایع نساجی، چوب و کاغذ اشاره کرد.

تغییرات تولید و فروش برخی از صنایع بورس در آذرماه امسال نسبت به آذرماه سال قبل – ارقام به درصد

نام صنعت

تولید

فروش

لاستیک و پلاستیک

۵.۴

۱۲.۷

کک و پالایش

۳.۸

۰.۳

کاشی و سرامیک

۳.۸

۱.۶

داروسازی‌

۰.۹

۲.۹

ماشین‌آلات و تجهیزات

۰.۲

۴۵.۵

سیمان

۱.۹-

۰.۱-

فلزات پایه

۳.۸-

۸.۹-

محصولات غذایی

۸.۵-

۴.۹-

محصولات فلزی

۱۶.۹-

۲۱.۹-

چوب و کاغذ

۱۸-

۷.۴-

شیمیایی به جز دارو

۲۱.۳-

۲۷.۱-

خودرو و قطعات

۲۳.۷-

۳۲.۳-

تجهیزات برقی

۲۴.۹-

۲۳.۸-

منسوجات

۳۴.۲-

۲.۳

کد خبر 824060
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بورس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha