پل جیاماتی بازیگر درجه یکی است که امسال برای بازی در فیلم «جاماندگان» جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد در فیلمی کمدی یا موزیکال گلدن گلوب ۲۰۲۴ را به دست آورد و یکی از امیدهای اصلی جایزه بهترین بازیگر مرد نقش اول اسکار ۲۰۲۴ هم محسوب می‌شود.

جاماندگان

همشهری آنلاین: «جاماندگان» ساخته الکساندر پین فیلمی کریسمسی و تا حدودی یادآور «زندگی زیباست» فرانک کاپرا است چون در هر دو تلخی‌های گذشته با شیرینی و امید سال نو تخفیف پیدا می‌کند و شخصیت‌ها با وجود همه دردسرها و مشکلات و مصائبی که گریبان‌شان را گرفته به زندگی امیدوار می‌مانند.

«جاماندگان» داستان معلم منضبط و سختگیری به نام پل هانام است که در تعطیلات سال نو مسئول مراقبت از ۵ دانش‌آموزی می‌شود که هر کدام به دلیلی در تعطیلات پیش خانواده‌شان برنمی‌گردند. در پایان پرده اول، ۴ دانش‌آموز می‌روند و دانش‌آموزی به نام اَنگِس تالی که درسش خوب است، اما به خاطر مشکلات عاطفی و خانوادگی، دردسرساز است، در مدرسه می‌ماند. آشپز مدرسه هم که زنی سیاهپوست به نام «ماری» است و به تازگی پسرش را در جنگ ویتنام از دست داده، در مدرسه در کنار این دو حضور دارد. با پادرمیانی ماری، هانام کمتر به انگس سخت می‌گیرد و این دو بعد از پشت سر گذاشتن ماجراهایی اعتمادشان به هم جلب می‌شود. نخستین باری که هانام متوجه می شود انگس با وجود کله‌شق و غد بودن نوجوانی با قلبی مهربان است، جایی است که انگس طی حادثه‌ای دستش آسیب می‌بیند و هانام او را برای مدوا به بیمارستان می‌برد. انگس در بیمارستان اجازه نمی‌دهد کسی متوجه شود که هانام معلمش است و مسئولیت نگهداری از او را بر عهده داشته تا کار هانام به خطر نیفتد. همین جرقه آغاز رابطه این دو به هم می‌شود.

فیلم در دهه ۷۰ می‌گذرد و در نگاه اول شاید اشاره‌هایش به مسائلی مثل جنگ ویتنام و مخالفت‌ها با آن یا تعصبات نژادی رایج در آن دهه، گذرا به نظر برسد، اما نوع رابطه هانام و انگس است که در عین زنده و باورپذیر بودن، بازتابی از کشمکش‌ها و تضادهای زمانه را در خود دارد. هانام به عنوان نماینده اقتدار و انگس به عنوان جوانی عاصی از نسل جدید که باورهای متفاوت و متمایزی از هم دارند، با شناختی که از هم پیدا می‌کنند، به درک متقابل می‌رسند و هر دو روی زندگی هم تاثیر مثبتی می‌گذارند.

«جاماندگان» یکی از فیلم‌های موفق امسال است و اغلب منتقدان از آن استقبال کردند. پل جیاماتی در نقش پل هانام جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد در یک فیلم کمدی یا موزیکال گلدن گلوب ۲۰۲۴ را برد. او در سخنانی بعد از دریافت جایزه گفت: «این فیلم درباره یک معلم است. من نقش یک معلم را بازی می‌کنم. تمام خانواده من معلم بوده‌اند. همه آنها تا همین چند نسل پیش معلم بودند. معلمان انسان‌های خوبی‌اند. باید به آنها احترام بگذاریم. کارشان ارزشمند و سخت است. بنابراین این جایزه به معلمان تعلق دارد. (با اشاره به پله‌های سن مراسم) چقدر پله‌ها زیادند! زانوهای من تزریقی‌اند. تمام شب بالا و پایین، پاشو و بنشین. با این وضع نمی‌توانم در جان ویک ۵ بازی کنم… . بدون شک اولین باری است که این جایزه به مردی اهدا می‌شود که بوی ماهی می‌دهد (انگس در فیلم به پل هانام می‌گوید که او بوی ماهی می‌دهد).»

مطمئنا از تماشای این فیلم که به پروراندن رابطه ای انسانی، مرکزیت داده لذت خواهید برد.

کد خبر 823889
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha