نتایجی یک موسسه معتبر نظرسنجی عربی به وضوح گویای تفاوت دیدگاه افکار عمومی عربی در مقایسه با حاکمان این کشورها در ارتباط با مسائل منطقه‌ای و جهانی است.

یمن

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: در گزارش‌های متعدد غربی درخصوص جنگ اسرائیل و حماس در غزه و دامنه تاثیرات آن بر خاورمیانه پیوسته بر این مسئله تصریح می‌شود که حماس، ایران و متحدان آنها به دنبال دامن زدن به بی اعتمادی و نفرت نسبت به اسرائیل و آمریکا در سراسر خاورمیانه هستند، تا جایی که هرگونه ارتباط با آنها به حدی سمی می‌شود که رهبران عربستان سعودی تا مصر مجبور به فاصله گرفتن از اسرائیل می‌شوند.

از زمان جنگ اکتبر گزارش‌ها و نظرسنجی‌های متعددی درخصوص دیدگاه مردم کشورهای عربی نسبت به این جنگ منتشر شده است که در همگی آنها به‌صورت حداکثری طرف مردم فلسطین هستند و از حکومت‌های خود می‌خواهند عادی‌سازی روابط با اسرائیل را کنار بگذارند و حتی رژیم صهیونیستی را به رسمیت نشناسند.

افکار عمومی کشورهای عربی که به اصلاح «خیابان عربی» معروف است، تاکنون علیه اسرائیل خشمگین بوده است و از اقدامات حوثی‌ها در دریای سرخ به‌عنوان دفاع از مردم فلسطینی رنج دیده غزه حمایت کرده است. نوعی نزدیکی اقتصادی و امنیتی که پیش از ۷اکتبر در جریان بود از نظر سیاسی غیرممکن خواهد بود.

افکار عمومی عربی علیه اسرائیل

در یک نظرسنجی از ۸هزار نفر در ۱۶ کشور عربی، که ۱۰ژانویه توسط مرکز عربی تحقیقات و مطالعات سیاسی مستقر در دوحه منتشر شد، ۳۶درصد پاسخ دهندگان، تعلیق روابط یا عادی‌سازی روابط با اسرائیل را به عنوان مهمترین اقدام خود برای تحت فشار قرار دادن اسرائیل برای پایان دادن به جنگ غزه اعلام کردند. از ۸گزینه پیشنهادی دیگر، گزینه محبوب بعدی در این نظرسنجی، ارسال کمک به غزه بدون تایید اسرائیل بوده است که حدود ۱۸درصد آرا را به خود اختصاص داد. در همین حال ۸۹درصد با به رسمیت شناختن اسرائیل مخالف بودند و ۷۷درصد، آمریکا یا اسرائیل را بزرگترین تهدید امنیتی منطقه می‌دانستند. در مقابل تنها ۷درصد ایران را رقیب قدیمی و فعلی عرب اعلام کرده‌اند. جنگ در غزه این اعداد را به‌طور قابل ملاحظه‌ای علیه ایالات متحده تغییر داده است.

کد خبر 823726

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 17
  • م IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    33 40
    کشورهای عربی از آمریکا می ترسند. آنها نوکر آمریکا هستند
  • محمود IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    13 19
    کاش کشورهای اسلامی باهم متحدتر بودن وایتلاف کشورهای اسلامی (ناتوی اسلامی)تشکیل میشد
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    15 5
    چ مرکز مطالعات معتبری ک حتی اسمش هم ذکر نشده جمع کنید اخبار ... رو
  • اﻳﺮاﻥ IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    8 21
    اﻳﺮاﻥ ﻳﻚ ﺗﻨﻪ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻣﻴﻜﻨﺪ ﺭﻭﺑﺮﻭﻱ اﻣﺮﻳﻜﺎ اﺳﺮاﻳﻴﻞ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎﻱ ﻋﺮﺑﻲ ﻓﻘﻄ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ اﻳﺮاﻥ ﺭا ﺩﺷﻤﻦ ﺧﻂﺮﻧﺎﻛﺘﺮﻱ ﻣﻴﺪاﻧﻨﺪ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﻓﻘﻄ ﻣﻴﺨﻮاﻫﻨﺪ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺗﻮ ﻣﻨﻂﻘﻪ ﺣﺮﻑ اﻭﻝ اﺧﺮ ﺗﻮ ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰﺑﺎﺷﺪ
  • ایرانی IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    7 7
    عرب ها،خصوصا امارات متحده ،از درگیری ایران آاسرائیل،خیلی خوشحال وسود می برد،،با نیرنگ خواهانه،، تضعیف آنهاست،،،بخاطر حفظ خون شهدا،، درخواست عاجلانه دارم،،بچسبد ایران مهد دلیران را آباد کنیم دشمنی برای کشور ما که مشکلات زیاد، دارد سم است،،راهبرد را تعویض کنید،بخدا ،خیر خواه ایرلن ومردم وفادار ایرلن هستم،،،مثلا آب را از دریایی عملن بداخل ایرلن هدایت کنید چقدر مهم است،،،جنگ ودشمنی،آخر عاقبت ندارد،،،