همیشه گفته اند هر فردی اثر انگشت منحصر به خود را دارد، اما این نظریه اکنون توسط تحقیقات دانشگاه کلمبیا به چالش کشیده شده است.

اثر انگشت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی بی سی: تیمی در دانشگاه ایالات متحده یک ابزار هوش مصنوعی را برای بررسی ۶۰ هزار اثر انگشت آموزش دادند تا ببینند که آیا می تواند مشخص کند که کدام اثر انگشت متعلق به کدام فرد است یا خیر. محققان ادعا می کنند که این فناوری می تواند با دقت ۷۵ تا ۹۰ درصد تشخیص دهد که آیا اثر انگشتان مختلف از یک فرد گرفته شده است یا خیر. اما آنها مطمئن نیستند که این مدل چگونه کار می کند. پروفسور هاد لیپسون، استاد روباتیک دانشگاه کلمبیا که بر این مطالعه نظارت داشت، گفت: «ما به طور قطع نمی دانیم که هوش مصنوعی چگونه این کار را انجام می دهد.»

محققان فکر می‌کنند که ابزار هوش مصنوعی اثر انگشت را به روشی متفاوت از روش‌های سنتی تجزیه و تحلیل می‌کند. با تمرکز بر جهت‌گیری برجستگی‌ها در مرکز انگشت به جای روشی که در آن برجستگی‌ها و دوشاخه‌های فردی به پایان می‌رسند که به عنوان جزئیات شناخته می‌شود.

پروفسور لیپسون گفت: «روشن است که از نشانگرهای سنتی که پزشکی قانونی برای دهه‌ها استفاده می‌کرده است، استفاده نمی‌کند. به نظر می رسد که از چیزی مانند انحنا و زاویه چرخش ها در مرکز استفاده می کند. به گفته پروفسور لیپسون هم او و هم گیب گوئو، دانشجوی مقطع کارشناسی، هر دو از این نتیجه شگفت زده شدند.

گراهام ویلیامز، استاد علوم پزشکی قانونی در دانشگاه هال، گفت که ایده اثر انگشت منحصر به فرد هرگز قاطعیت نداشته است. او گفت: «ما در واقع نمی دانیم که اثر انگشت منحصر به فرد است. تنها چیزی که می‌توانیم بگوییم این است که تا آنجا که ما آگاه هستیم، هنوز هیچ دو نفری اثر انگشت یکسانی را نشان نداده‌اند.»

نتایج مطالعه دانشگاه کلمبیا می‌تواند بر روی بیومتریک استفاده از یک انگشت خاص برای باز کردن قفل دستگاه یا ارائه شناسایی و علم پزشکی قانونی تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر یک اثر انگشت شست ناشناس در صحنه جرم A و یک اثر انگشت اشاره ناشناس در صحنه جنایت B یافت شود، این دو در حال حاضر نمی توانند از نظر قانونی به یک شخص متصل شوند اما ابزار هوش مصنوعی می تواند این مورد را شناسایی کند.

بیشتر بخوانید:

تیم دانشگاه کلمبیا، که هیچ یک از آنها سوابق پزشکی قانونی ندارند، اعتراف کردند که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. ابزارهای هوش مصنوعی معمولاً بر روی حجم وسیعی از داده ها آموزش می بینند و برای توسعه بیشتر این فناوری به تعداد زیادی اثر انگشت نیاز است.

کد خبر 823724

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha