پنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: نشست وزیران نیروی سه کشور عراق، ایران و ترکیه با استقبال شرکت کنندگان از گسترش همکاری میان کشورهای همسایه در زمینه برق پایان یافت.

به گزارش واحد مرکزی خبر، وزیران نیروی ایران، ترکیه و عراق همچنین در پایان این نشست یک روزه یادداشت تفاهم همکاری در زمینه توسعه خطوط انتقال نیرو، سرمایه گذاری در شبکه‌های برق و توسعه انرژی‌های نو امضاء کردند.

کارشناسان اجلاس بغداد را مقدمه‌ای برای اتصال خطوط شبکه‌های برق کشورهای منطقه ارزیابی کردند.

کریم وحید وزیر برق عراق در کنفرانس مشترک مطبوعاتی با همتایان ایرانی و ترک خود به نیاز کشورش به این انرژی در سال‌های آینده و واردات برق از ایران وترکیه اشاره کرد و گفت: عراق هم اکنون 300 مگاوات برق از ایران و 150 مگاوات از ترکیه وارد می‌کند.

در این کنفرانس تاتر ییلدیز وزیر نیرو ترکیه تاکید کرد : مشکل آب میان ترکیه و عراق را می توان از راه گفتگو حل کرد .

وی تاکید کرد: هم اکنون ترکیه 563 متر مکعب آب به طرف سوری می‌دهد و در سال گذشته به جای 15 میلیون متر مکعب 17 میلیون متر مکعب آب به عراق داد.

مرکز ملی مدیریت منابع آب عراق اخیرا هشدار داد در صورتی که سطح آب رودخانه فرات که پس از عبور از ترکیه و سوریه وارد عراق می‌شود همچنان کاهش یابد، این کشور به زودی با فاجعه اقتصادی و زیست محیطی مواجه خواهد شد.

این مرکز علت کاهش شدید سطح آب رودخانه فرات را هنگام ورود به عراق، احداث تعداد زیادی سد در مسیر این رودخانه در ترکیه و سوریه ذکر کرد.

عراق از ترکیه خواسته است تدابیری اتخاذ کند که ریزش آب رودخانه فرات هنگام ورود به عراق حداقل هفتصد مترمکعب در ثانیه باشد.

کریم وحید وزیر برق عراق در این مصاحبه همچنین از سفرآینده خود به سوریه برای بررسی مسائل آب وبرق میان دوکشور خبر داد.

درپی حمله آمریکا به عراق در سال 2003 میلادی و عملیات تروریستی در سال‌های گذشته در این کشور، تاسیسات تولید و خطوط انتقال نیروی برق در عراق به شدت آسیب دیده است.

نبود برق با توجه به آغاز فصل گرما در عراق از مشکلات مهم شهروندان عراقی در ششمین سال اشغال این کشور است.

عراق هم اکنون با تولید روزانه شش هزار مگاوات برق، کمتر از نیمی از نیاز مردم این کشور را تامین می‌کند و بخشی از برق مورد نیاز خود را از ایران و ترکیه خریداری می‌کند.

کد خبر 82363

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز