سازمان هواشناسی با صدور ۲ هشدار نارنجی از بارش باران و برف، مه‌گرفتگی و کولاک برف و بهمن در مناطق کوهستانی و همچنین ارتفاع امواج در سواحل کشور خبر داد.

بارش برف

به گزارش همشهری آنلاین، سازمان هواشناسی کشور با تاکید بر تشدید فعالیت سامانه بارشی همراه با بارش باران و برف، مه‌گرفتگی و در مناطق کوهستانی کولاک برف و احتمال بهمن هشدار نارنجی صادر کرد.

بر اساس این هشدار استان‌های زیر در زمان اعلام‌شده دچار مخاطره جوی خواهند شد:

جمعه ۱۴۰۲/۱۰/۲۲: جنوب غرب آذربایجان غربی، غرب کردستان، کرمانشاه، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، شمال و شرق خوزستان

شنبه ۱۴۰۲/۱۰/۲۳: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، گیلان و ارتفاعات زنجان، قزوین و البرز

بر اثر این مخاطره جوی اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی به سبب بارش برف، کاهش دید، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال بهمن، کولاک برف، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی معابر و احتمال قطعی برق در نواحی روستایی در نقاط سردسیر پیش‌بینی شده است.

سازمان مذکور موارد زیر را توصیه کرد:

پرهیز از سفرهای غیر ضروری بویژه در گردنه های برف گیر و مجهز بودن خودروها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر

هجوم امواج به ۳ استان ساحلی

سازمان هواشناسی همچنین درخصوص افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه‌ای تا ۳۰ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج در مناطق ساحلی تا ۲ متر و در مناطق دور از ساحل بیش از ۲ متر هشدار نارنجی دیگری صادر کرد.

بر اساس این هشدار شنبه ۱۴۰۲/۱۰/۲۳ و یکشنبه ۱۴۰۲/۱۰/۲۴ مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان و دوشنبه ۱۴۰۲/۱۰/۲۵ مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران دچار مخاطره جوی خواهند شد.

بر اثر این مخاطره جوی نیز غرق شدن شناگران و آسیب به قفس ها و تورهای صیادی، خسارت به شناورهای تفریحی و سبک، اختلال در ترددهای دریایی و احتمال خسارت به تاسیسات دریایی پیش‌بینی شده است.

سازمان فوق موارد زیر را توصیه کرد:

منع فعالیت های شیلاتی، ممانعت از تردد شناورهای سبک و تفریحی، ممانعت از ورود و خروج کشتی ها به بنادر، منع تردد کشتی های تجاری و منع فعالیت های پشتیبانی صنایع فراساحل و آماده باش برای مواجهه با خسارت احتمالی توسط کلیه فعالان دریایی پیش‌بینی شده است.

کد خبر 823549

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha