سه ماه پس از آغاز جنگ غزه، صهیونیست‌ها در حال عقب نشینی بخش عمده نیروهای خود از نوار غزه هستند.

اسرائیل

همشهری آنلاین: «بیش از سه ماه جنگ و ویرانی غزه از سوی رژیم صهیونیستی چه دستاوردی برای تل آویو داشته است؟» این سوالی است که اکنون بسیاری از عبری زبانان از خود می پرسند و پاسخی جز «هیچ» به عنوان نتیجه جنگ علیه غزه ندارند. هم گزارش های رسمی و هم اعترافات مقامات صهیونیستی جملگی روی یک موضوع متفق القول هستند و آن این که جنگ کنونی در غزه نتوانسته اهداف تل آویو را برآورده سازد. در آغاز جنگ علیه غزه، تل آویو سه هدف راهبردی شامل نابودی حماس، آزادی اسرا و جلوگیری از پرتاب راکت به شهرک های صهیونیستی را اصلی ترین نتایج موردنظر خود برای بمباران غزه اعلام کرد، اما در این سه ماه هیچکدام از این اهداف برآورده نشده‌اند. حماس همچنان ابتکارعمل را در غزه در دست دارد، بیش از ۱۰۰ اسیر اسرائیلی در دست حماس است و موشک‌های قسام به عنوان شاخه نظامی حماس همچنان در آسمان تل آویو می غرند. مشخص است که شکست، تنها دستاورد تل آویو در جنگ سه ماهه اخیر در غزه است و از همین رو گزارش‌هایی از عقب نشینی بزرگ ارتش رژیم صهیونیستی در دست است، تا آن جا که رسانه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی اعلام کرده است که اسرائیل عقب‌نشینی بزرگ از شمال غزه را آغاز کرده است. براساس این گزارش، اسرائیل هزاران نیروی خود را از غزه به عنوان بخشی از عقب نشینی بزرگ از شمال نوار غزه خارج کرده و این موضوع را هم به واشنگتن اطلاع داده و گفته است که از آن جایی که تضمین های قبلی اسرائیل محقق نشد، مرحله جدیدی از نبرد در غزه را با نیروهای کمتر از سرخواهد گرفت.

بمباران کور بی نتیجه

یکی از دلایل عقب نشینی بزرگ ارتش رژیم صهیونیستی که واشنگتن پست به آن اشاره کرده، عدم تحقق تضمین‌های قبلی مورد نظر تل آویو است. این در حالی است که به گفته دفتر رسانه ای غزه، طی سه ماه گذشته اسرائیل بیش از ۴۵ هزار عدد بمب به وزن بیش از ۶۵ هزار تن بر غزه انداخته است. از آن جا که مساحت غزه چیزی حدود ۳۶۵ کیلومتر مربع است، در واقع در سه ماه گذشته در هر ۸ مربع از نوار غزه، یک موشک و یا بمب منفجر شده است. این به معنای بمباران کور همه مناطق غزه است که در عمل دستاوردی برای تل آویو نداشته است.

۴۵ هزار بمب یعنی چه؟

بمباران غزه با ۴۵ هزار بمب یعنی این که ساکنان غزه در سه ماه گذشته به اندازه سه بمب هسته‌ای رها شده بر روی شهر هیروشیما ژاپن در جنگ جهانی دوم، بمباران شده‌اند. این آمار را میدل ایست مانیتور تائید کرده و افزوده است که دو سوم از بمب‌ها و موشک‌ها غیردقیق بوده‌اند که معمولاً به عنوان بمب‌های کور شناخته می‌شوند. استفاده از چنین بمب‌هایی نشان‌دهنده هدف قرار دادن عمدی و غیرموجه شهروندان توسط رژیم صهیونیستی و نقض آشکار صریح قوانین بین‌المللی و کنوانسیون‌های مختلف بین‌المللی است، هرچند این حجم از بمباران‌ها نیز نتوانست اهداف تل آویو در جنگ غزه را برآورده سازد و بخش عمده‌ای از نظامیان صهیونیست عقب نشینی را بجای ماندن در غزه انتخاب کرده‌اند.


بیشتر بخوانید:

عقب نشینی بزرگ اسرائیل در راه است؟

هلاکت از فاصله صفر | انفجار دهانه ۴ تونل و یک میدان مین پس از نزدیک شدن نظامیان


هر روز ۵ کشته

در عین حال تلفات رژیم صهیونیستی در جنگ غزه نیز بسیار قابل توجه بوده است و براساس آمار اعلام شده از سوی مرکز اطلاع رسانی فلسطین، تلفات ارتش صهیونیستی در نوار غزه تا روز چهارشنبه و طی ۹۶ روز گذشته به ۵۲۰ نفر رسیده است. براساس این گزارش فقط طی ۲۴ منتهی به روز چهارشنبه، ارتش اسرائیل ۱۰ نظامی خود در نوار غزه را از دست داد و این آمار را تلفات را رادیو ارتش اسرائیل نیز تائید کرده است. البته این آماری است که به طور رسمی اعلام شده اما آمارهای واقعی بسیار فراتر از چیزی است که اعلام شده است. در عین حال با تکیه بر آمار اعلام شده از سوی ارتش اسرائیل، این نیروها به طور متوسط در سه ماه گذشته در هر روز ۵ کشته داشته‌اند.

اذعان رسانه‌های عبری زبان به شکست

روزنامه عبری زبان هاآرتص چاپ تل آویو نیز در گزارش روز سه شنبه خود تاکید کرد که این نظریه که فشار نظامی بر حماس در غزه باعث بازگرداندن گروگان‌ها خواهد شد، به طرز مفتضحانه‌ای شکست خورده است. روزنامه عبری زبان «یدیعوت آحارانوت» چاپ تل آویو نیز در گزارشی با عنوان «جنگ چاله‌ای است که در آن افتادیم»؛ جنگ فعلی در غزه را بی نتیجه ارزیابی کرد. «یدیعوت آحارانوت» در گزارش خود نوشته است: «اسرائیل در بدترین مرحله حیات خود قرار دارد و درگیر بحث درباره چگونگی از بین بردن دشمنان خود است، اما معلوم نیست چگونه اسرای ما بازخواهند گشت و جنگ چگونه پایان می یابد؟ پس از سه ماه، تنها چیزی که آنها (رهبران اسرائیل) می‌توانند به ما قول بدهند، جنگ بیشتر و بیشتر برای یک زمان نامعلوم است. اسرائیل در روز ۷ اکتبر به چاله عمیقی افتاد و تصور این میزان ضرر، خسارت و بهایی که به ما تحمیل شده را نداشتیم. اکنون مهمترین سوال این است که چگونه از چاله جنگ خارج شویم؟»

رئیس سابق موساد: نتانیاهو در برابر حماس ناکام ماند

بسیاری از مقامات و چهره‌های مطرح نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی به شکست علمیات نظامی ارتش در غزه اذعان دارند، از جمله «افرام هالوی»، رئیس سابق موساد در گفتگو با روزنامه تایمز انگلیس تاکید کرده است که نتانیاهو در شکست حماس ناکام ماند و باید همین الان کنار برود. هالوی اظهار داشت که چند بار خواستار دیدار با رئیس کنونی موساد شدم و معتقدم که تلفات و خسارت‌های ما بسیار دردناک است. وی گفت که سنوار و مبارزان حماس روحیه و اراده مبارزاتی خود را از دست نداده‌اند و برای همین حاضر به مذاکره نیستند، اما در جبهه ارتش اسرائیل روحیه نظامیان قوی نیست.

تونل ها جواب داد

مجله آمریکایی «فارن پالیسی» نیز در گزارشی تاکید کرده است که اتکای جنبش حماس بر شبکه تونل‌ها در غزه بالاخره نتیجه داد و این گروه توانست زیر شدیدترین بماران‌ها دوام بیاورد. این مجله بیان کرد که تونل‌های حماس نیروهای اسرائیلی را بی‌ثبات و سردرگم کرده و موجب وارد آمدن خسارات و تلفاتی سنگین به آن‌ها شده و احتمال رسیدن به پیروزی را برای اسرائیل به حداقل رسانده است. این مجله افزود که خبره‌ترین یگان‌های ارتش اسرائیل بدلیل ورود به تونل‌های بمب‌گذاری شده در غزه متحمل تلفات سنگین شدند. با این توضیحات، موفقیت کاربردی تونل‌های حماس یکی از دلایلی است که ارتش اشغالگر را ناچار به عقب نشینی از غزه کرده است.

کد خبر 823468

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    10 4
    اسراییل هستی غزه ا ساقط کرد و حالا با عقب نشینی منتظر روز مردگی مردم میماند تا خسته بشن . مهاجرت کنن.
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    8 4
    رژیم نجس و شیطانی یهود از جنگ ویتنام عبرت نگرفت آمریکایی های ...زاده به ازای هر ویتنامی ۱۱ بمب استفاده کردند ولی با خفت از ویتنام اخراج شدند رژیم حیوانی و وحشی اسرائیل هم با خفت از غزه و نهایتا از فلسطین اخراج خواهدشد
  • یوسف IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    13 5
    به همه ی عمر، وحشی تر و درنده تر از اسرائیلی های نجس و خونخوار ندیدم و نخواهم دید. درود بر شهدای غزه
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    13 7
    این یه تاکتیکه، اسراعیل شمال را فتح کرده تمام پایگاه ها و مراکز حیاتی ، الان حماس داره تو خاک خودش قایموشک بازی میکنه ... در حال حاضر اسراعیل دنبال حماسه تا در غزه جایی نداشته باشند، ولی بعد از جنگ و پاکسازی غزه به یهودیان تعلق میگیره!!!
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    11 8
    مگرغزه ای مانده؟
    • سیامک منصوری IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
      0 0
      اسرایئل هرگز به اهدافش نرسیده وبشدت آسیب دیده چه در داخل چه در سطح بین المللی
  • JP ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    14 3
    بنظر شکست و پیروزی نیار به باز تعریف داره،۲۳ هزار شهید و چندین برابر این امار نقص عضو دایمی و زخمی و غزه شخم زده و ویرانه۔
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    5 15
    چرا نداره زور حماس واداراشون کرده با خفت عقب برن
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    14 2
    زد غزه رو پوکوند تو این خرابه ها این همه نیرومیخاد چیکار ،تجدید قوا برای حمله احتمالی ب حزب الله
    • آرش کمانگیر IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
      2 6
      اگر فلسطینی ها یک تلاش دیگه بکنن تلآویو را فتح میکنن
  • 7 مقدس IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    7 1
    آره الان اسرائیل خودشو تسلیم غزه کرده
  • آرش رحیمی IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    3 2
    اخبار صداو سیما وسایت های داخلی رو وقتی میخونی به این نتیجه می رسی که فلسطینی ها اسراییل را فتح کردن و همه اسرائیلی ها هارو ریختن تو دریا
  • حزب الله سعید IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    3 4
    انشالله که اسرائیل از این کره خاکی محو خواهد شد
    • جعفر IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
      3 3
      تا برادران حزب الهی ایران وارد جنگ نشن امکان محو اسراییل وجود نحواهد داشت
  • DE ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    0 0
    اسراییل شکست خورده