خلفی زاده گفت: باید تجدید نظری جدی در سیاست گذاری صداوسیما در نحوره نگرش مردم به خدمات رسانی و همچنین نوع پاسخگویی به مطالبات آنان انجام شود.

خلفی زاده

به گزارش همشهری آنلاین، مرتضی خلفی زاده، کارشناس رسانه در گفتگو با همشهری درباره لزوم تجدید ظر در سیاست های رسانه ملی عنوان کرد: رویکرد رسانه در زمان مدیریت آقای جبلی، مطالبه گری و انتقادی است و این نشان می‌دهد رسانه ملی به ظاهر برای حفظ مخاطب و به خصوص در حوزه خبر و اطلاع رسانی، از سیاست مطالبه گری استفاده کرده است. اصل مطالبه گری و پیگیری آن در رسانه ملی اتفاق خوبی است اما این که توازن بین مطالبه و اجابت شدن آن رعایت نشود، اتفاق پسندیده ای نیست و در واقع رسانه ملی نتوانست تحقق مطالبات را با چاشنی هنر و به خوبی به اطلاع مردم برساند. جامعه ایرانی پس از انقلاب اسلامی استعداد مطالبه گری بالایی پیدا کرده است چرا که انقلاب ایران با مطالبه گری پیروز شد و در ادامه نیز این موضوع در اولویت کنش‌های اجتماعی کشور قرار گرفت. بنابراین مهم است تا اقناع افکار عمومی در کنار خواست مطالبات مردمی انجام شود.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر مجلس شورای اسلامی و دولت سیزدهم اقدامات مهمی در جهت پیشرفت امور کشور انجام داده است. برای نمونه یکی از این امور تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار بوده است. این اقدام بسیار بزرگ و رو به جلو بود و مردم نیز به طور واضح ثمره این اتقاق را لمس کردند. اما صداوسیما در نشان دادن انجام چنین مطالباتی ضعیف عمل کرده است. برای نمونه باید در نظر بگیریم شهرداری تهران در دوره فعلی با چه وضعیت و کمبودهایی شهرداری را تحویل گرفتند و پس از گذشت حدود دو سال و نیم، پروژه های نیمه کاره تهران به کارگاهی بزرگ و فعال تبدیل شده است. اما پوشش رسانه‌ای و اطلاع رسانی صداوسیما در نشان دادن نوع نگرش مدیران شهرداری قابل قبول نبوده است.

خلفی زاده در پایان تاکید کرد: بنابراین لازم است تا در کنار مطالبه، همزمان انجام مطالبات نیز به مخاطب نشان داده شود تا دلسردی و ناامیدی به سراغ مخاطبان رسانه ملی نیاید. در حقیقت بالا بردن سطح توقعات مردم بدون در نظر گرفتن شرایط گذشته و آینده امری به دور از انصاف است که رسانه ملی درحال پیمودن آن است. نهایت این نوع نگاه نیز رساندن سطح توقعات مخاطبان به حدی است که نه مسئولین و نه منابع بتوانند به این درخواست‌ها پاسخ دهند که نتیجه ای جز نارضایتی دائمی را به همراه نخواهد داشت.در مجموع چاشنی انتقادات در رسانه ملی بسیار بیشتر از توصیف اتفاقات مثبت و اقدامات صورت گرفته است. از سوی دیگر ارائه گزارش‌ها در صداوسیما نیز عموما از سوی روابط عمومی ارگان‌ها تولید می‌شود و در رسانه ملی منتشر می‌شود. بنابراین باید تجدید نظری جدی در سیاست گذاری صداوسیما در نحوه نگرش مردم به خدمات رسانی و همچنین نوع پاسخگویی به مطالبات آنان انجام شود.

کد خبر 823440

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha