براساس آخرین اطلاعات موجود، تعداد شهدای افغانستانی حمله تروریستی اخیر در کرمان به ۱۵نفر رسیده‌است؛ آماری که بار دیگر نشان داد برخلاف القائات جریان‌های معاند درمسیر «افغانستان‌هراسی»، مهاجران افغانستانی همواره زیست همدلانه‌ای در ایران داشته‌اند و در عرصه‌های مختلف شاهد جانفشانی آنان بوده‌ایم.

ایران و افغانستان

همشهری‌آنلاین - گروه سیاسی: در روزهای اخیر روابط عمومی سازمان ملی مهاجرت با انتشار اسامی شهدای افغانستانی حمله تروریستی اخیر در کرمان اعلام کرد تعداد این شهدا به ۱۴نفر رسیده‌است. براساس اعلام مقام‌های اداره‌کل آموزش و پرورش استان کرمان، یک دانش‌آموز دیگر افغانستانی که در بیمارستان بستری بود به شهادت رسید تا آمار شهدای افغانستانی به ۱۵ نفر برسد. این درحالی‌است که براساس اعلام مقام‌های مسئول، درجریان حمله تروریستی اخیر در گلزار شهدای کرمان، حدود ۱۹افغانستانی نیز مجروح شده‌اند که تعداد قابل‌توجهی از آنان را دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند.

تقابل‌سازی؛ راهبرد معاندان

آمار بالای شهدای افغانستانی حمله تروریستی در کرمان درحالی است که «افغانستان‌هراسی» یکی از راهبردهای اصلی رسانه‌ها و جریان‌های معاند طی ماه‌های اخیر باهدف ایجاد شکاف میان دوملت بوده‌است؛ رویکردی که خط تعمیق گسل‌های قومی و نژادی میان دولت و به‌تبع آن، ایجاد بحران‌های امنیتی در کشور را پیگیری می‌کند.

طی ماه‌های اخیر رسانه‌های معاند ازجمله «ایران‌اینترنشنال»، «بی.بی.سی فارسی»، «منوتو»، «رادیو فردا» و... به بهانه‌های مختلف تلاش کرده بودند با تحریک احساسات میان دو ملت و بالا بردن سطح تنش‌های اجتماعی دراین زمینه، فضای همدلی موجود میان دو ملت را به‌سوی ایجاد بحران‌های امنیتی سوق دهند.

از تقابل‌سازی در روابط ایران و طالبان گرفته تا نسبت دادن افزایش برخی آسیب‌های اجتماعی و جرائم به جمعیت مهاجران افغانستانی از رویکردهایی بوده که طی ماه‌های اخیر ازسوی جریان‌های معاند پیگیری شده‌است. این‌درحالی‌است که بررسی سابقه حضور بیش‌از ۴ دهه‌ای افغانستانی‌ها در ایران، نشان می‌دهد این جمعیت همواره در عرصه‌های مختلف سیاسی – اقتصادی، دوشادوش مردم ایران، تلاش کرده‌اند و هزینه پرداخته‌اند.

۱

طلیعه همدلی ایران و افغانستان

انقلاب‌اسلامی مردم ایران و بهمن‌ماه ۱۳۵۷ را می‌توان سرآغاز عصر تازه‌ای در همدلی دو ملت ایران و افغانستان به‌ شمار آورد. پیروزی انقلاب‌اسلامی، ایران را به‌عنوان الگویی برای مبارزات رهایی‌بخش در افغانستان مطرح کرد. در واقع طیف قابل‌توجهی از مردم افغانستان، جمهوری‌اسلامی را به‌مثابه آرمان‌شهری برای تحقق «اسلام ناب محمدی(ص)» می‌دیدند. در چنین شرایطی شاهد ورود مهاجرانی از این کشور به ایران بودیم که به‌دنبال پیروزی انقلاب اسلامی به نقش‌آفرینی در حوزه‌های مختلف پرداختند. ازسوی دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد محبوبیت امام‌خمینی (ره) در افغانستان، حمایت‌های بی‌دریغ ایران از جهاد مردم افغانستان و همفکری علمای دو کشور ازجمله دلایل تعمیق همدلی میان دو ملت دراین مقطع بوده‌است.

۲

حضور پررنگ اتباع افغانستان در دفاع‌مقدس

دفاع‌مقدس یکی از عرصه‌های نقش‌آفرینی مهاجران افغانستانی محسوب می‌شود. در دوران ۸ساله جنگ تحمیلی صدام علیه ایران، افغانستانی‌های زیادی با حضور در خطوط مقدم نبرد، دوشادوش رزمندگان، با دشمن بعثی جنگیدند و شهدای زیادی نیز تقدیم ملت ایران کردند. اگرچه آمار دقیقی از شهدای افغانستانی در دوران دفاع‌مقدس وجود ندارد، اما برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد بین دو تا سه‌هزار افغانستانی در جنگ‌تحمیلی به شهادت رسیده‌اند. مهاجران افغانستانی که از ابتدای آغاز جنگ تحمیلی دوشادوش رزمندگان ایرانی در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور داشتند، از سال۱۳۶۴ در قالب تیپی با نام «ابوذر» به نقش‌آفرینی ویژه‌ای در جبهه‌ها پرداختند.

۳

مشارکت در اقتصاد و سازندگی

پیگیری رویکرد «افغانستان‌هراسی» در ایران و «ایران هراسی» در افغانستان ازسوی برخی جریان‌های معاند درحالی است که مهاجران افغانستانی طی بیش‌از ۴ دهه اخیر در عرصه سازندگی کشور نیز نقش قابل‌توجهی داشته‌اند. طی این سال‌ها مهاجران افغانستانی به‌عنوان فرصتی در حوزه نیروی‌انسانی در عرصه اقتصادی کشور مطرح بوده‌اند. این‌درحالی است که حجم سرمایه‌گذاری افغانستانی‌ها در ایران نیز رقم قابل‌توجهی بوده‌است. برخی آمارها نشان می‌دهد از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تا فروردین ۱۴۰۲، فعالان اقتصادی افغانستانی چیزی درحدود ۶میلیارد و ۵۱ میلیون دلار در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کرده‌اند. ازسوی دیگر گفته می‌شود فعالان اقتصادی افغانستان، در سراسر کشور حدود ۷هزار شرکت فعال راه‌اندازی کرده‌اند که حدود هزارو۶۰۰ مورد آن در استان خراسان‌رضوی درحال فعالیت هستند.

۴

مدافعان حرم افغانستانی

در شرایطی برخی کارشناسان افغانستان را نیز به‌عنوان بخشی از محورمقاومت به‌حساب می‌آورند، مهاجران افغانستانی طی سال‌های اخیر نقش موثری در تقویت جبهه مقاومت ایفا کرده و دوشادوش رزمندگان ایرانی و در قامت «مدافع حرم» در جبهه‌های نبرد حاضر شده‌اند و شهدای زیادی تقدیم اسلام و انقلاب اسلامی کرده‌اند. اوج این نقش‌آفرینی در چارچوب لشکر «فاطمیون» بوده ‌است؛ نیروی متشکل از مدافعان حرم افغانستانی که همگام با رزمندگان ایرانی علیه داعش، به‌ویژه در سوریه جنگیدند. برخی برآوردها نشان می‌دهد لشکر فاطمیون که از سال۱۳۹۲ فعالیت خود را آغاز کرده‌است، بیش‌از ۲۰هزارنفر نیرو دارد. گفته می‌شود لشکر فاطمیون از سه دسته «افغانستانی‌های مجاهد زمان حمله شوروی به افغانستان»، «افغانستانی‌های حاضر در جنگ ایران و عراق» و «افغانستانی‌های مقیم ایران و سوریه» تشکیل شده‌است.

۵

ارادت به حاج قاسم

نقش‌آفرینی موثر مهاجران افغانستانی در جبهه دفاع از حرم یک ویژگی برجسته دارد؛ علاقه دوطرفه شهید سلیمانی و مهاجران افغانستانی که آنان را به‌سوی مقاومت هدایت کرد. مطالعه روایت‌های منتشر شده دراین زمینه از علاقه معنوی مهاجران افغانستانی به شخصیت حاج قاسم حکایت دارد؛ موضوعی که از عوامل اصلی پیوستن آنان به لشکر فاطمیون به‌حساب می‌آید. این علاقه و همدلی اما دوطرفه بود و شهید سلیمانی هم انس ویژه‌ای با رزمندگان لشکر فاطمیون داشت. برهمین اساس هم بود که سردار مقاومت در دیدار با خانواده شهید علیرضا توسلی (ابوحامد)، گفت که «فاطمیون یک کوثر، یک خیر ارزشمند نه‌تنها برای مسلمانان در اینجا، بلکه برای کل جهان‌اسلام است. مجاهدت‌های رزمندگان فاطمیون خاک مظلومیت را از چهره‌ افغانستانی‌ها زدود. فاطمیون منشا تحول در جامعه‌ ما هم شدند».

۶

تصریح رهبرمعظم‌انقلاب بر غربت شهدای افغانستانی

هشتم فروردین‌ماه ۱۳۹۸ بود که رهبرمعظم‌انقلاب در حرم مطهر رضوی(ع) با جمعی از خانواده‌های شهدای فاطمیون دیدار کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درآن دیدار خطاب به خانواده شهدای افغانستانی فاطمیون اظهار داشتند که «شهدای مجموعه برادران افغانستانی بر دیگران امتیاز دارند و آن این است که در غربت مضاعف به شهادت رسیدند». ایشان همچنین با اشاره به ارتباطات‌شان با برادران افغانستانی پیش‌از انقلاب‌اسلامی، تاکید کردند:«افغانستانی‌ها در میدان‌های جهاد و دفاع از دیگران استقامت بیشتری داشتند و پایدارتر بودند. هرچه استقامت در راه خدا بیشتر باشد، اجر و ثواب بیشتری دارد».

۷

خدمت‌رسانی مهاجران افغانستانی در بزنگاه‌های بحران

مهاجران افغانستانی طی دهه‌های گذشته در عرصه‌های مختلف، دوشادوش مردم ایران به میدان آمده‌اند؛ موضوعی که یکی از نمودهای آن امدادرسانی در زمان بروز حوادث طبیعی بوده‌است. نوروز سال۱۳۹۸ بود که چندین شهر کشور درگیر سیل شد و زندگی هموطنان زیادی درگیر بحران شد. درچنین شرایطی، مهاجران افغانستانی در قالب لشکر فاطمیون بار دیگر به میدان آمدند به امدادرسانی به حادثه‌دیدگان پرداختند. درآن مقطع، چند گروه از نیروهای لشکر فاطمیون با حضور در مناطق سیل‌زده کشور، به‌ویژه در پلدختر و معمولان استان لرستان، به خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان پرداختند.

کد خبر 822818

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha