گروه اجتماعی: سوانح و حوادث دومین علت مرگ و میر در کشور گزارش شده‌اند که 80 درصد علت ایجاد سوانح بر اثر اختلالات خواب است، لذا بررسی این اختلالات در مشاغل حساس مثل رانندگی بسیار ضروری است‌.

به گزارش همشهری، بررسی‌ها نشان داده است بیش از 6 میلیون نفر در ایران به اختلالات خواب دچار هستند و چنانچه به مسأله اختلالات خواب اهمیت داده نشود مشکلات اجتماعی بسیاری ایجاد خواهد شد.

خسرو صادق نیت، فلوشیپ اختلالات خواب با اشاره به اینکه بر اساس نتایج آزمایشات انجام شده محرومیت از خواب منجر به مرگ می‌شود، گفت: با توجه به شیوع بسیار بالای بیماری‌ها و اختلالات مرتبط با خواب (حدود 20درصد)طب خواب در طب نوین جایگاه ویژه‌ای یافته است، به گونه‌ای که در کشورهای پیشرفته کمتر بیمارستان و شهری را می‌توان یافت که به این مهم به طور جدی نپرداخته باشد.

وی افزود:بر اساس آمارهای بدست آمده بیشترین علت مرگ و میر بعد از بیماری‌های قلب و عروقی را سوانح و حوادث به خود اختصاص می‌دهند و ثابت شده یکی از شایع‌ترین علت ایجاد حوادث، اختلالات خواب است.

صادق‌نیت گفت: اختلالات خواب طیف وسیعی از بیماری‌های مختلف را شامل می‌شود که تاکنون 168 بیماری مرتبط با اختلالات خواب شناخته شده‌اند و بسیاری از بیماری‌های روانی،گوش و حلق و بینی، مغز و اعصاب،اطفال، نورولوژی، قلب و عروق، ریه، غدد درون‌ریز و طب کار در اثر این اختلالات بروز کرده که شایع‌ترین آن وقفه تنفسی در حین خواب است.

 همچنین در بحث مغز و اعصاب نیز می‌تواند باعث تشدید بروز تشنج در بیماران صرعی شود.
شایع‌ترین علت  اختلالات خواب، عدم رعایت بهداشت خواب است که با بکارگیری نکات مربوط به بهداشت خواب که بصورت تغییرات کوچکی در شیوه زندگی است اثرات بزرگی در بهبود کیفیت خواب دارد.بسیاری از فرآیند‌های بدن انسان مثل دما و‌ترشح هورمون‌ها در یک دوره 24 ساعته تنظیم  می‌شوند که شرط لازم برای داشتن یک خواب خوب همراهی با این ساعت زیستی است‌.

همچنین مصرف قرص‌های خواب طی روز خواب آلودگی به همراه دارد و به محض قطع شدن، بی خوابی را تشدید می‌کند.گفتنی است سومین همایش سراسری اختلالات خواب 23 تا 25 آبان ماه جاری، توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران و همکاری مرکز تحقیقات گوش و حلق و بینی و سر وگردن دانشگاه علوم پزشکی ایران با موضوعات اختلالات خواب در فعالیت‌های شغلی، شب کاری و مسافرت‌های هوایی، وقفه تنفسی، بهداشت خواب، خرخر کردن، درمان‌های جراحی مشکلات انسدادی خواب و فارماکولوژی خواب در بیمارستان امام خمینی برگزار می‌شود که دارای امتیاز بازآموزی برای متخصصان غدد، گوارش، خون، دندانپزشکان، داروسازان و پزشکان عمومی خواهد بود.

کد خبر 8222

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز