استیون نایت، خالق سریال «پیکی بلایندرز»، از ویرایش نهایی فیلمنامه نسخه سینمایی این سریال و آغاز ساخت آن در اواسط سال ۲۰۲۴ خبر داده است. شاید این فیلم پایان بهتری از پایان‌بندی فصل ششم سریال داشته باشد که خیلی راضی‌کننده نبود. اما آیا می‌دانستید که شخصیت های «پیکی بلایندرز» واقعی بوده اند؟

پيكي بلايندرز

همشهری آنلاین: سریال «پیکی بلایندرز» که از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ طی ۶ فصل و ۳۶ قسمت از بی‌بی‌سی (فصل‌های ۱ تا ۴ از بی‌بی‌سی دو و فصل‌های ۴ و ۵ از بی‌بی‌سی یک) پخش شد، قرار است امسال نسخه سینمایی‌اش اکران شود. از زمان پایان قسمت فصل ششم این سریال که البته طرفدارانش را چندان راضی نکرد و حالتی نیمه‌کاره داشت، صحبت‌هایی درباره ساخت نسخه سینمایی آن وجود داشت تا بالاخره استیون نایت، خالق سریال، از ویرایش نهایی فیلمنامه و آغاز ساخت این فیلم در اواسط سال ۲۰۲۴ خبر داد. وجه نمایشی «پیکی بلایندرز» آنقدر گیراست که شاید خیلی‌ها ندانند این سریال ریشه‌هایی در واقعیت دارد. مسلم است که هیچ کس برای آشنایی با تاریخ پای این سریال نمی‌نشیند و واقعی یا خیالی بودن شخصیت ها و حوادث این سریال هرگز ذره ای از عیش طرفدارانش را کور نمی کند. گویا هرقدر هم مستغرق جهان تخیل باشیم، باز هم دوست داریم به تخته‌پاره ای از دنیای واقعیت درآویزیم و مطمئن شویم که ارتباط‌مان را با جهان عینی از دست نداده ایم، خصوصا در مورد داستان هایی که به دنیای جنایتکاران می پردازد، همیشه این سؤال وجود دارد که آیا در واقعیت هم چنین جنایتکارانی بوده اند که همه‌جور خلافی کرده اند و در نهایت هم از دست رنجور قانون قسر در رفته اند؟ برای نمونه، درباره «پدرخوانده» نیز پرسش هایی از این دست مطرح بود که منبع الهام ماریو پوزو، نویسنده رمان پدرخوانده، چه بوده و آیا شخصیت های دوست‌داشتنی این خانواده مافیایی مابه‌ازای عینی دارند. به هر حال، برای آنکه به آن دسته از کسانی که به دنبال این هستند بدانند «پیکی بلایندرز» چقدر ریشه در واقعیت دارد پاسخی داده باشیم، این چند نکته را بخوانید.

حقایقی از سریال محبوب «پیکی بلایندرز» که امسال نسخه سینمایی‌اش ساخته می شود

۱. با اینکه «پیکی بلایندرز» محصول قوه تخیل استیون نایتاست اما باند گنگستری‌ای به این نام در اوایل دهه ۱۹۰۰ وجود داشته است. آنها کلاه هایی شبیه به کلاه های گنگسترهای سریال به سر می گذاشتند و لباس هایی شبیه همتایان‌شان در سریال به تن می کردند، هرچند نه به اندازه آنها خوش لباس بودند و نه خوش قیافه.

۲. اعضای باند واقعی، همانند گنگسترهای سریال، با غرور و نخوت در خیابان های بیرمنگام راه می رفتند و دست به خشونت می زدند و با اعمال جنایتکارانه‌شان شهر را در رعب و وحشت فرو برده بودند.

۳. یکی از جذابیت های «پیکی بلایندرز» حضور شخصیت های قدرتمند و همدلی‌برانگیز زن است. از آنجا که زمان وقایع این سریال به سال ها پیش از جنبش برابری زنان برمی گردد، به راحتی می توان حکم داد که نقش پررنگ زنان در این سریال برآمده از قدرت تخیل سازندگانش و برای جذب سلیقه های مدرن است و در واقعیت زنان فاقد چنین قدرتی در دنیای مردانه گنگسترها بوده اند. اما به گفته پروفسور کارل چین، استاد رشته تاریخ، زنان در تاریخ «پیکی بلایندرز» واقعی نیز نقشی کلیدی داشته اند. چین معتقد است زنان قدرتمندی همچون پالی در تربیت و پرورش مردانی مثل تامی و آرتور بسیار اثرگذار بوده اند. به قول معروف، پشت هر مرد بزرگی زنی ایستاده است.

۴. بیلی کیمبِر، یکی از آنتاگونیست های فصل اول، برخلاف رقبیش یعنی شلبی ها، شخصیتی حقیقی بوده و شواهدی مبنی بر همکاری او با دنیای زیرزمینی لندن وجود دارد. کیمبر چهره ای است که در میان شخصیت های سریال دقیق ترین تصویر تاریخی از او ارائه شده است.

۵. همان‌طورکه استیون نایت سعی کرده تصویری وفادارانه از نخست‌وزیر مشهور بریتانیا، وینستون چرچیل، و سیاستمدار متمایل به نازی‌ها، اسوالد موزلی، ارائه دهد، چهره ای که از جسی ادن، فعال حقوق زنان، ترسیم کرده نیز تقریبا بسیار به حقیقت نزدیک است. مستندات و اطلاعات زیادی از جسی، مثل سایر فعالان حقوق زنان هم‌نسلش، در دست نیست اما درباره جسی می دانیم که او در اعتصاب عمومی سال ۱۹۲۶ ایفای نقش کرده که در فصل ۳ سریال به شکلی دراماتیک به آن پرداخته شد. احتمالا تنها چیزی که تخیل نایت به آن شاخ و برگ داده، رابطه عاشقانه جسی با توماس شلبی است.

کد خبر 821948
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha