مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۵ - ۱۲:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: علی عبداللهیان معاون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در امور شهرستان ها طی حکمی از سوی محمدباقر قالیباف شهردار تهران به سمت مشاور شهردار در امور اقتصاد شهری منصوب شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، در حکم شهردار تهران که خطاب به علی عبداللهیان صادر شده آمده است: گسترش روابط اجتماعی در شهرها موجب شده که تمام فعل و انفعالات در ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی، امنیتی و زیست محیطی ارتباط مستقیم و معناداری با اقتصاد شهر یابد.

 اما شهرنشینی در کشورهای در حال توسعه پدیده ای متناقض نو است؛ از یک سو شهرها توسعه اقتصادی را هدایت می کنند و با افزایش بهره وری نیروی کار و نوید رهایی مردم از فقر، گرسنگی، بیماری و مرگ زودرس، باعث دگرگونیهای اجتماعی می شوند و از سوی دیگر، رشد شهرها پیامدها گسترده دیگری نیز در پی دارند که بسیاری از آنها کیفیت زندگی را کاهش می دهند. چراکه آهنگ شهرنشینی و جمعیت پذیری شهرها در ایران بسیار سریع تر از آهنگ توسعه اقتصادی و رشد فرهنگ اجتماعی بوده است و این خود زمینه ساز برخی مشکلات شهری است.

سرعت تحولات و سرعت رشد و پیدایش شهرها در کشور ما چنان بوده که توان مقابله با مسایل آن را از ما گرفته است، در عین حال اگر خواستار استقلال و آزادی و حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستیم، هیچ راهی جز این که یک کشور مولد داشته باشیم و تولید ثروت کنیم نداریم از سوی دیگر رشد اقتصادی پایتخت یکی از عوامل اصلی توسعه است پس باید ضمن پیگیری عدالت اقتصادی، به جای توزیع فقر به تولید ثروت و درآمد بپردازیم، اطمینان به سرمایه گذاران یکی از راهکارهای تحقق این مساله است.

شهرداری برای توسعه و رونق اقتصاد شهری و درآمدزایی و کاهش هزینه ها موظف به بسترسازی است تا توسعه پایدار شهری رقم خورد. اشتغال هم اکنون مهمترین موضوع اقتصاد شهری و مهمترین دغدغه شهروندان تهرانی است لذا شهرداری نمی تواند نسبت به این موضوع بی تفاوت باشد، زیرا نبود اشتغال مناسب، زمینه ساز بروز آسیب های اجتماعی مختلف شامل اعتیاد، نزاع، سرقت، طلاق و غیره است و از طرفی اشتغال زایی و توجه به اقتصاد شهری از گامهای لازم برای ایجاد مدیریت واحد شهری و یکی از مهمترین برنامه های شهرداری تهران مدیریت اقتصاد شهری است گرچه مدیریت اقتصاد شهری تنها وظیفه شهرداری نیست و باید حکومت و دولت اسلامی نیز در این بحث مشارکت کند.

در مجموع لازم است با نگاهی علمی جهادی و با تکیه بر فرهنگ و ارزشهای اسلامی انقلابی راهکارهای کارآمد و روزآمد برای امور اقتصاد بویژه وجه مغفول اقتصاد شهری اندیشیده و اتاق فکری برای آن تاسیس گردد و این مهمترین مطالبه اینجانب از جنابعالی است. 

کد خبر 8219

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز