برای نخستین بار در تاریخ، چین به بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو در جهان تبدیل شد و ژاپن را پشت سر گذاشت.

واردات خودرو

به گزارش همشهری آنلاین، برای سال‌ها ژاپن به‌دلیل حضور شرکت تویوتا در این کشور بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده خودرو در جهان بود اما آنطور که تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد چین این عنوان را از ژاپنی‌ها ربوده و به بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو در جهان تبدیل شده است.

آمارهای موجود نشان می‌دهد که این کشور آسیایی ازماه ژانویه تا نوامبر سال ۲۰۲۳، ۴.۴۱ میلیون دستگاه خودرو صادر کرده که نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته ۵۸ درصد رشد داشته است.

با این حساب چین توانسته ژاپن را که طی سال‌های گذشته معمولاً بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو در جهان بوده را پشت سر بگذارد. چرا که پیش‌بینی می‌شود ژاپن برای کل سال ۲۰۲۳ معادل ۴.۳ میلیون دستگاه خودرو صادرات داشته باشد.

بزرگ‌ترین مشتری خودروهای چینی در جهان در سال ۲۰۲۳ هم روسیه بوده به‌گونه‌ای که این کشور در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر سال‌جاری ۷۳۰ هزار دستگاه از چین واردات داشته است.

آمار ها نشان می دهد حجم صادرات خودرو های چینی به ایران نیز افزایش یافته است. طبق اطلاعات وزارت صنعت میزان رشد خودرو های مونتاژی بخش خصوصی از ابتدای سال تاکنون 81 درصد افزایش یافته است.

بخش عمده خودروسازان بخش خصوصی در ایران قطعات خودرو های چینی را مونتاژ می کنند این به معنای آن است که بخش عمده رشد تولید خودرو توسط بخش خصوصی نیز ناشی از واردات قطعات چینی به بازار ایران است.

اخیرا وزیر صنعت نیز در سفری که اخیرا به چین داشت ضمن بازدید از شرکت های خودرو سازی این کشور خواستار گسترش همکاری های دو جانبه با خودرو سازان این کشور شد.

به نظر می رسد واردات خودرو های چینی به ایران در سال های آینده افزایش یابد. در حال حاضر آماری از میزان خودرو های چینی که در ایران در حال تردد هستند وجود ندارد اما شواهد میدانی نشان می دهد تعداد این خودرو ها روز به روز در بازار ایران در حال افزایش است.

انتظار می رود واردات خودرو های برقی چینی نیز به ایران افزایش یابد.

کارشناسان بر این باورند که چین به‌دنبال تبدیل شدن به یک کشور پیشتاز در صنعت خودروسازی است و به تولید خودروهای برقی به‌عنوان یک فرصت در این زمینه نگاه می‌کند.

آخرین باری که کشوری به جز ژاپن عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو در جهان را از آن خود کرد سال ۲۰۱۶ بود که در آن سال آلمان این عنوان را تصاحب کرد.

کد خبر 821180
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha