چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۰
۰ نفر

رسانه‌های غربی در ادامه ادعاهای بی‌سند خود مبنی بر اجرای حملات نیروهای یمنی به کشتیرانی دریای سرخ تحت حمایت ایران، مدعی شدند حضور ناو البرز در دریای سرخ باعث افزایش قیمت نفت شده است.

دریای سرخ

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: اعزام ناوجنگی البرز ایران به دریای سرخ، در مرکز توجه رسانه‌های غربی به تحولات منطقه جنوب یمن قرار گرفته است. رسانه آمریکایی فوربس در گزارش کوتاهی نوشت «قیمت نفت در روز سه‌شنبه پس از ارسال یک کشتی جنگی توسط ایران به دریای سرخ افزایش یافت و تنش‌ها در منطقه تشدید شد، چون شرکت‌ها آماده تصمیم‌گیری در مورد ادامه استفاده از این شریان تجاری مهم در پی هفته‌ها اختلال ناشی از حملات شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت تهران در یمن هستند.»

در این گزارش‌ها آمده است: نفت خام برنت، معیار اصلی جهانی برای قیمت نفت، بامداد سه شنبه بیش از ۲.۵ درصد افزایش یافت و ۷۹دلار را هم لمس کرد. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز در معاملات صبح روز سه شنبه بیش از ۲.۵ درصد افزایش یافت و ۷۳دلار را در روز سه‌شنبه رد کرد.

فوربس مدعی شد «افزایش قیمت نفت پس از آن صورت گرفت که ایران روز دوشنبه یک کشتی جنگی نیروی دریایی خود را در پاسخ به غرق کردن ۳قایق حوثی توسط نیروهای آمریکایی به دریای سرخ اعزام کرد. پس از هفته‌ها حملات دریایی گروه شورشی مستقر در یمن، که کشتی‌های تجاری مرتبط با اسرائیل را هدف قرار می‌دهند، چشم‌انداز تشدید تنش‌ها در منطقه را افزایش می‌دهد. جنگجویان حوثی از زمان به دست گرفتن قدرت از دولت در سال ۲۰۱۴، یمن را کنترل کرده‌اند - این کشور همچنان برای کنترل کامل در یک جنگ داخلی خونین و طولانی می جنگد - و مورد حمایت تهران و متحد حماس هستند، گروهی که اسرائیل قول داده است در غزه آن را از بین ببرد.»

در گزارش گاردین انگلیس هم آمده است: تخمین زده می‌شود که ۱۲ درصد تجارت جهانی از این منطقه می‌گذرد و این آبراهه به کشتی‌ها اجازه می‌دهد تا به کانال سوئز برسند و از سفر به آفریقا اجتناب کنند. شرکت‌های بزرگ کشتیرانی مانند مرسک، لوید و ام اس سی اقداماتی را برای اجتناب از دریای سرخ در پی حملات انجام داده‌اند و تصمیم گرفته‌اند برای اجتناب از خطر جدید سفر طولانی‌تر و زمان‌برتری از جنوب آفریقا داشته باشند و تن به افزایش هزینه‌ها بدهند. این مسیر دریایی برای حمل و نقل نفت از اهمیت ویژه ای برخوردار است، چون کشتی‌هایی که از طریق آن برای رسیدن به اروپا استفاده می‌کنند، از کشورهای نفت‌خیز مانند عربستان سعودی و عراق حرکت می کنند.

غول کشتیرانی مرسک قرار است تصمیم بگیرد که آیا حرکت کشتی‌های خود از طریق کانال سوئز را از روز سه شنبه از سر می‌گیرد یا خیر. روز یکشنبه پس از اینکه شبه‌نظامیان حوثی سعی کردند سوار یکی از کشتی‌های این شرکت شوند، ترانزیت دریای سرخ به مدت ۴۸ ساعت متوقف شد. مهاجمان توسط هلیکوپترهای ارتش آمریکا دفع شدند. شرکت لوید نیز قرار است در روز سه‌شنبه ارزیابی به‌روزرسانی‌شده‌ای درباره ادامه اجتناب از دریای سرخ انجام دهد.

کد خبر 821150

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha