همشهری آنلاین: آخرین هفته‌ لیگ برتر فوتبال آلمان به ندرت در تاریخ خود چنین هیجان‌انگیز بوده است. تا یک هفته ‌به پایان این فصل، هنوز سه تیم شانس قهرمانی داشتند و چهار تیم در خطر سقوط به‌سر می‌بردند.

در آنچه به سهمیه‌ شرکت در مسابقات قهرمانی جام باشگاه‌های اروپا نیز مربوط می‌شد، هیجان هفته‌ پایانی دست‌کمی نداشت. یک امتیاز برای تیم وولفسبورگ، صدرنشین شگفتی‌آفرین این فصل در خانه‌ خود و در برابر وردر برمن کافی بود تا جام قهرمانی برای نخستین بار نصیب این تیم گردد.

ولی فلیکس ماگات، مربی پرسابقه‌‌ وولفسبورگ که از تیمی کوچک و بازیکنانی گمنام، ستارگانی منضبط و یکپارچه و با نیروی تهاجمی مثال‌زدنی ساخته بود، نگران بود و هشدار می‌داد که کار پایان یافته نیست و وولفسبورگ باید در آخرین دیدار، با تمرکز کامل مبارزه کند. هر چه باشد، حریف این تیم نیز تیمی چون برمن بود که به فینال جام یوفا راه یافته بود و در یک روز خوب قادر بود هر تیمی را در آلمان شکست دهد.

تعقیب‌کنندگان در آرزوی سقوط صدرنشین

رقیبان نزدیک وولفسبورگ و دیگر شانس‌های قهرمانی این فصل، بایرن مونیخ، قهرمان فصل پیش و رکورددار قهرمانی بوندسلیگا و اشتوتگارت بودند که از بد حادثه باید به دیدار یکدیگر می‌رفتند، ولی هر دو در عین حال گوشه چشمی به نتیجه‌ بازی وولفسبورگ با حریفش دوخته بودند. اگر وولفسبورگ در آخرین دیدار شکست می‌خورد، برنده‌ دیدار بایرن مونیخ ـ اشتوتگارت، قهرمان این فصل می‌شد. 

ولی این بازی از جنبه‌ دیگری نیز ‌اهمیت داشت: در صورت پیروزی و قهرمانی تیم وولفسبورگ، برنده‌ دیدار بایرن مونیخ ـ اشتوتگارت می‌توانست به عنوان دومین تیم بوندسلیگا، مستقیما به لیگ قهرمانان اروپاراه یابد، ولی کار تیم بازنده، به بازی‌های «پلی‌آف» و اما و اگر می‌کشید.

ماگات پیش از دیدار در برابر برمن گفته بود که ترجیح می‌داد برمن قهرمان جام یوفا می‌شد، چون بازیکنان راضی، معمولا انگیزه‌ چندانی ندارند. ولی اکنون برمن تیم زخم‌خورده‌ای است که می‌تواند در روز آخر، عرصه را بر وولفسبورگ تنگ کند.

بایرن مونیخ، تیم لحظه‌های آخر

به گزارش دویچه وله، شماری از کارشناسان معتقد بودند که وولفسبورگ توان تحمل هیجان بازی آخر را ندارد و ممکن است در این بازی سرنوشت‌ساز بلغزد. ولی بایرن مونیخ تیم پرتجربه‌ای است که تا کنون بارها در آخرین روز بوندسلیگا به مقام قهرمانی رسیده است.

با این همه‌، بایرن مونیخ نیز در روز پایانی، از حاشیه‌ امنیت چندانی برخوردار نبود. اگر این تیم در خانه شکست می‌خورد و همزمان هرتا برلین در برابر کارلسروهه موفق می‌شد، برای مونیخی‌ها، سرنوشت غم‌انگیزی رقم می‌خورد. این سناریوی وحشتناک برای مونیخی‌ها چنین بود: وولفسبورگ، اشتوتگارت و احتمالا هرتا برلین راهی لیگ قهرمانان می‌شدند و بایرن مونیخ ناچار می‌شد به عنوان تیم چهارم، به جام یوفا ـ که از این فصل «لیگ اروپا» نامیده می‌شود ـ بسنده کند.

کمی پایین‌تر از مدعیان نامبرده، جدالی از راه دور میان هامبورگ و دورتموند برای شرکت در جام یوفا جریان داشت. در پایین جدول رده‌بندی نیز مونشن‌گلادباخ، بیله‌فلد، کارلسروهه و کوتبوس در پیکار برای بقا در بوندسلیگا تلاش می‌کردند.

با چنین وضعیت هیجان‌انگیزی در جدول رده‌بندی، تیم‌های بوندسلیگا به میدان آخرین پیکار این فصل گام گذاشتند. نتایجی که از این دیدارها به دست آمد چنین بود:

تیم وولفسبورگ با نتیجه‌ باورنکردنی پنج بر یک، برمن را درهم کوبید و برای نخستین بار در تاریخچه‌ این باشگاه به قله‌ فوتبال بوندسلیگا صعود کرد.

دیدار بایرن مونیخ و اشتوتگارت، با نتیجه‌ دو بر یک به سود مونیخی‌ها به پایان رسید تا این تیم به عنوان نایب‌قهرمان مستقیما به لیگ قهرمانان برود. اشتوتگارت باید در بازی‌های «پلی‌آف» شرکت ‌کند.

تیم‌های هرتا برلین و هامبورگ مستقیما در جام یوفا شرکت خواهند کرد.

تیم‌های کوتبوس، کارلسروهه و بیله‌فلد از لیگ‌برتر به دسته‌ دوم سقوط کردند.

کد خبر 82023

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز