بیشتر کسانی که در اسرائیل در ناامنی غذایی زندگی می کنند - حدود ۶۲.۷ درصد – از جامعه عرب اسرائیل هستند.

اسرائیل

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: رسانه هاآرتص رژیم صهیونیستی در گزارشی به آمار فقر در سرزمین‌های اشغالی پرداخته است. نکته قابل توجه در این گزارش این است که آمار ارائه شده مربوط به قبل از جنگ ۷ اکتبر حماس و اسرائیل است و شرایط جنگی بر این آمار تاثیر منفی بیشتری داشته است که در برخی گزارش‌های رسانه‌های رژیم صهیونیستی به آثار جنگ بر اقتصاد این رژیم نیز پرداخته شده است.

گزارش موسسه ملی بیمه اسرائیل نشان می‌دهد که فقر در تمام بخش های جمعیتی سرزمین‌های اشغالی در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است و یک سوم خانوارهای اسرائیلی در ناامنی غذایی زندگی می‌کنند - با بالاترین نرخ در جامعه عرب اسرائیل.

بر اساس گزارش موسسه ملی بیمه اسرائیل، نرخ فقر در سرزمین‌های اشغالی همچنان یکی از بالاترین میزان فقر در بین کشورهای توسعه یافته است. اسرائیل از نظر تعداد شهروندان و کودکان فقیر پس از کاستاریکا در رتبه دوم قرار دارد، همچنین از نظر نرخ فقر در میان شهروندان سالخورده پس از کشورهایی مانند ژاپن، استرالیا و ایالات متحده قرار دارد.

نتایج یک پیمایش که روز پنجشنبه به عنوان بخشی از گزارش سالانه مؤسسه بیمه ملی اسرائیل در مورد فقر و نابرابری منتشر شد، نشان می‌دهد که ۳۰.۹ درصد از خانواده‌های اسرائیلی به دلیل تنگناهای اقتصادی در سال گذشته از ناامنی غذایی رنج برده‌اند.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که به دنبال روندهای مشاهده شده در گزارش ۲۰۲۱، در سال۲۰۲۲ شدت فقر در تقریباً کل جمعیت افزایش بیشتری داشته است. بر اساس این گزارش، ۱.۹۸ میلیون اسرائیلی در سال ۲۰۲۲ در فقر زندگی می کردند که از این تعداد ۹۴۹هزار نفر شاغل بودند.

این نظرسنجی از هزار و ۲۱۴ شرکت‌کننده در سال ۲۰۲۳ و قبل از شروع جنگ در غزه انجام شده است. این نظرسنجی همچنین براساس پرسشنامه وزارت کشاورزی ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفته است و هدف آن ارزیابی نسبت افرادی است که از ناامنی غذایی ناشی از مشکلات اقتصادی در مقایسه با سایر مشکلاتی که با آن مواجه هستند، رنج می‌برند.

از شرکت‌کنندگان سوالاتی مثل «غذایی که خریدیم کافی نبود و پولی برای خرید بیشتر نداشتیم» و «نمی‌توانستیم غذای کاملی بخریم» پرسیده شده است.

بر اساس این نظرسنجی، بیشتر کسانی که در اسرائیل در ناامنی غذایی زندگی می کنند - حدود ۶۲.۷ درصد – از جامعه عرب اسرائیل هستند؛ حدود ۴۰ درصد از این جمعیت نیز در امنیت غذایی «بسیار پایین» زندگی می‌کنند. این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که بین شاخص‌های ناامنی غذایی و دسترسی به غذای سالم همبستگی وجود دارد.

براساس گزارش موسسه ملی بیمه اسرائیل، نرخ فقر در اسرائیل همچنان یکی از بالاترین میزان فقر در بین کشورهای توسعه یافته است. اسرائیل از نظر تعداد شهروندان و کودکان پس از کاستاریکا در رتبه دوم قرار دارد. اسرائیل همچنین پس از کشورهایی مانند ژاپن، استرالیا و ایالات متحده از نظر نرخ فقر در میان شهروندان سالخورده در رتبه بالایی قرار دارد.

در نظرسنجی اداره مرکزی آمار اسرائیل که به عنوان بخشی از گزارش ۲۰۲۲ منتشر شده است، ۳۰.۵ درصد از خانوارها گفته‌اند که قادر به پوشش تمام هزینه های ماهانه نیستند - در مقایسه با ۲۶.۴ درصد در سال ۲۰۲۱.

۶.۹ درصد گفته‌اند که به دلیل مشکلات مالی مجبور شده‌اند حداقل هر دو روز یک بار یک وعده غذایی گرم را حذف کنند، که افزایش واضحی نسبت به ۵.۲درصد سال ۲۰۲۱ است.

نسبت عرب‌های اسرائیلی که گفته‌اند احساس فقیر می‌کنند، ۵.۶ برابر بیشتر از تعداد یهودیانی است که گفته‌اند همین احساس را داشته‌اند - افزایش ۵.۹ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۱.

افزایش مشابهی در میان جمعیت یهودی نیز مشاهده شد. این نظرسنجی نشان داد که درصد افرادی که هزینه‌های خود را محدود کرده‌اند، نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش قابل توجهی یافته است: ۱۷.۵ درصد گفتند که توانایی خرید دارو را ندارند (افزایش ۰.۹ درصدی). ۱۵.۹درصد گفته‌اند که می‌توانند فقط یک وعده غذای گرم هر دو روز بخرند، که افزایش سه درصدی را نشان می دهد.

داده های مؤسسه بیمه ملی همچنین میزان بروز فقر را بررسی می کند، یعنی نسبت افرادی که در خانواده هایی زندگی می کنند که درآمد آنها زیر خط فقر است. در سال ۲۰۲۲ میزان بروز فقر در میان جامعه افراطی ارتدوکس حدود ۳۵.۳ درصد بود، در حالی که در سال ۲۰۲۱ این میزان ۳۴.۴ درصد بود.

در جامعه عرب اسرائیل، شیوع فقر در سال گذشته ۳۹درصد بوده است، در حالی که این میزان در سال ۲۰۲۱، ۳۸.۹ درصد بوده است.

در میان یهودیان غیر ارتدوکس، بروز فقر خانوادگی در سال ۲۰۲۲، ۱۴درصد بوده است که در مقایسه با ۱۴.۷ درصد سال۲۰۲۱ بهبود یافته است.

کد خبر 820180

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 12
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    11 2
    چیز نمیدانیم ولی از فقر در ایران و زباله گردها و پلاستیک جمع کنها زیاد میدانیم...
    • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      5 0
      بارک ا.....!!!خسته نباشی!!!!!!!!!!!!
  • ممدجفر IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    0 3
    احسنت خودتحقیر....همون پلاستیک جمع کن ها مردونگی و شرف دارن مث بعضی سختی نکشیده های بی عار عافیت طلب جوگیر سرشون توی اخبار اینتراشغال نیست ودنبال راحت طلبی و نون مفت و باج خواهی از حکومت نیستن. انقد تحقیرت کردن از ایرانی بودن شرم میکنی ولی از حکومت نون مفت وباج میخوای