انوشه میرمرعشی، پژوهشگر حوزه زنان گفت: جمهوری اسلامی و گفتمان رهبران آن برخلاف شعارهای فمنیستی به شکل واقعی از زنی که کرامتش خدشه‌دار شده دفاع کرده و می‌کند. انقلاب اسلامی اساساً نگاه ابزاری به زن را که بر مدار لذت و جنسیت می‌چرخد نفی می‌کند.

زنان

به گزارش همشهری آنلاین، «زن» و جایگاه و شأن او در خانواده و اجتماع محور سخنان اخیر رهبری بود. حقیقت حقوق زن و جایگاه آن در دنیای امروز ما از چالش‌هایی است که در غرب و شرق عالم وجود دارد و حرف و حدیث درباره آن بسیار است. درباره تقریر سخنان رهبری با انوشه‌سادات میرمرعشی، دانش‌آموخته علوم اجتماعی و تاریخ‌پژوه گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

انقلاب اسلامی نگاه ابزاری به زن را که بر مدار لذت می‌چرخد نفی می‌کند

میرمرعشی در ابتدا گفت: صحبت‌های رهبری را می‌توان در دو بخش کلیِ سلبی و ایجابی تقسیم‌بندی کرد. در بخش سلبی؛ انقلاب اسلامی اساساً نگاه ابزاری به زن را که بر مدار لذت و جنسیت می‌چرخد نفی می‌کند و آن را مغایر با ظرفیت خلقت زن می‌داند. رهبری بارها این موضوع نگاه ابزار و لذت‌طلبانه لیبرال را نفی کرده و معتقدند که چنین نگاهی به زن آن را تحقیر کرده و اساساً به حاشیه می‌راند و مانع از آن می‌شود تا ظرفیت و جایگاه حقیقی زن دیده شود. رهبری در سخنرانی‌های خود بارها به این موضوع اشاره کردند و مطالبه این نگاه را داشتند.

وی افزود: اما در آن سو، وجه ایجابی قضیه وجود دارد. وجهی که چهره زنِ آرمانی و ایده‌آل را بیان کرده که چگونه می‌تواند با حفظ موقعیت خود در نقش همسر و مادر در خانه، در ساحت سیاست و اجتماع هم حضور داشته باشد و در آن اثرگذارش شگرفی اِعمال کند. این مسأله هم در اندیشه حضرت امام بوده هم در اندیشه رهبر معظم انقلاب.

جمهوری اسلامی برخلاف فمنیست‌ها در واقعیت از زن دفاع می‌کند

این دانش‌آموخته علوم اجتماعی ادامه داد: امروزه یکی از نکات مهم درباره زنان مسأله کرامت آن‌هاست. از بخش‌های بسیار عالی سخنان امروز رهبری که برای خود من لذت‌بخش بود در جایی است که ایشان درباره حمایت از زنی سخن گفتند که احیاناً‌ در خانه کرامتش زیر سؤال می‌رود و شوهرش برای او بددهنی یا قلدری می‌کند. به عبارتی این سخن رهبری نشان داد که جمهوری اسلامی از این زن، حمایت حقوقی، اجتماعی و فرهنگی خواهد کرد، دقیقا برعکس فمنیست‌هایی که تنها شعار حمایت از زن را سر می‌دهند و در عمل وضعیت نشان داده که ظلم و آزار نسبت به زنان نه تنها متوقف نشده بلکه بیشتر هم شده است.

ما تا حدودی الگوی زن سوم را در طول تاریخ انقلاب اسلامی داشته‌ایم

میرمرعشی بیان کرد: موضوع مهم و قابل اشاره دیگر توجه دادن حضرت آقا به ظرفیت و توانایی زنان در عرصه اجتماع است، به تعبیری در اندیشه چه حضرت امام و چه حضرت آقا زن اگر توانایی کاری ولو وزارت را دارا بود از لحاظ فقهی و قانونی جنسیت مانع این موضوع نخواهد بود. جمهوری اسلامی این قضیه را تا حدودی اثبات کرده است، اما ناگفته نماند که هنوز برای برخی از آقایان موانع ذهنی در این باره وجو دارد که ربطی به دین ندارد. به نظر من ما تا حدودی الگوی زن سوم را در طول تاریخ انقلاب اسلامی داشته‌ایم و اگر مانعی روبه‌روی ماست مربوط به موانع منفعتی است، اما با تمام این اوصاف ما در این شرایط هم موفیت‌هایی در این باره داشتیم.

کد خبر 819531

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha