وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌هایش با مقامات ارمنستان بعدازظهر امروز با نیکول پاشینیان نخست‌وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیر عبداللهیان و پاشینیان

به گزارش همشهری آنلاین، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در رأس هیأتی و به منظور گفت‌وگو با مقامات عالیرتبه ارمنستان در ایروان حضور دارد دقایقی قبل با نخست‌وزیر ارمنستان نیکول پاشینیان دیدار و گفت‌وگو کرد. به نظر می‌رسد تحولات اخیر در قفقاز جنوبی و مناسبات دوجانبه از جمله محورهای این گفت‌وگو خواهد بود.

علیرضا بیکدلی معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه، مهدی سبحانی سفیر ایران در ایروان، مجتبی دمیرچی‌لو دستیار وزیر و مدیرکل اورسیای وزارت امور خارجه، محمدصادق فضلی مشاور و مدیرکل وزارتی و نمایندگان ارامنه شمال و جنوب در مجلس شورای اسلامی در این دیدار حضور داشتند.

امیرعبداللهیان: صلح، ثبات و امنیت ارمنستان همان چیزی است که ایران می‌خواهد

وزیر امور خارجه بعدازظهر امروز در نشست خبری با همتای ارمنستانی گفت که صلح، ثبات و امنیت ارمنستان همان چیزی است که ایران می‌خواهد و افزود: رسیدن به صلح پایدار بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در ماه‌های آغازین سال جدید میلادی دست یافتنی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایروان از ابتکار عمل مطرح شده توسط نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان مبنی بر چهارراه صلح استقبال کرد و گفت: ایران آمادگی دارد در این مسیر رویکرد تقویت خط ترانزیتی شمال - جنوب را با سرعت بیشتر پیگیری کند.

وی گفت: صلح، ثبات و امنیت ارمنستان همان چیزی است که ایران می‌خواهد.

وزیر خارجه بیان کرد: تحقق صلح پایدار در قفقاز جنوبی بدون مداخله قدرت‌های خارجی و از طریق ضامن‌های منطقه‌ای می‌تواند منافعی سرشار برای همه طرف‌ها به همراه داشته باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: در گفت‌وگوها با همتای ارمنستان کاملا درک کردیم ارمنستان برای رسیدن به صلح پایدار جدی است و صادقانه حرکت می‌کند. شب گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با همتای آذربایجانی به این نکته رسیدم که اظهارات ایشان ناظر بر تداوم تلاش‌ها برای رسیدن به صلح پایدار با ارمنستان است. با لاوروف طی هفته گذشته دو بار گفت‌وگو کردیم.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: فکر می‌کنم رسیدن به یک صلح پایدار در ماه‌های آغازین سال جدید میلادی دست یافتنی است و خوشبین هستیم با رویکرد مثبتی که در منطقه و بین دو کشور وجود دارد و بدون مداخله و تحریکات خارجی و با نوعی ضمانت منطقه‌ای که ایران ترکیه و روسیه می‌توانند نقش ضامن را در ایجاد صلح ایفا کنند می‌توانیم با نگاه خوشبینانه و واقع بینانه به تحقق صلح پایدار در قفقاز جنوبی بین ارمنستان و آذربایجان امیدوار باشیم.

عکس؛ امیرعبداللهیان با پاشینیان دیدار کرد | چه کسانی در این دیدار حضور داشتند؟

اخیرا نیز آیت‌الله رئیسی و نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند. رئیس‌جمهور در این تماس تلفنی که ۲۹ آذر ماه سالجاری انجام شد، توسعه روابط همسایگی و تقویت روابط در راستای تأمین منافع متقابل و منافع کشورهای منطقه را سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران خواند. رئیسی، قفقاز را منطقه‌ای مهم و نیازمند به صلح و آرامش برشمرد و افزود: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در قبال قفقاز ثابت است و باید مراقب بود که منطقه قفقاز به میدان رقابت کشورهای فرامنطقه‌ای تبدیل نشده و مسائل آن توسط کشورهای منطقه و بدون دخالت بیگانگان حل و فصل شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پیش از این و پس از ورود به ایروان با وزیر خارجه ارمنستان آرارات میرزویان دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور دیدار و رایزنی با مقامات ارمنستان به این کشور سفر کرده، ظهر امروز با "آرارات میرزویان"، وزیر امور خارجه ارمنستان دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار در خصوص برخی از موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای به خصوص مسائل مهم منطقه قفقاز جنوبی رایزنی شد.

کد خبر 819468

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
    0 0
    امیدوارم قدر ارمنستان رو تو منطقه بدونید و به فریب اردوغان و پاک ترک ها ارمنستان همیشه دوست و وفادار رو از دست ندید.