در اقتصاد ایران شرکت های فعال اند که مشخص نیست دولتی یا خصوصی اند. به این شرکت ها شبه دولتی یا خصولتی گفته می شود. به زعم اقتصاددانان یکی از بزرگ‌ترین چالش های اقتصاد ایران وجود همین شرکت‌هاست که درعین حال هیچ اطلاعاتی درمورد نحوه فعالیت آنها و حتی میزان مالیات پرداختی آنها وجود ندارد.

بورس تهران

به گزارش همشهری‌آنلاین، یک مقام مسئول در سازمان بورس برای نخستین بار پرده از تعداد شرکت های خصولتی در ایران برداشت وگفت: تعداد شرکت های خصولتی به بیش از ۱۰ هزار شرکت هم می رسد. او همچنین اعلام کرد: این شرکت ها و شرکت های دولتی باید اطلاعات مالی شان را در سامانه کدال منتشر کنند.

در اقتصاد ایران شرکت های فعال اند که مشخص نیست دولتی یا خصوصی اند. به این شرکت ها شبه دولتی یا خصولتی گفته می شود. به زعم اقتصاددانان یکی از بزرگ‌ترین چالش های اقتصاد ایران وجود همین شرکت‌ها است که درعین حال هیچ اطلاعاتی درمورد نحوه فعالیت آنها و حتی میزان مالیات پرداختی آنها وجود ندارد. در چنین شرایطی طبق ماده ۶ قانون اصل ۴۴ سازمان بورس موظف است، این شرکت ها را شناسایی و اطلاعات آنها را منتشر کند.

با این حال تاکنون مشخص نبود که چه تعداد شرکت خصولتی در اقتصاد ایران فعال اند حالا در تازه ترین رویداد مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس برای نخستین بار آماری از تعداد این شرکت ها ارایه کرد و گفت: پیگیری‌های سازمان بورس موجب شد فقط ۶۱۳ شرکت اطلاعات خود را در سامانه کدال منتشر کنند اما سایر شرکت‌های خصولتی که تعداد آن‌ها به بیش از ۱۰ هزار شرکت هم می‌رسد، همچنان اطلاعات خود را منتشر نمی‌کنند.

او همچنین تاکید کرد: طبق قانون، شرکت‌های دولتی و شرکت‌های وابسته به نهادهای عمومی باید صورت‌های مالی خود را در سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران اوراق بهادار یا کدال منتشر کنند.

کد خبر 819457
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha