شهردار تهران در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت پادگان دوشان تپه، فعالیت تاکسی‌های اینترنتی و بافت ناپایدار تهران دربرابر زلزله توضیحاتی ارائه داد.

زاکانی

به گزارش همشهری آنلاین، علیرضا زاکانی در جمع خبرنگاران در خصوص اقدامات شهرداری برای تاب‌آوری شهر تهران در برابر زلزله گفت:‌ امروز بیستمین سالگرد زلزله بم است؛ فاجعه‌ای ملی که برای جلوگیری از تکرارش باید پیشگیری و دقت و مصونیت بخشیدن بر چنین بحران‌هایی غلبه کنیم.

او افزود: به همین منظور در تهران چند دسته اقدامات در دست داریم. یک دسته ناظر بر کالبد شهری است به هر حال ۱۸ درصد کالبد شهر ما ناپایدار است که شامل بیش از ۱۳ هزار هکتار بافت ناپایدار است و بخشی از آن هم بافت فرسوده محسوب می‌شود. در این زمینه حرکت برای نوسازی خود یک پیشگیری و مصونیت‌بخشی محسوب می‌شود.

شهردار تهران با بیان اینکه طی ۲ سال اخیر توسعه فعالیت و کار نوسازی بافت فرسوده نسبت به قبل ۲برابر شده، گفت: این خیلی‌ می‌تواند امید بخش باشد چراکه بافت قدیمی که در حداقل حادثه آسیب می‌بیند با بافتی جایگزین می‌شود که مبتنی بر چارچوب‌ها و استانداردهاست. نکته دوم حرکت در مسیر بازیابی شناخت نسبت به جغرافیای ساختمانی تهران است که ۱۶هزار ساختمان را تاکنون شناسایی و بیش از ۲هزار مورد آن را بررسی کرده‌ایم.

زاکانی گفت: هدف‌گذاری ما علاوه بر نوسازی بحث بازسازی و مقاوم سازی است که این هم گام دیگر ما در این مسیر است.

گام سوم نیز به گفته زاکانی، ایجاد رفع خطر از کالبد شهر است و موانعی که در حادثه بحران آفرین است. سازمان بحران ما اقدام جدی انجام داده که در حوادث چه باید کرد.

آخرین وضعیت پله برقی های تهران

زاکانی درباره خرابی پله برقی‌های مترو، اظهار کرد: پله برقی های مترو یک درصد خراب است اما در سطح شهر شاهد خرابی‌های بیشتری هستیم. علت آن این است که ۲۸ نوع پله کار شده و منشا اولیه آن شرکت که این پله ها را وارد کردند دیگر وجود ندارند و کاری که ما کردیم مناقصه برگزار و شرکتی انتخاب شده و ۶۰ دستگاه نیز خریداری کردیم. جلساتی اخیرا درباره جنبه بصری‌های پله های هوایی داشتیم تا از شرایط فلزی خارج و وضعیت بهتری داشته باشند.

وی ادامه داد: قرار است تا آخر هفته پوشش پله های برقی نهایی شود، در حال حاضر ۶۰ پله خریداری شده و آماده است اما منتظر هستیم تا این پوشش مشخص شود تا بتوانیم پله‌ها را احداث کنیم.

شهردار تهران با اشاره به برداشت برخی از پله‌ها، بیان کرد: این موارد باید ضوابط شهری داشته باشد، پله‌هایی که براساس برخی از ضوابط به تعارض رسیده‌اند و دیگر شرایط عبور و مرور تغییر کرده و نیازی به آنان نیست و طبق ضوابط شهری برچیده خواهند شد.

قطارهای جدید برای مترو تهران

زاکانی درباره توسعه مترو، تصریح کرد: درحال حاضر ۱۵۰۷ واگن داریم و کمتر از ۱۲۰۰ دستگاه داخل شهر درحال تردد است، لذا خرید واگن نیز شرایطی دارد چراکه بازار واگن فراوان نیست که به راحتی بتوان خریداری کرد.

وی اضافه کرد: از سال ۹۵ دولت حدود ۲ هزار دستگاه را در نظر گرفتند که خریداری کنند که ۱۰۵۰ برای تهران و ۹۵۰ دستگاه برای شهرهای دیگر باشد. سال ۹۶ پیش مقدمه خریداری آن انجام شد اما الزامات پرداخت ۱۵ درصد پیش پرداخت صورت نگرفت و در این مدت ۴ رام قطار و برخی از لکوموتیوهای خط ۵ نیز از مدار خارج شده است و عملا ظرفیت‌های ما کاهش یافته است علاوه براین برخی از قطارها نیز به اورهال نیاز داشتند که صورت گرفت برهمین اساس تا سال آینده اورهال‌ها را انجام می‌دهیم.

شهردار تهران ادامه داد: قرارداد ۷۹۱ واگن با چین عملیاتی و در سفر چین مقرر شد، ۱۲ تا ۱۴ ماه محموله اولیه وارد شود ۸ رام به صورت کامل و ۱۰ رام به صورت قطعات و الباقی به صورت انتقال تکنولوژی و مشارکت چینی‌ها انجام می‌شود. کاهش سر فاصله مترو با این واگن ها جبران خواهد شد. از سال آینده این رام های قطار می آید. همچنین خرید ۲۸۰ دستگاه واگن از چین و ۱۱۳ دستگاه واگن داخلی سازی و تحت عنوان واگن ملی را خواهیم داشت.

زاکانی در خصوص ایمن بخشی و پیشگیری مبتنی بر آموزش گفت: امروز تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای با هلال احمر و شورای شهر نوشتیم که بتوانیم از ظرفیت‌های مناسب آنها برای توسعه آموزش‌ها در بیشتری سطح استفاده کنیم. در خصوص ایجاد آمادگی هم سالانه مانورهای مختلفی در تهران با حضور دستگاه‌های مختلف دنبال و اجرا می‌شود.

او با بیان اینکه در بخش استفاده از فناوری‌های نوین هم لرزه‌نگارها و دستگاه‌های مربوط به پیش‌بینی برای اقدام پیش‌دستانه را داشته‌ایم که جزییات آن را سازمان مدیریت بحران تهران در جریان است، گفت: این سازمان هم با مشکل جدی روبرو بود و آن تغییر کاربری سوله‌ها بود که در مورد آن تمهیدات لازم به عمل آمد و سوله‌ها تحویل مدیریت بحران شد که حرکت منطقی خود را دنبال کند. در سال‌های اخیر تصمیمات سختگیرانه بسیار درستی صورت گرفته و تفکیک وظایفی صورت گرفته است.

آخرین وضعیت دوشان تپه

شهردار تهران گفت: در بخش ساخت و ساز بخشی بر عهده ما و بخشی بر عهده نظام‌مهندسی است. پس از زلزله بم دیگر ساختمان‌های مستحکم‌تری نسبت به قبل ساخته شده و می‌شود و قوانین نیز توانسته الزام‌آور و موثر باشد. بنابر این مقررات ملی ساختمان باید رعایت شود و اگر جایی رعایت نشده و نمی‌شود باید با آن برخورد قانونی صورت گیرد. فارغ از سلایق مان آنچه در شهر می‌گذرد را با یک نگاه علمی و منصفانه دنبال کنیم. نخست اینکه پادگان دوشان تپه ده‌ها سال است هیچ هواپیمایی در باند خودش ندیده و به خاطر ساختمان‌های مجاور امکان فرودی هم ندارد. لذا از درجه اعتبار برای هواپیماهای بال ثابت ساقط است.

او گفت: این را هم ستاد فرهاندهی کل قوا و هم ارتش عنوان کردند و به درستی آن اذعان دارند. نکته دوم اینکه اقتضائات برای شهر ضروری است که در مواقع بحران نقطه ای باشد که پرندگان با بال متحرک بتوانند در آن نقطه بنشینند و خدمت‌رسانی کنند. به همین علت با ارتش تفاهم کردیم که ما جوری تغییر و احیای بافت را در دستور کار قرار دهیم که باند برای پرندگان بال متحرک مثل قبل امکان بهره‌برداری داشته باشد و دوستانی که در رسانه‌ها برخی حرف‌ها را می‌زنند نمی‌دانند دغدغه ما چیست؟‌ ما جز ارتقای خدمت‌رسانی، رفاه و آسایش مردم دغدغه‌ای نداریم. در کمیسیون ماده ۵ هم که موضوع باند فرود بررسی شد، ما بر فرود پرندگان متحرک صحه گذاشتیم که باند باقی بماند.

زاکانی درباره روند ارائه طرح جامع حمل و نقل فارغ از شورای شهر گفت: این طرح روالی در کشور دارد که توسط شهرداری تنظیم و تایید می‌شود. بعد به شورای استان می‌رود و بعد به شورای عالی می‌رود. در قوانین کلی رسالتی مطرح شده که حرکت از مسیر شورای شهر است اما در موضوع طرح جامع ترافیک این مسیر ذکر نشده و قانون هیچ الزامی نگذاشته است. نه این بار که در دفعات گذشته هم شیوه مذکور طی شده است. در برنامه چهارم هم بحث الزام ارجاع طرح به شورا را داشته که رسما آن را تقدیم شورا کردیم و ۵ نوبت هم در کمیسیون تخصصی بررسی شده و مسیرش دنبال شد است.

او گفت: بنابر این آنچه آقای چمران فرمودند را در خصوص برنامه چهارم عمل کردیم و در ماه مهر به شورا تقدیم کردیم و در مورد سایر موارد هم رعایت مرّ قانون در دستور بوده است.

شهردار تهران همچنین درباره سخنان وزیر کشور در مسئول دانستن شهرداری در موضوع تعیین تکلیف تاکسی های اینترنتی گفت: اینکه در نرخ گذاری تاکسی‌های اینترنتی اختلاف نظر وجود دارد، این اختلاف نظر ناظر بر صدور مجوزهاست که از وزارت صمت مجوز بگیرند و یا بر اساس قانون باید از شهرداری مجوز دریافت کنند که محل سوءاستفاده شده است. نظر ما این است که‌ مجوز را از شهرداری بگیرند اما از این موضوع سوء استفاده می‌شود. بنده موضوع را در قالب ۳موضوع در هیئت دولت مطرح کردم و قرار شد کمیته ای شکل بگیرد که بنده نیز عضو آن هستم. قرار شد استدلال کنیم که مجوزها باید مبنی بر حمل و نقل عمومی باشد و شهرداری برای آن تصمیم بگیرد.‌ در موضوع زباله گردی هم مسائلی وجود داشت که منجر به پیدایش کولی کتفی‌ها شده که ما در کمیته‌های مربوطه عضو شدیم تا امور این دو حوزه را دنبال کنیم.

کد خبر 819001
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • سیاوش IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    6 0
    اگرشهردا ی درصدداست برای سفراسنپی خودنرخ گذاری کند بهتراست درموردلوازم یدکی ودستمزدمکانیک وصافکارونقاش وباطریسازی و۰۰۰ انجاهم ورودکندونرخ گذاری کند.باتوجه به تورم موجودوافزایش قیمتهادرتمام سطوح واقلام طوری باشدکه امکان قبول سفرفراهم شود.