محسن مهدیان فعال رسانه و مدیر مسئول روزنامه همشهری و محمدعلی وکیلی نماینده سابق مجلس در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با موضوع رقابت انتخاباتی به مناظره پرداختند.

مناظره

به گزارش همشهری آنلاین، محسن مهدیان فعال رسانه و مدیر مسئول روزنامه همشهری و محمدعلی وکیلی نماینده سابق مجلس در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با موضوع رقابت انتخاباتی به مناظره پرداختند.

وکیلی: انتخابات خوب یعنی یک انتخابات حداکثری و مشارکتی

محمدعلی وکیلی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر سیما که با موضوع انتخابات برگزار شد، گفت:‌انتخابات شکل رقابت است. انتخابات بایستی در چه ظرفی صورت بگیرد و مظروف این ظرف چه خواهد بود. اگر انتخابات به صورت شکل و فرمالیته و ناعادلانه باشد حتماً به تحول منجر نخواهد شد.

وی افزود:‌ انتخابات هنگامی موضوعیت پیدا می‌کند که نکته طلایی موجود در فرمایشات رهبری البته در گذشته هم مورد تأکید ایشان قرار داشت، اما این مرتبه بسیار پررنگ مورد اشاره ایشان قرار داشت، این است که انتخابات خوب مدنظر رهبر انقلاب است.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب، گفت: انتخابات خوب یعنی یک انتخابات حداکثری و مشارکتی. انتخابات مشارکتی و حداکثری طبیعتاً تابع نتیجه دلخواه نیست. ما به لحاظ آسیب‌شناسی که چرا انتخابات‌ها در یک دهه اخیر در حال کم‌فروغ‌ شدن است و در هر دوره کم‌فروغ تر از گذشته می‌شود و برای رهبران نظام دغدغه ایجاد می‌کند که بایست به این شیوه عریان بر ضرورت انتخابات رقابتی تأکید کنند، برای این است که انتخابات خوب، انتخابات ناظر به منافع ملی است‌.

وی ادامه داد: انتخابات خوب یعنی انتخابات مشارکتی و حداکثری، اما در معادله بین انتخابات خوب و نتیجه دلخواه، بخشی از نظام در طول سالیان گذشته ترجیح دادند تا نتیجه دلخواه مقدم باشد تا انتخابات خوب. بعضاً هم به این نتیجه رسیده‌اند که در پستوی سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری که نتیجه دلخواه از رهگذر انتخابات حداقلی تأمین می‌شود و انتخابات حداکثری را ناظر به منافع خود مشاهده نمی‌کنند.

وکیلی عنوان کرد: فرمتی را که ما در سالیان گذشته از رهگذر نظارت استصوابی گذرانده‌ایم، این فرمت‌ها، محدودیت‌ها و شکل از برخورد، نوعی از برخوردهاست که عرصه رقابت را تنگ می‌کند و به عبارتی، نقطه رقابت انتخابات رقابتی را به انتخابات ناعادلانه می‌کشاند، جریانی که به دنبال یک دسته‌سازی قدرت بوده و اکنون هم موفق است. نقطه طلایی گلزنی این جریان از آنجایی شکل گرفت که نقطه رقابت را یکسان قلمداد نکرد.

مهدیان:‌ کارآمدی از طریق حضور مردم در انتخابات تحقق می‌یابد

محسن مهدیان روزنامه نگار و کارشناس رسانه در ادامه این برنامه با بیان اینکه گذار تحول از درون انتخابات یک اصل راهبردی است که همواره در سال‌های پس از انقلاب مورد توجه قرار داشته است، تاکید کرد: به تعبیری اینکه کسی را به زور نمی‌توان به بهشت برد یعنی اساساً اگر قرار است تحولی شکل بگیرد بدون انتخاب، تصمیم و اراده مردم ممکن نیست.

وی افزود: این نکته بسیار کلیدی و مهم برای همه جریان‌هاست که حتی اگر مسیر کارآمدی را دنبال می‌کنند باید بدانند که تحقق این مهم از دالان حضور مردم شکل می‌گیرد. یعنی مناسبات بطور کلی تغییر پیدا می‌کند.

کارشناس رسانه بیان کرد: اگر به گونه‌ای ماجرا را مشاهده کنید که خودمان وارد شده و کارآمدی ایجاد می‌کنیم، یک نگاه است و اینکه باید تلاش کنیم تا مردم حضور داشته باشند و با مشارکت اراده و تصمیم مردم این اتفاق رخ دهد این موضوع به یک مسیر دیگری نیاز دارد. اینکه گفته می‌شود امسال در این دوره سخنرانی رهبر انقلاب به شکل عریان به حضور مردم اشاره می‌کند هیچ زمان این گونه نبوده است. از روز اول ابتدای شکل‌گیری انقلاب اساساً انقلاب با همین شیوه شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) در ۱۲ فروردین 1358 یک تعبیر عجیب و غریب دارند که نیاز به تفسیر دارد. هنگامی که مردم رای می‌دهند ایشان می‌فرمایند از امروز آغاز حکومت الله بر زمین است. این مطلب نیاز به توضیح دارد که به معنای مردم سالاری دینی است و رهبر انقلاب نیز به آن اشاره داشتند.

مهدیان با اشاره به بیانات روزهای اخیر رهبر انقلاب درخصوص انتخابات، تصریح کرد: رهبر انقلاب فرمودند که جمهوریت و اسلامیت هر دو وابسته به حضور مردم است. این تعابیر سیاسی متعلق به امروز یا دیروز نیست بلکه این تعابیر پشتوانه‌های عقیدتی مستحکم از جمله پشتوانه ۴۰ سال انقلاب اسلامی را دارد.

وی افزود: رهبر انقلاب همواره فرموده‌اند که حتی اگر من را هم قبول ندارید در انتخابات شرکت کنید چون مسیر رفاه و کارآمدی از طریق شرکت در انتخابات حاصل می‌شود و مسیر دیگری نداریم.

این کارشناس مسائل رسانه عنوان کرد: واقعیت امر این است که در تمام انتخاباتی که ما روند نزولی را شاهد بودیم. به این دلیل است که افراد حاضر در بخش‌های حاکمیت در دوره پیش از برگزاری انتخابات ناکارآمد بودند.

وی افزود: همه دوره‌هایی که جریان اصلاحات در شورای شهر، شهرداری، مجلس و دولت حضور داشتند، انتخابات برگزار شده در آن انتخابات حتماً روند آن نزولی بوده و مشارکت کاهش یافته است. چرا که مردم احساس می‌کردند که رای آن‌ها نقشی در کاهش مشکلات نداشته است و می‌گفتند اگر اتفاقی رخ می‌داد و انتخابات تاثیر داشت، حتماً پای صندوق‌ها حضور پیدا می‌کردند. بسیاری از افرادی که می‌گویند ما پای صندوق حاضر نمی‌شویم، حرفشان این است که فایده‌ این حضور را مشاهده نکردند چون در مقطعی یک مجلس ناکارآمد شکل گرفته بود.

مهدیان بیان کرد: تعبیر آقای وکیلی در ابتدا این بود که بخشی از بدنه نظام به دنبال استفاده خود از عرصه انتخابات هستند. البته پس از پرسش مجری، آقای وکیلی حرف خود را اصلاح و از آن با عنوان بخشی از جریان سیاسی یاد کردند. این تعبیر یک سخن خطرناک است.

وی ادامه داد: آقای وکیلی توضیح دهند تمام روسای جمهوری پس از انقلاب بخش زیادی از آن‌ها اصلاح طلب بودند. آیا بدنه نظام به دنبال حضور آقای روحانی یا آقای خاتمی بودند؟ این حرف غلطی است. مجلس یا شورای شهر که در اختیار اصلاح طلبان بوده با کدام روش و فرمول به پیش رفته است که به چنین نقطه‌ای رسیدند.

این کارشناس رسانه گفت: این سخن که بخشی از بدنه نظام به دنبال انجام چنین اقداماتی است، بی‌انصافی است. البته اینکه بخشی از جریانات سیاسی بخواهند چنین اقداماتی انجام دهند را تکذیب نمی‌کنم‌ چون گروه‌هایی در اقلیت وجود دارند که فکر می‌کنند، پیروزی آن‌ها در حضور کمتر مردم در انتخابات است یا آرایش سیاسی به گونه‌ای مهندسی شود.

وی افزود: در مقابل، یک جریان دیگری نیز وجود دارد که می‌گویند اساساً چه نیازی به حضور مردم است و ما خودمان تصمیم‌گیر هستیم. البته در ابتدای انقلاب نیز، مرحوم بازرگان در دولت موقت خطاب به مردم گفت که به خانه‌های خود بروید ما به جای شما تصمیم می‌گیریم. حضرت امام (ره) در واکنش به این موضوع گفتند که این مردم هستند که تا انتها در صحنه تصمیم‌گیر هستند.

مهدیان تاکید کرد: این موضوع را انکار نمی‌کنم که ممکن است افرادی در جریانات سیاسی حضور دارند که بگویند اگر مردم نباشند، ما رای می‌آوریم.

وی با اشاره به انتقاد وکیلی نسبت به نظارت استصوابی تاکید کرد: نظارت استصوابی در همه‌جای دنیا وجود دارد. در آمریکا هم ترامپ را بخاطر اقدام علیه امنیت ملی ردصلاحیت کردند.

کد خبر 818917
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha