سرطان سینه بیماری است که بسیاری از زنان ممکن است نوعی از آن را تجربه کنند. این بیماری اگر به موقع تشخیص و درمان شود مشکلات زیادی به دنبال نخواهد داشت. میانگین خطر ابتلای یک زن به سرطان سینه نیز حدود ۱۳درصد است؛ یعنی این احتمال هم می‌رود هرگز به این بیماری مبتلا نشود.

پیشگیری از کشنده‌ترین نوع سرطان

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در زنان است که سالانه بیش از ۶۰۰۰ زن مبتلا به تومور سینه تشخیص داده می‌شوند. غربالگری ماموگرافی یکی از راه‌های تشخیص سرطان سینه است که می‌تواند بر مرگ و میر بر اثر سرطان سینه تأثیر گذار باشد.

بهترین راه مقابله با این بیماری پیشگیری ازابتلاست. اخیراً واکسنی در آمریکا علیه این بیماری ساخته شده و در مراحل بهره برداری است که می‌تواند از ابتلا به سرطان سینه جلوگیری کند. در مورد این واکسن با راشین محسنی، دکتری تخصصی علوم سلولی کاربردی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت و گو کرده‌ایم.

نتایج امیدوار کننده یک واکسن برای درمان سرطان فراگیر
راشین محسنی، دکتری تخصصی علوم سلولی کاربردی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

نتایج امیدوار کننده برای بهره برداری از واکسن

راشین محسنی، دکتری تخصصی علوم سلولی کاربردی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در باره واکسن سرطان سینه می‌گوید: واکسن سرطان سینه فاز ۱ آزمایشات بالینی را با موفقیت و همراه با نتایج امیدوار کننده به پایان رسانده است. مطالعات در این خصوص در کلینیک کلیولند واقع در کاوهایو آمریکا توسط شرکت Anixa Biosciences انجام شده است.

شایان ذکر است گر این مطالعات به خوبی پیش برود، این واکسن می‌تواند در پنج سال آینده در دسترس قرار بگیرد؛ چیزی که می‌تواند کمک موثری برای پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه باشد.

کلینیک کلیولند واقع در کاوهایو آمریکا، یک بیمارستان دانشگاهی چندتخصصی غیرانتفاعی است که مراقبت‌های بالینی و بیمارستانی را با تحقیقات و آموزش ادغام می‌کند.

این کلینیک در سال ۱۹۲۱ توسط چهار پزشک مشهور با چشم‌انداز ارائه مراقبت از بیماران تأسیس شد که تا به حال در بسیاری از پیشرفت‌های پزشکی از جمله جراحی بای پس، عروق کرونر و اولین پیوند صورت در ایالات متحده پیشگام بوده است

پیشگیری از کشنده‌ترین نوع سرطان

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، واکسن جدیدی که در آزمایش‌های بالینی اولیه مورد مطالعه قرار گرفت، ممکن است پتانسیل کمک به بعضی زنان مبتلا به سرطان سینه تهاجمی را داشته باشد؛ بیماری که از هر هشت زن در ایالات متحده، یک نفر را مبتلا می‌کند.

این واکسن که هنوز نامی برای آن گذاشته نشده است، سرطان سینه سه گانه منفی را که تهاجمی‌ترین و کشنده‌ترین نوع سرطان سینه است، هدف قرار می‌دهد.

عواض جانبی واکسن

اولین کارآزمایی بالینی بر واکسن سرطان سینه نشان داد این واکسن هیچ عارضه جانبی قابل توجهی نداشته و در ۷۵ درصد از بیماران حاضر در آزمایش، پاسخ ایمنی خوبی به دست آورده است.

شرکت Anixa Biosciences، شرکت مستقر در کالیفرنیا که در حال توسعه واکسن سرطان سینه است آزمایش فاز ۱ را که شامل بررسی بر ۱۶ زن بود انجام داد که هر دو هفته یک بار، سه واکسن دریافت کردند.

به گفته آنیکسا، این آزمایش در کلینیک کلیولند انجام شد و با کمک مالی وزارت دفاع ایالات متحده حمایت شد.

هدایت سیستم ایمنی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی

دکتر آمیت کومار، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت Anixa Biosciences در بیانیه‌ای با اعلام نتایج آزمایش گفت: این واکسن برای هدایت سیستم ایمنی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی TNBC از طریق مکانیسمی طراحی شده است که قبلاً هرگز برای ساخت واکسن سرطان استفاده نشده بود. بنابراین مشتاقانه منتظر بررسی داده‌های اضافی با ادامه کارآزمایی هستیم و در مراحل برنامه ریزی مطالعات فاز ۳/۲ این واکسن هستیم.

تمرکز بر ایمنی درمانی

این واکسن در حال حاضر برای جلوگیری از عود سرطان در بیمارانی طراحی شده است که قبلاً برای سرطان سینه سه گانه منفی درمان شده‌اند و مرحله بعدی تحقیقات بر استفاده از واکسن برای جلوگیری از شروع سرطان سینه سه گانه منفی متمرکز خواهد بود.

واکسن جدید برای سرطان سینه، بر ایمنی درمانی تمرکز دارد. وقتی فردی به سرطان مبتلا می‌شود، سیستم ایمنی به خودی خود به تومور حمله نمی‌کند، چون تومور از سلول‌های خود فرد تشکیل می‌شود.

واکسن به گونه‌ای طراحی شده است که به سیستم ایمنی دستور می‌دهد هنگامی که سرطان سینه ایجاد می‌شود، با تومور مبارزه و از رشد آن جلوگیری کند.

نتایج امیدوار کننده یک واکسن برای درمان سرطان فراگیر

پیشگیری از سرطان سینه سه گانه منفی

سرطان سینه سه گانه منفی، شکلی از بیماری است که کمترین درمان برای آن وجود دارد. اما امید می‌رود این واکسن برای پیشگیری از افراد عاری از سرطان تجویز شود تا از ابتلای آن‌ها به این بیماری بسیار تهاجمی جلوگیری کند.

با وجود آنکه این نوع سرطان، تنها حدود ۱۲ تا ۱۵ درصد از کل سرطان‌های سینه را تشکیل می‌دهد ولی درصد بیشتری از مرگ‌ومیرهای سرطان سینه را به خود اختصاص می‌دهد.

بنابراین جای امیدواری وجود دارد که این واکسن پتانسیل ایمن‌سازی را به عنوان روشی جدید برای کنترل سرطان سینه داشته باشد.

بیشتر بخوانیم:

مفاهیم: سرطان پستان چیست؟

بیماری عروق کورونر قلب چیست؟

کد خبر 818802
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha