تعداد اهداکنندگان عضو در خراسان رضوی در آذر به ۱۸ نفر رسید و رکورد اهدای عضو در این استان شکسته شد.

اهدای عضو

به گزارش همشهری آنلاین میانگین اهدای عضو ماهانه در خراسان رضوی ۱۰ نفر است. ابراهیم خالقی، مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تعداد اهداکنندگان از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا دی ماه را ۱۲۰ نفر اعلام کرد.
بالا رفتن آگاهی افراد در انجام این عمل خداپسندانه باعث شده تا امسال اهدای عضو بیماران بعد از مرگ مغزی افزایش یابد.
به گفته بهنام روندی، مسئول بیماری‌های خاص و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه آمار اهدای عضو در استان نیز نسبت به سال گذشته رشد ۱۰۰درصدی داشته و فقط در آذر ۱۴۰۲ چهار مورد رضایت به اهدای عضو انجام شد.
همچنین بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی کاشان، شاخص اهدای عضو در کاشان در ۹ ماهه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد افزایش یافته‌است.
در استان اصفهان نیز در نیمه اول سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۱ آمار اهدای عضو ۲۰ درصد افزایش یافته است. به گفته مریم خلیفه‌سلطانی، مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) اصفهان سال نیمه نخست امسال ۳۸ مورد مرگ مغزی اتفاق افتاد که ۲۱ مورد (معادل ۵۵ درصد) از خانواده با رضایت به اهدای عضو، باعث جان‌بخشی به ۵۹ بیمار نیازمند پیوند شدند. ۳۲ عضو در داخل استان به بیماران پیوند زده شد و ۲۷ عضو به شهرهای دیگر انتقال یافت.
سال ۱۴۰۱ امکان اهدای عضو از ۳۰ مبتلا به مرگ مغزی و سال ۱۴۰۰ از ۲۵ نفر در استان اصفهان فراهم شد.
بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، در استان یزد نیز از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا آبان ماه اهدای عضو ۳۲ مورد مرگ مغزی انجام شد، در حالی که در طول سال گذشته این رقم ۴۰ مورد بود.
آمار اداره فراهم‌آوری و پیوند اعضای مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور نشان می‌دهد که ایران در زمینه اهدای عضو در منطقه رتبه یک و در دنیا رتبه ۳۲ را دارد.
سالانه حدود سه هزار مرگ مغزی قابل اهدا در کشور رخ می‌دهد. از این تعداد فقط هزار مرگ مغزی به مرحله اهدا می‌رسد. از هر بیمار مرگ مغزی ۳عضو اهدا شود، حدود ۶ هزار عضو قابل پیوند، به مرحله اهدا می‌رسد.
حدود ۲۵ هزار بیمار در کشور در فهرست پیوند اعضا قرار دارند و به طور متوسط روزانه ۷ تا ۱۰ بیمار نیازمند عضو، جان خود را از دست می‌دهند.

بیشتر بخوانید:
اهدای عضو آخرین وصیت مرد جوان

کد خبر 818787

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha