مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۲
۰ نفر

جوادنصرتی: فضانوردان شاتل فضایی آتلانتیس پس از انجام تعمیرات اساسی روی تلسکوپ فضایی هابل و اضافه کردن برخی تجهیزات جدید به آن، تلسکوپ را در فضا رها کردند.

به گزارش بی‌بی‌سی، در جریان رهاسازی دوباره هابل در مدار مگان مک‌آرتور تلسکوپ هابل را از شاتل جدا کرد تا آخرین تماس انسانی با این تلسکوپ انقلاب‌ساز را به نام خود ثبت کند.

پس از رهاسازی تلسکوپ در فضا آتلانتیس راه خود را به سوی زمین در پیش گرفت و قرار است طبق برنامه جمعه به زمین برسد. البته ماموریت فضانوردان با رهاسازی هابل در فضا تمام نشد چون بلافاصله بعد از این کار آنها مشغول جمع و جور کردن ابزارهایی شدند که با خود برای تعمیر هابل به فضا برده‌ بودند.

فضانوردان آتلانتیس در این ماموریت مجموع تمام راهپیمایی‌های فضایی را که برای تعمیر شاتل از ابتدای پرتاب آن صورت گرفته است به 23 مورد رساندند؛ در این راهپیمایی‌ها 16 فضانورد به‌مدت 166 ساعت کاری درگیر بوده‌اند.

هابل در سال 1990 برای تحقیق در باره کهکشان‌هایی که در فواصل بسیار دورتری از ما قرار دارند و همچنین انفجار بزرگ و ماده تاریک به فضا پرتاب شد.این تلسکوپ در این سال‌ها با تصاویری که به زمین فرستاده است دانش نجوم را دچار تحول کرده است.

این تلسکوپ قرار نبود این قدر به ماموریت خود ادامه دهد اما ناسا با انجام چند سری تعمیرات روی آن ماموریت آن را تمدید کرد. در این ماموریت آخر علاوه بر تعمیرات معمول، چند ابزار جدید از جمله یک دوربین میدان باز و طیف‌نگار پیشرفته جدید به هابل اضافه شده است. این تلسکوپ که بدون تردید، بهترین وسیله رصدی تاریخ بشری است، قرار است‌ با توجه به تعمیرات و به‌روزرسانی‌هایش تا سال 2014 به ماموریت خود ادامه دهد.

کد خبر 81843

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز