رییس جمهور دولت یازدهم و دوازهم بیان کرد: گاهی مشارکت نکردن و رأی ندادن در انتخابات به معنای نوعی رأی دادن است؛ رأی دادن به همان نامزدی که او را برای کسب آن مسئولیت صالح نمی‌دانیم. چون در انتخابات مشارکت نمی‌کنیم، عملاً شرایط را برای انتخاب غیراصلح مهیا می‌کنیم.

حسن روحانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شفقنا، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در دیدار با جمعی از علما و روحانیون که روز چهارشنبه گذشته (۲۹ آذر) برگزار شد، گفت: قرار ما از اول انقلاب، رضای مردم و گسترش اخلاق و معنویت بود. قرار ما این بود که مردم در صحنه باشند. چنانکه معیار امیرالمومنین(ع) هم نگاه و رضایت مردم در حکومت بود و به مالک اشتر فرمود همانطور که تو به حکومت‌های قبل نگاه می‌کردی، حالا که به مصر می‌روی مردم به حکومت تو نگاه می‌کنند. امیرالمومنین(ع) نمی‌گوید حکومت قبل از اسلام، حکومت کفر بوده، بلکه از نظر آن حضرت مردم حکومت را یک جریان می‌بینند و با قبل به خوبی مقایسه می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه اگر نظام ایراد و اشکال دارد، باید آن را اصلاح کنیم، افزود: این تصور که اگر اقلیتی حاکم شود با آن می‌توانیم کشور و نظام و اسلام را حفظ کنیم، نتیجه نامطلوب خود را نشان داده است. اقلیتی که امروز حاکم است می‌خواهد انتخابات حداقلی باشد تا رأی آن‌ها تضمین شود. می‌گویند حکومت دست ما افتاده و باید نگه داریم، اگر در انتخابات مردم نیایند هم به ما ارتباطی ندارد؛ مشارکت ۲۰ یا ۳۰ درصد باشد هم از نظر آن‌ها پذیرفته است اما این خیانت به نظام است. ممکن است به نفع یک حزب و جناح باشد اما آیا به نفع اسلام و ایران است؟ در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه ۸۸ درصد واجدان شرایط پای صندوق رأی رفتند، حالا چطور ما بخواهیم انتخاباتی برگزار کنیم که مشارکت آن ۳۰ یا ۳۵ درصد باشد؟

او اظهار داشت: گاهی مشارکت نکردن و رأی ندادن در انتخابات به معنای نوعی رأی دادن است؛ رأی دادن به همان نامزدی که او را برای کسب آن مسئولیت صالح نمی‌دانیم. چون در انتخابات مشارکت نمی‌کنیم، عملاً شرایط را برای انتخاب غیراصلح مهیا می‌کنیم. ممکن است بگویند انتخابات حق است نه تکلیف. اما این حقی است که در مقاطعی سریع تبدیل به تکلیف می‌شود. اگر به این حق عمل نکردیم و شرایطی ایجاد شد که برای نظام و اسلام و مردم خطرآفرین شد، برای ما تبدیل به تکلیف می‌شود. اگرچه شرایط سخت و راضی کردن مردم برای آمدن پای صندوق مشکل است اما باید برای جلب مشارکت مردم تلاش کنیم و کاری کنیم آن‌هایی که پای صندوق می‌آیند، بتوانند به جای رأی سفید، حداقل به چند نفر رأی بدهند و مانند انتخابات ۱۴۰۰ با میزان کم‌سابقه رأی سفید مواجه نشویم.

عضو سه دوره مجلس خبرگان رهبری درباره دلایل ثبت‌نام خود برای شرکت در انتخابات ششمین دوره این مجلس گفت: من با دوستان زیادی گفت‌وگو کردم تا در انتخابات مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کنند یا در انتخابات مجلس خبرگان ثبت‌نام کنند، خیلی‌ها حاضر نشدند. تردید آن‌ها این بود که نمی‌دانیم شورای نگهبان چه می‌کند و آیا مردم پای صندوق می‌آیند یا نه؟ من به آن‌ها گفتم شورای نگهبان هر کاری می‌خواهد بکند، ما باید به وظیفه خودمان عمل کنیم. ما که نباید کشور و نظام را رها کنیم. اگر با کنار کشیدن خودمان خدای‌ناکرده این نظام صدمه جبران‌ناپذیر ببیند، چه پاسخی داریم؟ اگر ما کنار بکشیم آیا مردم امیدوار می‌شوند یا ناامید می‌شوند؟ آنچه من احساس می‌کنم با ثبت‌نام امثال بنده عده‌ای ولو نه چندان زیاد امیدوار شدند و گفتند شاید شورای نگهبان فضای بهتری ایجاد کند و متولیان انتخابات شاید به توصیه مقام معظم رهبری درباره رقابتی کردن انتخابات عمل کنند. اگر در انتخابات شرکت نکنیم و انتخابات حداقلی برگزار شود، اقلیت حاکم پایش قرص‌تر می‌شود؛ علاوه بر آن در انتخابات بعد هم با همین شرایط و تردیدها روبه‌رو خواهیم شد؛ اقلیتی وجود دارد که تمایل به حضور اکثریت در پای صندوق رأی ندارد.

کد خبر 818084

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 48
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 21
  • اعتراض IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    11 35
    و این در حالی است که متأسفانه همه مشکلات کارمندان، کارگران، بازنشسته های، مردم و کشور 100 درصد فقط در زمان دولت ناتوان و عاجز حسن روحانی شروع و آغاز شده است. و متأسفانه هنوز هم که مشکلات کارمندان، کارگران، بازنشسته های، مردم و کشور حل وفصل نشده است و همچنان نیز ادامه دارد.
    • DK ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      26 7
      چرت نگوهمون احمدی نژاد تون این گندروبالااورداگه ایران بودی سال ۹۰قشنگ یادته طرح یارانه اوردوبه مراتب اون انفجارصعودی قیمت هابعدازانقلاب برای اولین بارشروع شدوصدتارئیس جمهورهم بعدازاحمدی نژاد تون بیان نمی تونن یه گوشه ای ازگندش روخاک کنن
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    10 32
    حسن روحانی در مذاکره، توافق هسته ای، برجام و مذاکرات وین به مردم ایران و کشور ایران خیانت کرده است.
    • مهدی IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      4 2
      کاری که حسن فریدون کرد!کاش نمیکرد.همین.
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    18 3
    پاکستان نباید پناهگاه تروریست‌ها باشد/ و این در حالی است که پاکستان از سال از سال 1982 تاکنون پناهگاه تروریست ها مورد حمایت آمریکا و متحدانش بوده است ولی متاسفانه دولتمردان، مسئولان و نمایندگان مجلس هیچ کاری، اقدامی و اعتراضی نمی کنند و هنوز هم سکوت اختیار کرده اند.
    • ناشناس IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      16 3
      دلیل سکوتشان این است که دیگر حرفشان در جهان خریداری ندارد فعلا در حال اختلاس و رانت وووو هستند
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    15 2
    عراق نباید پناهگاه تروریست‌ها باشد و این در حالی است که اقیلم کردستان عراق از سال 1982 تاکنون مقر اصلی تروریست ها مورد حمایت آمریکا و متحدانش بوده است چرا؟
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    11 3
    اروپا نباید پناهگاه گروهک تروریستی ضد انقلاب باشد. اروپا نباید پناهگاه گروهک تروریستی منافقین باشد.
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    13 6
    سوئد نباید پناهگاه گروهک تروریستی ضد انقلاب باشد. سوئد نباید پناهگاه گروهک تروریستی منافقین باشد.
    • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      6 2
      بجای این همه نباید نباید کردن ... شو ...
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    14 4
    دولت و نظام از خون شهدای منا نخواهد گذشت/ ولی متاسفانه از سال 1394 تاکنون هنوز هم هیچ خبری نیست چرا؟
    • IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      7 1
      چی میگی بابا؟
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    7 16
    چرا دولت حسن روحانی در این مدت 8 سال با استناد به کتاب خاطرات خانم کلینتون و اظهارات ترامپ در دوره تبلیغات انتخابات مبنی بر ایجاد و حمایت از گروهکهای تکفیری داعش به مجامع بینالمللی شکایت نمیکند؟ هرچند شاید ترتیب اثر ندهند ولی باید ملتهای دنیا بدانند که این ادعای مبارزه با تروریسم توسط غربیها به سخره گرفتن جهان است چرا که سردمداران تروریسم دولتی شیطان بزرگ و رژیم صهیونیستی و همقطاران آنهایند نه جمهوری اسلامی. چطور آنها با توسل به مسائل دروغ توسط دادگاههای خود، جمهوری اسلامی را متهم و تقاضای خسارت میکنند!
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    2 16
    حرف شعار انقلاب از ابتدا تاکنون آمریکا دشمن و شیطان بوده است سوال ایجناست که پس دولت حسن روحانی همه جانبه با دشمن و شیطان مذاکره و همکاری کرده است
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    5 15
    مذاکره ایران با آمریکا، کشورهای اروپایی وغیره در مورد صلح آمیز هسته ای از ابتدا غلط و اشتباه بود و مقصر اصلی فقط دولت حسن روحانی بوده است.
    • GB ۰۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      4 2
      بدون دلل در حد شعار است.
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    5 15
    پرونده‌ای برای روحانی در کمیسیون اصل 90 و قوه قضائیه تشکیل شده است اما متاسفانه تاکنون بررسی، پیگیر و رسیدگی نشده است.
    • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      14 11
      کدوم پرونده چرا چرت وپرت میگی چرا که اگه به پرونده باشه پرونده دولت فعلی سیاه تر ه
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    5 21
    عملکرد و رفتار دولت حسن روحانی ازابتدا در کشور اهانت و خیانت بوده است. دولت حسن روحانی در این مدت 8 سال به همراه ظریف، عراقچی، مسئولین، مدیران و مسئولان و در سایه سکوت نمایندگان مجلس، در سراسر کشور کاری کرده است متاسفانه مشکلات مردم و کشور 100 سال دیگر هم حل نخواهد شد و حل نمی شود.
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    11 0
    در موقع خصوصی سازی در شرکت مخابرات شعار سر می دادند به بازنشستگان شرکت مخابرات سهام عدالت می دهند ولی متاسفانه از 18 آبان ماه سال 1388 تاکنون هنوز هم هیچ خبری از سهام عدالت نیست چرا؟
  • بازنشسته اسفند ماه سال 95 IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    13 0
    مشکل اصلی مخابرات منطقه تهران بودجه نیست و تاکنون هم نبوده است 100 درصد فقط بی مدیریت بوده است. بنده در اسفند ماه سال بازنشسته شدم متاسفانه تاکنون سکه پایان خدمت بنده را ندادند چرا؟ بازنشسته اسفند ماه سال 95
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    4 16
    قیمت پراید 7 الی 8 میلیون تومان در دولت احمدی نژاد متاسفانه در دولت حسن روحانی به 160 الی 170 میلیون تومان افزایش یافته است چرا؟
    • یامهدی IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      14 4
      ازاحمدی نژادبپرس الان هم گم وگورشده چه بلای عظیمی ۱۲سال پیش جان ملت انداخت که قرن ۱۴۰۰هم تموم بشه فکرنکنم این گره هایی که اون سال استارتش روبابهانه یارانه شروع کردکسی بتونه حلش کنه
    • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      19 3
      #نه اصولگرا #نه اصلاح طلب #تقصیرات خودراپنهان نکنید #رای فقط افرادصلاحیتدارنه تعریف
  • اعتراض IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    4 19
    بنده فقط در زمان دولت حسن روحانی، سالانه بیش از 999 هزار بار در باره مشکلات کارمندان، کارگران، بازنشسته های، مردم و کشور و... علیه دولت، دولتمردان، مسئولان و نمایندگان مجلس در رسانه ها انتقاد، شکایت و اعتراض کردم ولی متاسفانه در مدت 8 سال یک مورد آن هم بررسی، پیگیری، رسیدگی نکردند و هنوز هم نمی کنند و نشده است چرا؟ 100 درصد مشکلات کارمندان، کارگران، بازنشسته های، مردم و کشور هیچ ارتباطی و ربطی به تحریم های آمریکا و غرب هم ندارد و تاکنون نداشته است و فقط دولت، دولتمردان، مسئولان و نمایندگان مجلس مقصر اصلی هستند.
    • ناشناس IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      13 0
      داداش خیلی از مسیولین مردم را به حساب نمی آورند خب اگر پارتی نداشته باشی و یا.... اصلاً اهمیتی نمی‌دهند
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    9 14
    همه وعده های انتخاباتی‌ روحانی/ مردم وعده‌ها را فراموش نمی‌کنند متاسفانه مردم هم در سال 96 و 92 رئیس جمهور درست انتخابات نکردند
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    7 15
    روحانی : من روز جمعه فهمیدم بنزین سهمیه بندی شده است/ شرم آور و تاسف بار است روحانی : خودم هم از تاریخ سهمیه بندی خبر نداشتم جناب آقای روحانی سهمیه بندی بنزین در زمان دولت احمدی انژاد بود و نه دولت شما و این در حالی است که بنزین در آبان ماه 1398 با دستور مستقیم دولت حسن روحانی 3 هزار تومان شده است.
    • فریبرز IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      0 0
      حالا که بطری آب هم از بنزین گرانتر شده همه چی خوبه حتما!! ظاهرا هیچکس اصلا به فکر این نیست که این تورم تا کی قراره ادامه داشته باشه و دولت مردمی دقیقا چه اقدامی برای مهارش داره انجام میده
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    20 2
    ۵ هزار نفر از فرزندان مسئولان کشور در آمریکا سکونت دارند
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    7 2
    حمله تروریستی به پاسگاه پلیس راسک ثابت کرد و نشان داد که هنوز هم دشمنان درجه یک ملت ایران و هم دشمنان درجه یک حکومت نظام جمهوری اسلامی در سیستان و بلوچستان فعالیت می کنند. تروریست‌ها مورد حمایت مدعیان حقوق بشر دیگر آرامش نخواهند داشت. تروریست‌ها مورد حمایت آمریکا، کشورهای اروپایی، عربستان سعودی، امارات، اسرائیل و مزدوراشنان دیگر آرامش نخواهند داشت. دولت پاکستان مسئول ورود گروهک تروریستی جیش‌الظلم به خاک ایران است. ارتش پاکستان مسئول ورود گروهک تروریستی جیش‌الظلم به خاک ایران است.
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    8 3
    ۱۵:۴۷۰۲ دی ۱۴۰۲/ دولت و نظام از خون شهدای منا نخواهد گذشت/ ولی متاسفانه از سال 1394 تاکنون هنوز هم هیچ خبری نیست چرا؟ اگر آمریکایی‌ها و غربی‌ها در مسیر پیگیری حقوقی شهادت حاج قاسم سنگ‌اندازی می‌کنند/ سپاه باید از نیروهای آمریکایی در عراق انتقام بگیرد.
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    13 0
    ادعا‌های جدید کاخ سفید درباره ایران دخالت و مداخله در امور داخلی است و به خاطر ناتوانی، کوتاهی و سکوت امیرعبداللهیان ناتوان و عاجز وزیر امور خارجه کشورمان بوده است./ ادعا‌های جدید کاخ سفید درباره ایران در واقع 100 درصد فقط به سرپوش گذاشتن برتجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیرانسانیت خودش در افغانستان، عراق، لیبی، سوریه، یمن و غزه بوده است.
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    14 0
    امروز شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ هست که متأسفانه خبری از بن خواربار بازنشستگان نیست پس این بن خواربار بازنشستگان مربوط به ماههای تیر الی آبان ۱۴۰۲ وتفاوت بن خواربار از فروردین ۱۴۰۱ تا کنون بر اساس حداقل حقوق همانسال (بن خواربار بازنشستگان وکارکنان رسمی مخابرات در سال ۱۴۰۲ ماهیانه باید مبلغ ۲۹۱۵۰۰۰ تومان باشد ) کی پرداخت میشود بازنشستگان دراین تورم ۵۰ درصدی نمیتوانند کمر خود را راست کنندمدیران مخابرات چاره اندیشی کنید. آقای رئیسی! به مشکلات بازنشستگان شریک مخابرات بررسی، پیگیری و رسیدگی کنید. و متأسفانه در کشور از دی ماه سال ۱۴۰۰ تاکنون هم هیچ کس پاسخگو و جوابگو نیست و تاکنون هم نبوده است چرا؟
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    9 2
    پاکستان نباید پناهگاه تروریست‌ها باشد/ اگر برخورد قاطع می کردید کسی جرات چنین کارهایی را نمی‌کرد
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    9 2
    عراق نباید پناهگاه تروریست‌ها باشد/ اگر برخورد قاطع می کردید کسی جرات چنین کارهایی را نمی‌کرد
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    10 12
    تو کلا از سیاست خارج شو
  • ایرانی IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    5 12
    جناب روحانی کلید بدست هرگاه کلید را کناربگذارید مشکل حضور اکثریت حل خواهد شد با فریب نمیشود رای جمع کرد
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    2 7
    خوب است در آستانه انتخابات شورای نگهبان اشتباه گذشته را در باره این آقا تکرار نکند.
  • IR ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    3 4
    چرا دستگاه قضا از محاکمه این مجرم آشکار شانه خالی می کند و ترک فعل کرده، آمریکا ترامپ را محاکمه کرد ، این جرمش از ترامپ درحق ملت ونظام ایران بیشتر است. ...
  • مجتبی IR ۰۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    4 5
    کاری که روحانی با ایران کرد و ضرری که زد،هشت سال جنگ نزد
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    4 2
    سوال اینجاست که چرا حسن روحانی تاکنون محاکمه نشده است.
  • یه نفر IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    7 2
    :))) جناب روحانی شما سکوت کن لطفا....
  • خانی زاده IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    2 0
    آقای روحانی شمابهثرین کاری که میکنیداین است که کشورونظام رارهاکنیدوبفرمائیداستراحت کنید. مارابه خیرتوامیدنیست شرمرسان. ‌ فقط برواینوراپیدات نشه.
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    2 0
    سفیر انگلیس جنایتکار را از تهران اخراج کنید و حسن روحانی و محمد جواد ظریف هم رسما باید از مردم عذرخواهی کنند.
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    2 0
    چرا قوه قضائیه حسن فریدون را محاکمه نمی کنه؟ خیانت این مردک برای همه ثابت شده و اون وزیر ...(ظریف) و معاون اول و .... هشت سال مملکت رو معطل کرد بخاطر برجام هشت سال لعنت بر برجام لعنت بر روحانی لعنت بر ظریف وجهانگیری و سیاه قلم و.... کلی امتیاز دادند اون ها هیچ امتیازی ندادند و برجام لعنتی را پاره کردند و این ... بدبخت از اون ها چشم برنمی‌داشتند این ... معنی دشمن را نمی فهمند این ها باید محاکمه شوند تا بفهمند چقدر ضرر به این مملکت زدند
  • محمد علی IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    2 0
    همچون جناب روحانی کشور (میز قدرت )را دودستی بچسبید .آنچه در این کشور موجود است مال اصلاح طلبان است و باید برای چپاول غنائم از جان و مال خود مایه گذاشت .
  • مهدی IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    2 0
    در دوران ریاست جمهوری خودت ملت رو فراموش کردی وبه خاک سیاه نشوندی تو یکی اصلن حرف نزن.خغه شو