چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۸:۲۱
۰ نفر

علی ابراهیمی: با وجود آنکه به اعتقاد بسیاری از دست‌اندرکاران بازار فراورده‌های پروتئینی، با فرارسیدن روزهای گرم سال، انتظار می‌رفت شاهد کاهش تقاضا و قیمت در بازار گوشت، مرغ و تخم مرغ باشیم....


اما در هفته‌های اخیر قیمت این فراورده‌ها در حالی با نوسان همراه بوده که دست‌اندرکاران بخش تولید و تنظیم بازار مطابق معمول از افزایش تولید این فراورده‌ها خبر می‌دهند.با این روند قیمت مرغ و تخم‌مرغ که در روزهای پایانی هفته گذشته روند افزایشی به‌خود گرفته بود در این هفته مجددا به سمت ثبات و کاهش قیمت پیش رفت. قیمت هر کیلو مرغ تازه که در روزهای پایانی هفته گذشته روند افزایشی به‌خود گرفته بود در فروشگاه‌های سطح شهر از 2هزار 500 به 2 هزار و 800 تومان افزایش یافت و هر شانه تخم مرغ نیز افزایش قیمت 300 تومانی را تجربه کرد.

با این وجود در روزهای  اخیر قیمت مرغ تازه روند کاهشی به‌خود گرفته و اکنون مرغ تازه در فروشگاه‌های سطح شهر از 2هزار و 500 تا 2هزار و 600 تومان و در مراکز عمده عرضه مواد پروتئینی این قیمت‌ها از 2هزار و 200 تا 2هزارو 500 تومان در نوسان بوده است.نوسان این روزهای قیمت گوشت مرغ در بازار را می‌توان متاثر از مباحث مطرح شده در زمینه افزایش تولید از یک سو و صدور مجوز لازم برای صادرات این محصول قلمداد کرد چرا که به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و تشکل‌های تولیدی اکنون زمینه برای صادرات گوشت مرغ فراهم است و درخواست‌هایی نیز در این زمینه ارائه شده که درصورت تسهیل این روند می‌توان افزایش قیمت مرغ در ماه‌های آینده با رشد تدریجی تقاضا را شاهد بود.

قیمت تخم‌مرغ نیز گرچه از فراز و نشیب کمتری نسبت به قیمت مرغ برخوردار بوده است اما در روزها گذشته قیمت این محصول نیز متاثر از مباحث مطرح شده در زمینه مرغ با نوسان همراه بوده است. تازه‌ترین خبرها حاکی از افزایش قیمت تخم‌مرغ در روزهای اخیر است، به نحوی که در چند روز گذشته قیمت تخم‌مرغ نیز با افزایش 01 درصدی همراه بوده و برخی واحدهای صنفی این محصول را به نرخ شانه‌ای بیش از 3 هزار و  001 تومان به مصرف‌کنندگان عرضه کرده‌اند که این افزایش قیمت در تخم‌مرغ‌های عرضه‌شده  با بسته‌بندی فانتزی بیشتر بوده است. افزایش قیمت تخم‌مرغ در ابتدای فصل گرما و کاهش تقاضا موجب بی‌اطلاعی فعالان بازار درباره علل این گرانی شده است.

رشد 10 درصدی قیمت گوشت گوسفند

بازار گوشت قرمز نیز گرچه از ثبات بیشتری نسبت به قیمت مرغ و تخ م مرغ برخوردار بود اما این روزها برخی دست‌‌‌اندر‌کاران بازار از افزایش قیمت گوشت گوسفندی که از روزهای نخست امسال روند افزایش تدریجی را طی کرده بود خبر می‌دهند.نوسان قیمت گوشت قرمز، در حالی صورت می‌گیرد که از روزهای پایانی سال گذشته متولیان تولید و تنظیم بازار از وجود ذخیره مطمئن گوشت قرمز برای تامین نیاز بازار داخلی خبر می‌دادند. اما از آنجا که گوشت قرمز وارداتی منجمد،  مشتریان خاص خود را داشته و مباحثی نیز در زمینه صادرات دام زنده مطرح شده است، بازار گوشت گوسفندی و گوساله با نوسانات قیمت بیشتری همراه بوده است.

افزایش قیمت گوسفند زنده و گوشت گوسفندی و نوسان کمتر قیمت گوشت گوساله و گاو به‌دلیل عرضه گوشت‌های وارداتی، شاخص اصلی بازار این روزهای گوشت قرمز بوده است. با این روند چندی پیش رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران از افزایش 10درصدی قیمت گوشت گوسفند خبر داد و اعلام کرد که   قیمت گوشت گوسفندی نسبت به سال گذشته با افزایش مواجه شده است.

کاظم صمدی عراقی، با مقایسه قیمت گوشت گوسفندی با سال گذشته، گفت: قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی در سال گذشته 8 هزار و 700 تومان بود که اکنون به 9 هزار و 100تومان تا 9 هزار و 500 تومان رسیده است. وی با بیان این مطلب به ایلنا، افزود: قیمت گوشت گوسفندی از اواخر سال گذشته تا‌کنون با افزایش تدریجی مواجه شده است. نبود نظارت صحیح بر بسیاری از فروشندگان در سطح شهر عامل اصلی افزایش بی‌رویه قیمت گوشت گوسفندی است.

صمدی، همچنین با تأیید قاچاق گوسفند زنده به کشورهای همسایه مانند عراق اظهار داشت: دلالان و سود‌جویان با تداوم قاچاق گوسفند زنده به نابسامانی بازار گوشت قرمز دامن زده‌اند.این دیدگاه‌ها درحالی مطرح می‌شود که بررسی قیمت برخی مواد پروتئینی در مراکز عمده عرضه نشان‌دهنده نابسامانی نسبی قیمت است، به‌نحوی که در بازار مواد پروتئینی، گوشت گوساله و گوسفندی 5800 تا 13000، گوشت مرغ 2400، ران مرغ 2200، تخم‌مرغ شانه‌ای 2900 تومان و در میادین میوه و تره بار شهرداری مرغ 2350، گوشت گوساله و گوسفندی 6 الی 11 هزار تومان و  تخم‌مرغ هر کیلو 1290 تومان به فروش رسید.

کد خبر 81803

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز