پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۲
۰ نفر

فرانک عطیف: چند مطلب کوتاه با موضوع فن‌آوری اطلاعات: دوربین حساس به حرکت، برنامه‌نویسی برای تو و وقتی یک سایت بمیرد...

دوربین حساس به حرکت

«نینتندو» فقط تنها سازنده کنسول (دستگاه نصب و اجرای) بازی ویدیویی با کنترل‌‌گر حساس به حرکت، نخواهد بود.

اگر گزارش نشریه «وال استریت» (Wallstreet) درست از آب در بیاید، یعنی به واقعیت بپیوندد، مایکروسافت دوربین ویدیویی جدیدش را معرفی خواهد کرد. دوربینی که کاربران کنسول «ایکس باکس 360» (360×xb) به کمک آن می‌توانند با حرکت دادن بدنشان بازی را کنترل کنند. نینتندو و دستگاه کنترل «وی» وقتی به بازار آمد، با مشخصه‌های جدیدش دنیای بازی‌های ویدیویی را دگرگون کرد.به گزارش این نشریه معتبر «دوربین مورد نظر براساس فناوری ای تولید شده که مایکروسافت در بازوی تحقیقاتی  به کاربرده است.»

گفته می‌شود این دوربین احتمالاً در نمایشگاه فناوری سه ماه بعد در لس‌آنجلس به نمایش در خواهدآمد  اما تا آخر سال به بازار نمی‌آید و انتظار می‌رود مایکروسافت آن را به عنوان یک ابزار مستقل، نه یک مکمل برای ایکس باکس‌اش، بفروشد.

برنامه‌نویسی برای تو

بسیاری از ما در دوره دانش‌آموزی انشایی با موضوع «در آینده می‌خواهید چه کاره شوید؟» نوشته‌ایم. برای دوستان و خانواده‌مان از رویاهایمان که چه شغلی را دوست داریم، در چه رشته‌ای درسمان را ادامه می‌دهیم و... صحبت کرده‌ایم. یادم می‌آید دو تا از بچه‌های فامیل، یکی می‌خواست رفتگر و دیگری دوست داشت  آرایشگر بشود. هر دو الان شغل های دیگری دارند. حتماً حس خاصی نسبت به آن دو شغل در بچگی داشته‌اند. بعضی هم به آنچه می‌گویند عمل می‌کنند و می‌روند سراغ همان رویای کودکی؛ معلمی، شغل آزاد، خلبانی و...

شناخت شغل‌ها و رشته‌های تحصیلی به نوجوان‌ها کمک می‌کند تا استعدادهایشان را بهتر بشناسند و بروز بدهند. همه اینها باعث شد تا گروهی در آزمایشگاه رسانه‌ای یک دانشگاه معتبر دور هم جمع شدند و بعد از کلی سؤال و جواب بین خودشان به یک راه حل رسیدند؛ برنامه‌ای که استعداد برنامه‌نویسی کامپیوتری را تقویت کند.

با برنامه «اسکرچ» (Scratch) نوجوان‌ها می‌توانند بازی‌های چند‌سویه، تصویرهای متحرک و انیمیشن و داستان‌های دیجیتالی خودشان را بنویسند و طراحی کنند.بعد هم نتیجه کارشان را در دنیای اینترنت با دیگران به اشتراک بگذارند تا از همدیگر یاد بگیرند و یا نکته جدید و جالبی بهشان پیشنهاد بشود و...

 این برنامه نوجوان‌ها را در مقام تعیین کننده، طراح کار و خالق برنامه می‌گذارد و او را از جایگاه مجری و مصرف‌کنندگی صرف  بیرون می‌کشد.

امسال برای اولین بار، روز خاصی را برای  این برنامه تعریف کردند که در همین هفته در گوشه و کنارجهان برنامه مورد نظر به همه نشان داده و معرفی شد.

وقتی یک سایت بمیرد...

فکرش را کرده‌ای اگر یکی از سایت‌هایی که کلی اطلاعات در آن داری، کارش تمام شود و به هر دلیلی نخواهد و نتواند به خدمات‌دهی ادامه بدهد، چه اتفاقی می‌افتد؟

آن همه متن، عکس و... که آنجا داری می‌تواند نابود شود و دستت به هیچ جایی نرسد.البته بعضی شرکت‌ها به خصوص شرکت‌های بزرگ و معروف قبل از بستن و توقف بخشی از خدمات‌شان به مشترکان و کاربرانشان از قبل اطلاع می‌دهند و کلی وقت، تا آنها بتوانند اطلاعات‌شان را به جای دیگری منتقل کنند؛ مثل وقتی که کار بخش عکس یاهو (یاهونتو) به نفع «فلیکر» (Flickr) متوقف شد.

اما این مسئله برای شرکت‌ها و سایت‌های کوچک‌تر و با سرمایه کمتر امکان‌پذیر نیست. در چنین هنگامی یا سایت با تعریف یک حالت، کد اصلی سرورش را در وضعیتی قرار می‌دهد که یک سایت مشخص و شناخته شده برای متخصصان این حوزه ، بتواند بعد از ورشکستگی شرکت مادر از آن استفاده کند و به عنوان یک کتابخانه منبع‌باز در اختیار کسانی بگذارد که مایل‌اند آن سرویس دهی خاص را انجام بدهند. یا این که باید با هر چه داری و نداری خداحافظی کنی و یک روز وقتی به نشانی سایت مورد نظرت رفتی با هیچ مواجه شوی، هیچ.

کد خبر 81684

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز