با وجود آن که رژیم صهیونیستی تلاش کرد تا کشف یکی از تونل‌های مقاومت در غزه را به نماد یک پیروزی برای خود تبدیل کند، اما به یک رسوایی بزرگ برای عملکرد این رژیم تبدیل شد.

تونل حماس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، بعد از آن که رسانه‌های عبری زبان به جزئیاتی از این تونل کشف شده پرداختند، حتی حضور سراسیمه یوآف گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در این تونل هم نتوانست سایه خود را بر ناکارآمدی ارتش رژیم صهیونیستی بیاندازد.

به نوشته این رسانه‌ها بعد از هفتاد و چند روز از جنگ زمینی در نوار غزه، ارتش اسرائیل به تازگی متوجه وجود دهانه یک تونل آن هم در ۴۰۰ متری دیواری حایل شده است، این به آن معنی است که از لحظه ورود ارتش اسرائیل به نوار غزه، این منطقه تحت کنترل اسرائیل قرار داشته و اسرائیل باید از مدتها قبل این منطقه را پاکسازی می‌کرده است.

به نوشته واللا نیوز، ارتش اسرائیل یک تونل بزرگ را با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و نیز همکاری نیروی هوایی و یگان مهندسی کشف کرده است.

به اعتراف این رسانه عبری زبان، در داخل این تونل که در عمق ۵۰ متری از سطح زمین احداث شده، مقادیری سلاح، مهمات و کمی آذوقه کشف شده است.

به زعم این رسانه این تونل به چندین فرعی منتهی شده طول آن حدود ۴۰۰ متر بوده و مجهز به سیم کشی برق و تلفن است و در چند نقطه نیز به سطح زمین می‌رسد.

تصاویر منتشر شده از این تونل حکایت از آن دارند که تونل مذکور قابلیت حرکت خودرو را هم در داخل خود دارد.

ارتش رژیم صهیونیستی همچنین ادعا می‌کند که این تونل با فناوری‌های قابل توجه و با استفاده از دستگاه‌های حفاری که ظاهرا به داخل نوار غزه قاچاق شده است، حفر شده و محمد السنوار برادر یحیی السنوار بر احداث آن نظارت داشته است.

در این بین پایگاه عبری زبان وای نت کشف این تونل را شکست بزرگی برای ارتش رژیم صهیونیستی و سامانه اطلاعاتی این رژیم توصیف کرده و یواف زیتون یکی از نویسندگان این گزارش در مقدمه آن نوشت: بعد از سال‌ها کوری و نابینایی ساختار اطلاعاتی اسرائیل، نیروهای حماس تحت فرماندهی و هدایت برادر یحیی السنوار موفق شدند، این پروژه عظیم که بزرگترین تونل تهاجمی کشف شده تا کنون است را احداث کنند، در این تونل مکان‌هایی برای سکونت چند ماهه، لوله‌هایی برای پمپاژ آب‌های زیر زمینی به طول حدود ۴ کیلومتر آن هم در عمق ۵۰ متری سطح زمین احداث شده است، عرض این تونل بین ۵ تا ۶ متر است، یکی از دهانه‌های این تونل در فاصله چند متری از منازل شهرک نتیف هتارا و در فاصله کوتاهی از پایگاه نظامی ایرز واقع است.

در ادامه این گزارش آمده است: با وجود طول ۴ کیلومتری این تونل و حجم این پروژه سرویس اطلاعات اسرائیل سالها از وجود آن بی اطلاع بود، چون اگر از آن اطلاع داشت آن را مورد حمله قرار می‌داد، سال‌ها پیش ارتش اسرائیل در جریان عملیات نگهبان دیوار در سال ۲۰۲۱ اعلام کرده بود که تمامی تونل‌های حماس را از بین برده است، اما سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل تا زمان جنگ از انتقال هزاران متر مکعب خاک و سنگ از داخل این تونل به خارج از آن بی اطلاع مانده و حتی در زمان احداث درپوش‌های آهنین، سنگین و مستحکم آن هم مطلع نشد.

کد خبر 816503

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 24
  • IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
    8 19
    ... اسراییل بی پدر وحشی می‌کشه تکه پاره می‌کنه هر طور بخواد مثل عروسک به سخره گرفته ...
  • IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
    14 8
    این تونل باهزینه کی ساخته شده؟
  • مهدی IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
    21 8
    درامد حماس از کجا تامین میشه
    • عاطفه IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
      5 23
      به توچه که با هزینه کی ساخته میشه.
    • مهدی BR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
      6 8
      آقای باسوادسیاستمدارازحامیان مالی حماس چندکشورعربی هستندازجمله قطراگه ایران هم هزینه کرده به خاطرامنیت خودمونه شایدیادتون رفته ک اسرائیل دائماماروتهدیدبه حمله نظامی می‌کرد ومیکنه
  • رضا US ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
    6 4
    خاک برسر هرکی وطن واعتقاد خودشو میفروشه، واقعا خاک بر سرش.
    • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
      7 1
      همون چمدان دلارها بوده دیگه بعد یکسری میان حرف مفت می زنن
  • مریم US ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
    4 5
    اونا ماهواره ها و پهپادای جاسوسی دقیق دارن مگه امکان داره از احداث تونل خبر نداشتن الکی میگن تا کشش بدن و بهانه بیارن برای آدم کشی
  • علی عالیپور IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
    0 2
    هزینه کردن ایران و حمایت و تجهیز تمام گروههای هم پیمان با ایران که زیر شاهرگ اسراییل قرار گرفتن،یه تاکتیک نظامی هستش،که تماام قدرتهای بزرگ دنیا انجام میدن،الان آمریکاو اسراییل و کشورهای اروپایی دارن چندین برابر ایران هزینه میکنن،واسه ساختن پایگاههای نظامی از همه مهمتر استفاده از نیروهای کشور خودشون،تو این پایگاه‌ها ،هستش،,,ولی جمهوری اسلامی با دادن سلاح و تجهیزات و امکانات بدون استفاده از نیروهای انسانی،شدن موی دماغ ابر قدرتهای جهانی،،،،حالا یه عده که دانش سیاسی و نظامی ندارن میگن پول مردم ایران خرج لبنان و فلسطین و سوریه میشه،،،البته قضیه اقتصاد ایران که فشارش روی مردم هست و معیشت مردم که هر روز بد و بدتر میشه یه داستان جدا هستش که مسولین باید جواب گو باشن و شرایط رو هر چه زودتر به حالت نرمال در بیارن،،