مستند «سال‌های سرخ» روایتی از پنج عملیات تروریستی دهه ۶۰ است که در جشنواره هفدهم سینما حقیقت به نمایش درمی‌آید. کارگردان این مستند می‌گوید:«سال‌های سرخ» توسط یک راوی جست‌وجوگر روایت می‌شود؛ این راوی به سراغ افرادی می‌رود که شاهدان عینی ماجرا هستند.

سالهاي سرخ 2

همشهری آنلاین: همزمان با برگزاری دادگاه اعضا و سرکرده‌های گروهک تروریستی منافقین در دادگاه کیفری یک استان تهران، این روزها فیلم «ضد» ساخته امیر عباس ربیعی با موضوع جنایات گروهک منافقین روی پرده است. ربیعی در اکران مردمی فیلم ضد گفت:«به هر حال ما یک دِینی نسبت به خانواده شهدا به ویژه خانواده شهدای ترور داریم. فرقه ظاله منافقین جنایت‌های بسیاری مرتکب شد و در دورانی که مردم درگیر جنگ بودند، علیه وطنشان هجوم بردند. من بسیار خوشحالم که فیلمم همزمان شده است با برگزاری دادگاه این ظالمان و امیدوارم که حق خانواده شهدا ادا شود.» همچنین در هفدمین جشنواره سینما حقیقت مستند «سال های سرخ» با موضوع رمزگشایی از پنج بمب گذاری بزرگ در اوایل دهه ۶۰ به نمایش درخواهد آمد.مستند «سال‌های سرخ» به کارگردانی میلاد محمدی مروری بر پنج عملیات تروریستی دهه 60 ایران دارد.

میلاد محمدی کارگردان مستند «سال‌های سرخ» که در بخش جایزه شهید آوینی هفدهمین جشنواره سینمای مستند «سینماحقیقت» قرار دارد،درباره این مستند توضیح داد: «سال‌های سرخ» درباره پنج عملیات تروریستی بزرگی است که اوایل دهه ۶۰ در معابر عمومی اتفاق افتاد و تلفات آن تنها به مردم عادی متحمل شد. تعداد بمب‌گذاری‌هایی که اوایل دهه ۶۰ داشتیم خیلی زیاد است اما این پنج مورد تلفات بسیاری از مردم غیر نظامی و عادی داشت. اگر بخواهیم به ترتیب زمانی بگوییم؛ اولین مورد در میدان عشرت آباد، سپس میدان خیام، دیگری که از همه بزرگ‌تر است در میدان توپخانه یا امام خمینی رخ داده است، دیگری در میدان راه‌آهن و درنهایت میدان ناصر خسرو، روبه‌روی شمس‌العماره است.
وی گفت: این بمب‌گذاری‌ها با حجم وسیع، در مکان‌های پر تردد و ساعت‌های شلوغ اتفاق افتادند که تلفات بالا و باورنکردنی‌ای به همراه داشتند که شاید تصورش برای ما که در این شهر زندگی می‌کنیم سخت باشد. این مساله دغدغه من برای ساخت مستند درباره این بمب‌گذاری‌های خاص بود.
این فیلمساز تاکید کرد: تاکنون به شکل مستقل درباره این بمب‌گذاری‌ها کاری انجام نشده است، البته درباره بمب‌گذاری میدان توپخانه (امام خمینی )، فیلم سینمایی ساخته شده است. به طور کلی وقتی در رسانه‌ها چه مستند، چه مکتوب و… درباره عملیات تروریستی صحبت می‌کنیم که در دهه ۶۰ و اوایل آن رخ داده است، ذهن‌ها بیشتر به سمت ترور نخست‌وزیری یا حزب جمهوری اسلامی و افراد شاخص می‌رود، اینگونه بمب‌گذاری‌ها که مردم عادی را درگیر می‌کنند، در میان آن‌ها گم هستند، خیلی از مردم نیز در جریان این اتفاقات نبوده‌اند، ما سعی‌ کرده‌ایم که با «سال‌های سرخ» آن برهه تاریخی را یادآوری کنیم.
محمدی درباره شیوه روایت ماجرا افزود: «سال‌های سرخ» توسط یک راوی جست‌وجوگر روایت می‌شود؛ این راوی به سراغ افرادی می‌رود که شاهدان عینی ماجرا هستند، حال آن افراد ممکن است در مکان مورد نظر حضور داشته‌، آسیب دیده‌ یا صرفا شاهد بوده‌اند، یک دسته هم کسانی هستند که مسئولیتی در آن زمان داشتند مثلا در بخش‌های اطلاعاتی و امنیتی بودند و اطلاعاتی را در اختیار راوی جست‌وجوگر قرار می‌دهند.

کد خبر 816453
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رادیو و تلویزیون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha