بورل به ادعای وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی درباره تهدیدآمیز خواندن دبیرکل سازمان ملل متحد، به دلیل درخواست وی برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه، واکنش تندی را نشان داد و تصریح کرد که مخالفت با درخواست نامبرده با تهدیدآمیز خواندن او به‌عنوان رئیس نهادی که برای صلح و ثبات تلاش می‌کند، متفاوت است.

اتحاديه اروپا

به گزارش همشهری آنلاین، جوسپ بورل طی سخنانی پارلمان اروپا گفت: می توان با درخواست آنتونیو گوترش برای آتش بس در غزه موافق یا مخالف بود، اما نمی توان او را به عنوان تهدیدی برای صلح معرفی کرد.

وی تصریح کرد که چنین ادعایی «به معنای سلب صلاحیت سازمان ملل به عنوان نهادی اساسی است که برای صلح و ثبات در جهان تلاش می کند.»

شورای امنیت سازمان ملل متحد جمعه گذشته در پی فعال کردن ماده ۹۹ منشور این سازمان از سوی آنتونیو گوترش نشست اضطراری برگزار کرد. دبیر کل سازمان ملل متحد با توجه به گستردگی تلفات انسانی در غزه در پی جنگ اسرائیل، نامه ای را با استناد به ماده ۹۹ منشور سازمان ملل به رئیس شورای امنیت ارسال کرده بود. این اولین باری بود که گوترش از زمانی که در سال ۲۰۱۷ به سمت دبیر کلی سازمان ملل رسید، این کار را انجام داد.

ماده ۹۹ منشور سازمان ملل که در تاریخ سازمان ملل متحد تنها ۹ بار مورد استفاده قرار گرفته است، بیان می‌کند که «دبیر کل می‌تواند هر موضوعی را که به نظر او ممکن است حفظ صلح امنیت بین‌المللی را تهدید کند، به شورای امنیت اطلاع رسانی کند.»

این ماده به دبیرکل این سازمان اجازه می‌دهد وقتی احساس کند «امنیت و صلح جهانی» به خطر افتاده است، اعضای شورای امنیت را به جلسه‌ای فوری فرا می‌خواند و از آنها می‌خواهد اقدامی فوری در این باره اتخاذ کنند.

در پی این نامه، از صبح جمعه به وقت محلی نشست شورای امنیت درباره وضعیت غزه با حضور گوترش برگزار شد و کشورهای مختلف نظر خود را بیان کردند اما آمریکا، یکی از ۵ عضو دائم شورای امنیت که تا شب قبل از برگزاری نشست، سفیرش از اظهار نظر صریح درباره اقدام دبیرکل سازمان ملل خودداری کرده بود، در این نشست به صراحت اعلام کرد که با طرح پیشنهادی آتش بس فوری در غزه مخالف است و به این ترتیب قطعنامه وتو شد.

با این حال الی کوهن وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در واکنش به فعال کردن ماده ۹۹ منشور سازمان ملل ادعا کرد: «دبیر کلی گوترش تهدیدی برای صلح جهانی است. درخواست او برای فعال کردن ماده ۹۹ [منشور سازمان ملل متحد] و درخواست برای آتش بس در غزه، حمایت از سازمان تروریستی حماس و ...است»

این درحالیست که رژیم صهیونیستی با حمایت همه‌جانبه کشورهای غربی، کشتار گسترده‌ای را در نوار غزه و کرانه باختری علیه مردم بی‌دفاع و مظلوم فلسطین به راه‌انداخته است. بر اساس آخرین گزارش‌ها افزون بر ۱۸ هزار فلسطینی طی نزدیک به دو ماه گذشته در غزه شهید شده‌اند.

بورل در ادامه اظهارات خود در پارلمان اروپا گفت: ما به لحاظ سیاسی و مسائل بشردوستانه در یک شرایط حساس، در تاریخ درگیری‌ها میان فلسطین و اسرائیل هستیم و باید تمام تلاش خود را برای غلبه بر احساسات و رسیدن به یک راه‌حل سیاسی به‌کار ببندیم.

وی با اشاره به شناسایی حق ادعایی رژیم صهیونیستی برای دفاع از خود توسط اتحادیه اروپا، تصریح کرد: اما این حق مانند تمام حقوق حد و مرز دارد. به نظر من راه‌های دیگری برای مقابله با حماس و روش‌های اخلاقی جایگزین، به‌جای کشتار غیرنظامیان وجود دارد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر جلوگیری از تداوم کشتار مردم فلسطین ادعا کرد: امنیت اسرائیل فقط با عملیات نظامی، حذف یک گروه تروریستی و کشتار هزاران غیرنظامی تامین نمی‌شود.

وی افزود: در حال حاضر به نظر من فوری‌ترین مساله جلوگیری از دست رفتن بیشتر جان مردم (غزه) و ارائه یک راه حل سیاسی برای پایان دادن به درگیری‌ها است.

بورل تصریح کرد: ما باید به دنبال راهی باشیم که عقلانیت پیروز، جان انسان‌ها حفظ و صلح بعد از ۱۰۰ سال جنگ برقرار شود.

کد خبر 815751
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
    0 0
    چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵/ و متاسفانه کشورهای غربی جنایتکار در مقابل این همه جنایت و نسل کشی صهیونیست ها جنایتکار سکوت اختیار کرده اند.
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
    0 0
    تعداد شهدای غزه به ۱۸۶۰۸ نفر رسید/ شمار شهدای فلسطینی به ۱۸۶۰۸ نفر افزایش پیدا کرده و تعداد مجروحان به ۵۰۵۹۴ نفر رسیده است. سوال اینجاست که پس مدعیان دروغین حقوق بشر و سازمان های بین المللی کجا هستند تاکنون هیچ کاری، اقدامی و اعتراضی به این تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری و غیر انسانی صهیونیست ها، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی نمی کنند، خفه خون گرفتند و سکوت ختیار کرده اند چرا؟
  • ج IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
    0 0
    سازمان ملل بازیچه آمریکا واسراییله وبراش تره هم خرد نمی کنند
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
    0 0
    پیشنهاد به اروپا و ژاپن و چین : بعنوان یک راهکار انسانی و یک قدرت بزرگ و تاثیر گذار اقتصادی توصیه میکنم تا توقف کامل آتش بس در غزه صادارت و واردات خود را با اسرائیل متوقف کنید و بدانید که اینکار شما با حمایت یک میلیارد مسلمان و چند میلیارد غیر مسلمان روبرو خواهد شد و قطعا بعنوان محبوب ترین کشور در خامیانه لقب خواهد گرفت