رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در مراسم رونمایی از کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت سردار حسین باقری گفت: توانایی رزمندگان مخابرات سپاه در دوران دفاع مقدس به جایی رسید که تمامی ارتباطات ارتش عراق را شنود می‌کرد و این موضوع، تحول بزرگ در طرح‌ریزی و فرماندهی جنگ بود.

کتاب سردار باقری

همشهری آنلاین - فرناز ایزدبین: مراسم رونمایی از کتاب تاریخ شفاهی سردار حسین باقری از مسئولان مخابرات سپاه کردستان، قرارگاه حمزه و قرارگاه نجف در دوران دفاع مقدس با حضور مسئولین کشوری و لشگری، پژوهشگران و راویان، در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد.

در این مراسم دکتر تقی پور نماینده مجلس و وزیر اسبق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ سردار علی شادمانی معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء (ص)، سردار مهوری معاون فناوری اطلاعات ستاد کل سپاه، سردار مظلوم مسئول اسبق مخابرات سپاه، سردار یساول مسئول اسبق مخابرات نیروی دریایی، سردار مطهری مسئول اسبق مخابرات نیروهای زمینی و جمعی از مسئولین مخابرات‌ قرارگاه‌های قدس، نجف و کربلا در دوران دفاع مقدس، سردار علی‌محمد نائینی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس حضور داشتند.

وقتی بی سیم چی ها ارتباطات ارتش عراق را برای طرح‌ریزی عملیات ها شنود می کردند | سینه بی سیم چی ها مملو از اسرار جنگ است

مخابرات؛ سلسله اعصاب فرماندهی جنگ

در ابتدای این مراسم سردار دکتر علی‌محمد نائینی مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ضمن قدردانی از حضور مدعوین حاضر در جلسه گفت: درود خداوند بر همه رادمردان دوران دفاع مقدس ۲۵۷۰ رزمندگان شهید جبهه غرب و شمالغرب و ۳۵۰۰ شهید بی‌سیم‌چی و رزمندگان مخابرات و جنگال در دوران دفاع مقدس باد. مخابرات در دفاع مقدس نقش بسیار مؤثری در هدایت و فرماندهی جنگ داشته است. فرمانده با بی‌سیم‌چی معنی داشت و مکمل همدیگر بودند.

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران مخابرات را سلسله اعصاب فرماندهی جنگ برشمرد و بیان کرد: رزمندگان مخابرات را پیام‌رسان‌های شهدا و پیام‌آور فتح و پیروزی توصیف کرده‌اند. فرماندهی، هدایت، کنترل، دیده‌بانی و توپخانه و انتشار اخبار جنگ بدون مخابرات بی‌معنی بود. بدون مخابرات قطعاً امکان فرماندهی و هدایت صحنه نبرد وجود نداشت. توانایی رزمندگان مخابرات سپاه در دوران دفاع مقدس به جایی رسید که تمامی ارتباطات ارتش عراق را شنود می‌کرد و این موضوع، تحول بزرگ در طرح‌ریزی و فرماندهی جنگ بود. امروز تحولات شگرفی در بخش مخابرات انجام شده است. دانش و فن‌آوری‌های جدید، ماهواره و اینترنت؛ جنگ الکترونیک و جنگ سایبری عنصر کلیدی نبردهای جدید است. تسلط بر سامانه‌های اطلاعاتی و مخابراتی عامل برتر ساز در نبردهای امروز و آینده خواهد بود.

سینه بی سیم چی ها مملو از اسرار جنگ است

در ادامه این برنامه سردار شادمانی معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء (ص) با بیان این که به سینه مقدس همه بی سیم چی ها مملو از اسرار جنگ است، تصریح کرد: یک بی سیم چی نوجوان بیست و چهار ساعت در اوج بحران دنبال متوسلیان می دود، تمام رفتار او در فکر و ذهن خودش و در این سینه اش ضبط و ثبت می کند. دنبال همت می دود، دنبال صیاد شیرازی، دنبال همه این فرماندهان تیپ و دسته و گروهان و گردان. بی سیم چی همراه فرمانده است و همه چیز را می شنود و در خاطرش می سپارد. بی سیم چی ها در سخت ترین شرایط در کنار فرماندهان حضور داشتند و انجام وظیفه می کردند. بی سیم چی اسلحه نداشت. شما هر رزمنده ای که بخواهید تعریف کنید با اسلحه اش تعریف می کنید اما بی سیم چی ما اسلحه نداشت، یک بی سیم در کوله اش، در آن سرمای شدید باید دنبال متوسلیان و بروجردی و ناصر کاظمی و غیره و غیره بدود. بدود همپای او برود، بدود واحد را به گوش نگه دارد، بدود پیام فرمانده را به آن واحد برساند. در سرما، در گرما، زیر آتش شدید دشمن چه بی سیم چی هایی دیدیم که تکه پاره شده بودند دیدیم که گوشی دستشان بود. البته همه رزمندگان نقش حماسه آفرین دارند.

وقتی بی سیم چی ها ارتباطات ارتش عراق را برای طرح‌ریزی عملیات ها شنود می کردند | سینه بی سیم چی ها مملو از اسرار جنگ است

عمده بی‌سیم‌چی‌ها آدم‌های باهوش بودند

سردار حسین باقری از مسئولان مخابرات سپاه کردستان، قرارگاه حمزه و قرارگاه نجف در دوران دفاع مقدس که خود راوی کتاب «مخابرات غرب و شمالغرب» است با تشکر و قدردانی از ریاست مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و همکاران این مرکز گفت: عمده بی‌سیم‌چی‌ها چون ما ریاضی فیزیک خوانده بودند و آدم‌های باهوش بالا را انتخاب می‌کردیم. از نظر جسمانی ضعیف بودند. برخی از نیروهای ما باوجوداین که متأهل بودند شش ماه به مرخصی نمی‌رفتند. در این شرایط چه‌کاری باید می‌کردند. نقش بسیار جدی خانواده‌های مخابراتی‌ها چه پدر و مادر و چه همسر و بچه بسیار مهم است.

مسئول مخابرات سپاه کردستان در دوران دفاع مقدس کمبود نیروی انسانی را از مشکلات واحد مخابرات مطرح کرد و گفت: نیروی انسانی یک نفر به‌جای سه نفر نگهبانی مخابراتی می‌داد. بدون تحمل این سختی‌ها کار موفق نمی‌شد.

وقتی بی سیم چی ها ارتباطات ارتش عراق را برای طرح‌ریزی عملیات ها شنود می کردند | سینه بی سیم چی ها مملو از اسرار جنگ است

کد خبر 815598

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha